Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-26, 20:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Chartertips!

Det osannolika har hänt: jag har blivit erbjuden att välja en resa, en eller två veckor till valfri plats, utan att det kostar mig något! Det är alltså en charter det handlar om, och jag är ingen charterexpert. Har varit på fyra restisar i mitt liv; Rethymnon (Kreta), Kato Stalos (Kreta), Nidri (Lefkas) och Kassiopi (Korfu). För övrigt har jag bara rest på egen hand.

Nu skulle jag vilja ha tips på vilket ställe jag ska välja. Jag vill att det ska vara en ganska liten stad, men gränder o trevliga gator, fin strand nära och fina utflyktsstränder (gärna små o "egna") att komma till med buss, moppe eller vandra. Fina vandringsmöjligheter är viktigt, och självklart bra tavernor.
Vill inte att det ska vara ett stort skandinaviskt resmål och inte ett stort turistmål överhuvudtaget.

Finns detta ställe?
Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 20:57
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: Chartertips!

Eftersom jag själv ska till Skopelos om en dryg vecka hoppas jag att det finns en sådan plats. Det är ju förståss inte jättenära till stranden från Skopelos stad, men kanske ändå den ulitmata ön.
Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 21:00
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Finns detta ställe?
Givetvis !!!

Phan Thiet, Vietnam...
R
Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 21:04
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus
Givetvis !!!

Phan Thiet, Vietnam...
Haha, jag är inte begränsad till att välja Grekland, så why not! Och dit går det alltså charter?

Assar: jag ska också till Skopelos snart, dock inte charter, men vem vet, det kanske blir den ön jag väljer! Den här resan blir någon gång under nästa år, troligen under våren.
Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 21:36
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Menar du att det ska vara ett helt paket med boende också, eller endast flygstol med ett charterbolag?

Ivi
Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 21:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Det osannolika har hänt: jag har blivit erbjuden att välja en resa, en eller två veckor till valfri plats, utan att det kostar mig något!
- GRATULERER , Elisabeth
Kari
Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 22:42
mkh mkh är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Menar du alltså att du får välja precis vad du vill i hela världen utan att tänka på kostnaden???

Jag vet vad jag hade gjort - omedelbart beställt en kombiresa med STS solresor till Kenya och Zansibar 1 veckas rundresa med olika safari i Kenya och sen en vanlig hotelvecka på Zanibar - men det är min dröm - inte stad och så som du beskrev

Men en plats jag vet du vill till är Azorerna - varför inte passa på. Dit är det ända smidigast att åka charter (åtminstone om man ska hålla sig på huvudön). STS-solresor dit också.

Grekland är det ju så mycket bättre att resa på egen hand i (tycker jag), så varför inte göra något annat när det nu blir charter.

Grattis till resan vart det än blir

/Marianne
Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 22:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Pipa i Brasilien där tror jag du hittar ditt favoritresmål. Ok en del turister men goda utflyktsmöjligheter. Delfiner i havet och helt underbara stränder enligt vänner som varit där. Efter mycket velande mellan Kambodja, Thailand, Vietnam och Venuzuela har jag valt att lägga min vinterresa i mitt nya favoritland Brasilien. Underbarare människor finns inte och efter att ha besökt Amazonas ska det bli underbart att upptäcka en av Brasiliens kuster. Rosa sötvattensdelfiner fick vi förmånen att se vid kanotfärder i djungeln och nu hoppas jag på att få se havsdelfiner på nära håll.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 23:01
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Maldiverna är aldrig fel, eller Naturreservatön Koh Samet i Thailand.
Ingår fickpengar? I så fall är Seyshellerna "rätt ok"
Kanske Kuba?
Snacka om i-landsproblem.. avundsjuk, jag? Jajamensan!

Trevlig resa!

//PO
Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 23:08
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Vad sägs om Karpathos

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 23:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Vad sägs om Karpathos

Riitta
Om hon får välja bland världens resmål. Ok jag gillar Karpathos men dit kan hon åka för 198 kr till våren. Nej lyft blicken lite och titta ut över Asien, Afrika och Sydamerika.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 00:02
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Alltså prata om i-landsproblem.
Jag tror att jag skulle ha hamnat i Indien eller Thailand om jag inte hade behövt fundrera på kostnaden. Men samtidigt så brukar jag inte fundera så mycket på vad det kostar då jag åker till Grekland heller, Rhodos med en tillhörande rundtur vore kanske inte fel, Kreta vore inte heller fel men där har du redan varit.
Jag skulle väl ha valt Aten och stuckit iväg på en egen tur och varit glad för en gratis biljett men jag är också känd för att vara släktens knäppis då det gäller resande.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 08:32
Elisabets avatar

Tack alla härliga kalimeror för tips, gratulationer och lyckönskningar! Möjligheten att åka någon annanstans än Grekland finns, och det är jätteroligt med sådana förslag också, även om det i första hand var tänkbara chartermål i Grekland jag menade med frågan här i forumet.

Ska försöka ge svar på de frågor som ställts: Resan har inga geografiska begränsningar, så var som helst i världen är tänkbart. Ekonomiskt utgår jag från att det finns ett tak och jag kommer att hålla mitt val till något som känns rimligt. Tanken är att det ska vara en paketresa med boende, men jag tror att andra alternativ också är tänkbara. Om fickpengar kommer att ingå vet jag inte, men det skulle kännas konstigt att inte själv betala sådant. Tid för resan är inte bestämt, men det blir i alla fall inte det här året.

Kom gärna med fler förslag, både i Grekland och i resten av världen. Men som sagt, meningen med att fråga här i forumet var förståss främst att få förslag på ställen i Grekland. Vad jag sedan väljer, det är en senare fråga! Det kommer jag också att göra i samspråk med den som ska betala och följa med.
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 09:15
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Bara skojade om Karpathos
Jag skulle fundera på Sydafrika om jag fick välja

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 23:12
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad

Citat:
Vad jag sedan väljer, det är en senare fråga! Det kommer jag också att göra i samspråk med den som ska betala och följa med.
Vem är denna givmilda och mystiska varelse?

Ruby
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 12:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Vill inte att det ska vara ett stort skandinaviskt resmål och inte ett stort turistmål överhuvudtaget.
Jag skulle nästan säga att det du önskar är omöjligt. Tar du charter till Grekland hamnar du på stora turistmål med mycket skandinaver. Men: naturligtvis kan du "minska skadan" genom att inte åka i absolut högsäsong.

Grattis till ett fantastiskt tillfälle att få resa! Snacka om all inclusive
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 13:46
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jag skulle nästan säga att det du önskar är omöjligt. Tar du charter till Grekland hamnar du på stora turistmål med mycket skandinaver.
Ja, jo... men det finns ju "små" turistmål också Det kan man väl säga, som Tilos till exempel. Det är fler tips på sådana i Grekland jag är ute efter. Åkte inte du på charter till Symi en gång, till exempel?

I högsäsong blir det inte, oavsett var. Det är både min och den givmildas bestämda åsikt. Det får inte vara för varmt, vi kan ju börja längta efter snö då.. och det vore ju slöseri med nuet.
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 13:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jo, min första Symiresa var charter. Med de referensramar jag har i dag - och jag tror att du har ungefär samma - så skulle jag säga att Symi är väldigt turistifierat.

Jag tycker faktiskt att Tilos också är väldigt turistanpassat - men de har gått betydligt varsammare fram än Symi, på Tilos märks det inte alls lika tydligt.

Jag tänkte på just Tilos och Symi när jag såg din fråga men Tilos har du ju varit på, och Symi stämmer inte riktigt med dina önskemål. Nästa tanke är - fast nu gissar jag för jag inte varit där - Syros! Fast då hamnar du så vitt jag förstått i Galissas som verkar vara en ren badort = hög turistfaktor.

Det var ungefär så jag tänkte.

Edit: en tanke till: Lesvos! Dit finns väl fortfarande charter? Har inte varit där men är lite nyfiken, det verkar vara en fin ö.
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 13:59
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Edit: en tanke till: Lesvos! Dit finns väl fortfarande charter? Har inte varit där men är lite nyfiken, det verkar vara en fin ö.
Ja, Lesvos er virkelig en fin øy, Elisabeth, og Chios kan jeg også anbefale.

SYND det ikke går charter fra Sverige til Peloponnese, dit ville jeg anbefalt deg å reise. Bedre og vakrere sted for vandringer enn fra Kardamili tror jeg man skal lete lenge etter!
Litt upraktisk for deg og reise via Gardermoen/Norge kanske
- kanskje du kunne kombinere det med å besøke norske slektninger?
Ellers bor ikke jeg så veldig langt fra Gardermoen heller
Kari
Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 19:23
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

För det första Elisabet, så glömde jag visst att garatulera dig i gårdagens inlägg till detta ytterst trevliga dilemma du har. Så det gör jag nu, och självklart ska du du få berätta mer om detta, när vi träffas nästa gång. Räkna med att det finns några andra nyfikna kalimeror i sällskapet

Har du varit på Samos, Elisabet? När jag läste om dina önskemål tänkte jag direkt på Samos stad (Vathi). Vi har varit där endast på dagsbesök för några år sedan, men Ano Vathi hade en del trevliga gränder, och den nyare staden verkade vara en typisk grekisk stad, inte sååå charmig kanske men absolut levande! Gott om fina stränder (framför allt med klappersten ) finns det på den norra sidan nära Vathi. Underbara bergsbyar når du bekvämt (Manolates är den enda jag har besökt, men har läst om flera), och mellan dessa finns det fina vandringar. Sedan har vi ju Potami-fallet, och...ja, läs bara om Samos från "Resmål" så förstår du!

Så mitt tips är Samos med Vathi som bas! Dock har jag för mig att en trevlig stadsstrand saknas i Vathi, tyvärr. Men att hitta ett boende med pool går säkert!

Ivi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:56.