Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-27, 05:16
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Ang klimatförändring...

Jag är inte Miljöpartist. Har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Som jag sagt tidigare. Men trots att jag inte har några barn, inte vad jag vet i alla fall, eller annan släkt, så har jag oroat mig en del över miljöförstöring och klimatförändring. Jag tycker mig ha sett en förändring de senaste 15 – 20 åren…

HELA Världens befolkning får plats stående på Gotland! Då har varje person ½ m2 att stå på! Gott om plats. Men hur så få kan skita ner vår jord så mycket förstår jag egentligen inte… Det är något jag tycker vi alla måste ta tag i. Men nedsmutsningen handlar inte riktigt om klimatet.

För att gå till klimatförändringen så fick jag mig en ordentlig tankeställare i kväll. TV 4 har ju just nu ett tema kring detta. Sent i går kväll sände de ett program som motsäger allt vad som sägs i allmänhet och FN:s rapporter i synnerhet. Synd bara att de ”gömde” det på en dålig sändningstid. Jag hoppas det kommer i repris eller går att se på Webben för det var verkligen intressant. Jag hoppas att jag inte var ensam om att se det. Man pratade mycket om politik, pengar och forskningsanslag… Att en troligtvis naturlig klimatförändring politiseras och att det helt plötsligt blir populärt och lönsamt att vara en del av klimatförändringsforskningen. Det var bl a flera fd Green Peace-höjdare som var mycket kritiska till att detta att koloxiden var den stora boven. Journalister, forskare och riktiga höjdare på olika universitet var också mycket kritiska. Det visade sig bl a att FN utnyttjat olika forskares namn i sina rapporter trots att de tagit avstånd från rapporterna.

Att jordens klimat förändras över längre perioder vet vi alla sedan skoltiden. Det var istider hit och dit… Att det har funnits ”värmetider” av och till pratar man inte så mycket om. (Man har faktiskt hittat rester efter urkrokodiler både i Danmark och Skåne…) Det har funnits perioder när det varit mycket varmare i Europa, och hela världen, än det är just nu.

Mycket kortfattat om programmet. Koloxid påstås ju vara den påverkande faktorn. I programmet sade man att världshaven släpper ut 80 Gigaton koloxid om året. Inte så konstigt när Jorden består av ca 80 % vatten. Människans utsläpp är 7 Gigaton. När man tittar på atmosfärens sammansättning ser man att koloxid är 0,054 % av det hela! Vattenånga står för 90 %! Och båda räknas som växthusgaser…!

Jag tyckte att man på ett vederhäftigt sätt ledde i bevis att det faktiskt är solens aktivitet som så kraftigt påverkar vårt klimat. Och det är då solfläcksaktiviteten som är avgörande. Det kan ju vara så att solen nu är på väg in i en väldigt aktiv period som gör att värmen på jorden ökar och att koloxiden därmed inte har ett dugg med det hela att göra. Jag vet inte, men det har hänt förut…

På måndag kväll sänder TV4 Al Gores Oscarsbelönade film om klimatförändringen. Det ska bli mycket intressant att se den också. Jag betvivlar inte att han kan visa att vårt klimat håller på att förändras. För det tror jag också. Det händer märkliga saker på vår jord hela tiden nu. Men det kan även bero på naturliga orsaker. Den som läser och bara är lite intresserad av naturvetenskap vet att det finns naturliga fluktuationer i temperaturen på jorden över längre tider. Vad är det som säger att vi inte är på väg in i en period med en naturlig svängning av temperaturen nu? Det ska dock bli intressant att se vad han menar är orsaken. För om han menar att det är koloxidutsläpp så börjar jag få lite tvivel.

Och OM det nu är så att det är Solen och Moder Natur och som påverkar detta, i stället för koloxiden, så kan vi byta till lågenergilampor, SUV:ar till El-bilar och dra ner värmen och huttra och det kommer inte att påverka uppvärmingen eller klimatförändringen ett dugg...!

Faan vet, för jag gör det inte...

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 09:05
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Standard Sv: Ang klimatförändring...

CO2, Koldioxid skare va, koloxid CO är giftigt. (och besserwisser stavas med två s )

Förövrigt håller jag med, det är förbaske mig nå´t lurt med vädret, Stockholmarna satt och drack öl utomhus i kortärmat under mars månad i år, vilket enligt mina mätningar är extremt tidigt.

Men varför det är så är inte helt lätt att reda ut, alarmister på ena sidan och oljelobbyn på den andra. Bägge med samma typ av advokater som fortfarande hävdar att rökning är oskadligt osv.

//PO
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 17:48
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
CO2, Koldioxid skare va, koloxid CO är giftigt.
Jag var lite tveksam till vad jag skulle skriva faktiskt. Men i programmet säger man "Carbonmonoxide", vilket jag fick till koloxid. Och står det bara för 0,054 % av atmosfären, som de säger, så är det väl inte så blodigt... Men jag är extremt osäker här! Du har säkert rätt.

Citat:
(och besserwisser stavas med två s )
Jasså? Jag ser faktiskt 4 s! Messerschmitt däremot stavas med 3... (Njuter...)

Citat:
Stockholmarna satt och drack öl utomhus i kortärmat under mars månad i år
Det har vi gjort sedan Februari här nere i Skåne. Stockholmsveklingar...

Citat:
...advokater som fortfarande hävdar att rökning är oskadligt osv.
VA? Är det någon som påstått att rökning är skadligt nu också? Man ska inte steka mat eller dricka alkohol och nu får man tydligen inte ha sina stinkpinnar ifred heller. Jag avgår och flyttar till 851c. Det tar några hundra år, men jag är en seg djäkel...

Men var det ingen annan som såg programmet och har några kommentarer?

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 19:38
Myslos avatar
Myslo Myslo är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Koloxid är ju egentligen bara en generell benämning på oxider av kol. CO2 = koldioxid och CO = kolmonoxid. Så om de pratade om koloxid kan det hända att de summerade alla oxider av kol eller att det helt enkelt var en slapp benämning på koldioxid... Kolmonoxid borde inte vara någon direkt växthusgas. Däremot är freoner, vattenånga, koldioxid, metan mm det.

ville bara rätta till det kemiska lite

/matilda, den lilla kemistudentskan
Svara med citat
Gammal 2007-04-27, 22:37
Bluesbrothers avatar
Bluesbrother Bluesbrother är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Koldioxidhalten googlade jag till 300 - 400 ppm dvs 0,03 - 0,04 procent, så det är nog som Myslo säger. Sen är inte det i sig ett bevis på att inte halten av kolväten påverkar. Det beror på hur pass bra de olika ämnena absorberar IR-strålning, och det vet inte jag. Det jag dock vet... nästan vet... är att vi bör gå mot en istid här på norra halvklotet. Förändringar i klimatet finns alltid, men de sker under otroligt långa tidsperioder, och därför är förändringen de senaste 50 åren bekymrande. Fast alla är nog överens om att saker och ting måste göras, vare sig klimatet påverkas eller ej.

Teknolog, googlemissbrukare, och stolt över det :-D
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:46.