![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Vad säger ni om jag säger ”Symiräkor”? När jag beställde in ”Symiräkor” första gången trodde jag att räkorna var som hemma, alltså att man skulle skala dem. De tog en evinnerlig tid att äta, tills någon vänlig själ sa att jag inte skulle skala dem, jag skulle äta dem hela. Då gjorde jag det, och har allt sedan dess beställt det om det finns på menyn. Det är sååå gott!
![]() På bilden ser ni ett fat med ”Tilosräkor” som Symiräkor” heter på Tilos. |
|
||||
|
||||
![]()
Ha ha ha!!!!
![]() Kan tänka mig att du då hade något att pilla med en bra stund! De är ju så jättesmå! Skalet gör ju att de känns lite krispigare i munnen än vad vanliga räkor gör. Åt dem för första gången på en hamntaverna i Rafina. Ganska goda, men jag föredrar nog större varianter. Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Visst är det gott!
Åt det första gången 1989 på Symi. Det var ett hål i väggen ställe som var fantastiskt trevligt. Det tog mig dock tre besök innan jag kunde äta dom som man ska med skalen på. Första gången försökte jag skala dom så jag fick nästan inte i mig något. Andra gången tuggade jag klart räkorna men spottade ut skalet. Tyckte ändå att det var så gott så på tredje besöket kunde jag äta dom på riktigt. Han som ägde det lilla stället var så nöjd med mig. // KR |
|
||||
|
||||
![]()
De är så goda! Har en god vän som brukade köra turistbuss på Karpathos, och han berättade om de svenska resenärerna som försökte skala dessa.
![]() Det finns två tavernor på ön som tävlar om att göra de bästa, enligt min smak. Den ena är H Foliá i Spoa. Jag vet inte vad Anthoula gör med dem, men de är absolut delikata. Har ett foto på två fiskare som sitter i skuggan under ett träd och rensar bort huvudena på räkorna, i Agios Nikolaos alldeles under Spoa. Kan det vara att de är pinfärska? Den andra är Poseidon, ovanför Damatria beach. Angela-Anna har massor av vitlök i, och det är bara så gott! Karin som alltid längtar ner |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|