|
|
|||
|
|||
Ö för ensamluffare
Hej!
Min man har plötsligt hittat en annan kvinna, så jag tänkte hitta mig en grekisk ö. Joo, jag ska förverkliga en gammal dröm; sitta vid havskanten och skriva fria fantasier på min bärbara dator. Leka författare i tre-fyra veckor. Mitt dilemma är, vilken ö/öar ska jag välja? Jag tar gladligen emot tips på öar, byar och boende. Ska åka i mitten av maj-mitten av juni. Jag har varit på många öar under årens lopp, men har fått hjärnsläpp. Inte för stor ö, men inte för liten heller. Boendet är jätteviktigt, helst havsutsikt. Funderar faktiskt lite på Kreta, har varit där en gång, bodde väster om storstan (Chania?). Upplevde dock inte det gemytliga mysiga ö-livet, mycket bilar och en stor väg längs stranden. Men jag kanske har fel, det kanske är trevligare på östra och södra sidan av ön....? Tacksam för tips! Vågen |
|
||||
|
||||
Sv: Ö för ensamluffare
Amorgos, Folegandros, Sifnos eller Fourni är mina tips
Eva |
|
||||
|
||||
Ja, Fourni förmenas passa dig likt handen i handsken!!! En levande grekö, ej särdeles turistifierad. Livet går sin gilla gång och turisterna äro så få att de närmast utgöra ett pittoreskt inslag i öns vardag.
Lite bilder ; http://www.sendpix.com/albums/07012611/wo93mwyaq2/ Tag dig boende på Toula Rooms, förslagsvis nr 6-7 eller 8. Då hava du mer än havsutsikt, dryga minutens promenad till centrum samt en klart godkänd badstrand just tio meter från studion på Toula Rooms. Vad mera kunna man begära?? Arne och Hustru Birgitta |
|
|||
|
|||
Har du någon aning om deras priser i maj-juni?
|
|
|||
|
|||
Hej Vågen!
Du har ju hur mycket som helst att välja mellan! Jag skrev nästan en hel roman under min semester på Skopelos i somras. Reser ensam och är inte intresserad av "partyöar" eller "familjeresorter". Utan hellre en genuin grekisk miljö med mysiga byar, vacker natur och hav och möjligheten att välja mellan att bara ta det lugnt eller att träffa nya människor, både greker och skandinaver. Och kunna hitta en alldeles egen strand. Skopelos var perfekt för mig. Även om ön är liten så kan man med fördel göra utflykter till öarna runt omkring. Hoppas att du hittar rätt ställe för dig att vara på! Och att du hittar en bra väg vidare efter vad som hände med din man. Stor uppmuntrande kram från Charlotte! |
|
||||
|
||||
Jag röstar oxå för Fourni.
|
|
||||
|
||||
Har skickat ett privatmeddelande till din inbox!
Ivi |
|
||||
|
||||
Vad avses n[got som vi inte alla vill ta del av. inboxen l'ser v'l alla s[ varf;r annonsera meddelandet h'r. l[ter kanske snorkigt men om inl'gget inte har n[got att f;rmdela beh;ver det v'l inte annonseras i forumet. f;rl[t den konstiga texten men jag vet inte vad den beror p[ och f;rekommer ibland bara n'r jag skriver p[ kalimera.
Eva |
|
|||
|
|||
Jag tycker Amorgos är en ö som skulle passa sig bra. Den är lagom stor och inte för mycket turister. Finns en del att se oxå om du känner för utflykter.
Var där i somras med tjejen och bodde på Elini Rooms i Katapola och utsikten var väldigt fin från rummen. |
|
|||
|
|||
Citat:
Peter |
|
||||
|
||||
Citat:
Du läste mina tankar, Peter, ett par minuter innan jag skickade in mitt inlägg! Tack! Ivi Senast redigerad av Ivi den 2007-01-26 klockan 23:55. |
|
|||
|
|||
Citat:
Men visst kan man irritera sig på olika saker... Men just detta ser dock inte jag som något problem. Peter - som kan vara enveten som sju Grekiska åsnor när det gäller... |
|
|||
|
|||
Prova Ithaka....
..och jag skickar oxå brev i inboxen!! Lissi Senast redigerad av Lissi den 2007-01-27 klockan 00:12. Anledning: felstavning |
|
||||
|
||||
Ja har ingen koll på vilka som är nya men med den motiveringen att en mer personlig konversation om annat än frågan förstår jag inlägget bättre. Sen kvarstår min uppfattning och den har inget med elakhet att göra, som Peter verkar tro, utan ett forum är väl till för att förmedla erfarenheter eller förslag till varandra som du Peter faktiskt påpekade i ditt inlägg om bildgåtorna.
Tänker så att är ett ö-förslag intressant för en är det även kanske intressant för andra. Personligen delar jag gärna med mig av mina erfarenheter och kommer förhoppningsvis aldrig att bli så exklusiv att jag behåller goda tips för mig själv. Sen en extra kommentar till Peter som tycker att jag bör läsa mina inlägg och radera vissa innan de skickas iväg kan jag bara säga att då sitter du nog i samma båt. Eva |
|
||||
|
||||
Vill bara påpeka att om ni vill fortsätta diskussionen om meddelanden till resp inboxar går det bra att öppna upp en ny tråd under Kafé Kalimera.
Kan kanske tyckas lätt att dela upp trådar men så är är det inte alltid och i det här fallet vore det att hacka upp inläggen alldeles för mycket och därför får de ligga kvar men var vänlig och fortsätt inte den diskussionen här. Till Vågen vill jag tipsa om ön Hydra. Har personligen bara varit i själva Choran (jäkligt mysig) men hann ändå tala med en del folk som hade diverse butiker där. Många konstnärer/kulturella personer vistas på ön. Skopelos är ett annat alternativ. LYCKA TILL! //Zanét moderator |
|
||||
|
||||
Jag har också varit på en dagstur till Hydra och det var en fin hamnby men vattnet runt såg ganska smutsigt ut och har inte den fantastiska färg som många av oss som reser från Norden gillar. Vill minnas att ön då när jag var där inte hade så många bilar. Ett par taxi och en sopbil. Härligt med en bilfri ö så det blir ett extra plus.
På öar som ex Fourni får jag alltid en extra mysig vardagsgrekisk känsla och lokalbefolkningen känns så nära. Får inte samma känsla på större öar med många turister utan där blir upplevelsen en annan. Trots det besöker jag ändå gärna öar som Naxos och Paros för några dagar. Det är kanske kontrasterna som gör ö-luffen allsidig. Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
ninni |
|
||||
|
||||
Läser du? I så fall, ta med dig många böcker. Du kommer att få gott om tid för sköna lässtunder.
Jag har rest mycket ensam och har aldrig haft problem att hitta umgänge när jag velat det. Inte minst med greker - de har ALDRIG fullt upp med sina egna liv, en trevlig pratstund är aldrig långt borta. Dessutom får man lättare kontakt med ö-borna när man reser ensam, enligt min erfarenhet. Att vara ensam betraktas ofta som ett onaturligt tillstånd av en grek, därför är det många som tar kontakt just för att de ser att man är ensam. Hitta dig gärna ett stamkafé och en stamtaverna. Kommer man tillbaka blir man oftast väldigt väl omhändertagen. |
|
||||
|
||||
Citat:
Varken mer eller mindre |
|
|||
|
|||
Citat:
"Främlingar är vänner som du ännu inte känner" sa väl Tage D om jag minns rätt. Och det stämde verkligen för mig när jag var bl a på Skopelos. Dels för att jag är ganska utåtriktad och dels för att det är ett litet samhälle där man lätt får kontakt med folk (om man vill). Jag träffade massor med trevliga greker (och några svenskar). Det var till och med tungt att åka hem till Sverige! Citat:
Har du valt ut en ö ännu? /Charlotte! |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|