Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-31, 22:12
Valle Valle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 3
Standard Biluthyrning, Bad och Resturanger

Åker till Chania den 18 juni, så nedräkningen är i full gång. Nu till 3 frågor/tips som någon eventuellt kan besvara.

1. Finns det någon biluthyrning i Chania som inte rekomenderas?

2. Tips på matställen runt Agii Apostoli?

3. För 15 år sedan var jag sist på Kreta med mina föräldrar. Jag minns då att vi bilade till en strand där vågorna gick höga pga att det låg något rev utanför viken som gjorde att vågorna blev höga. Vet någon vilket detta ställe skulle kunna vara?

Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-06-01, 15:17
Maka Maka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 3
Standard Sv: Biluthyrning, Bad och Resturanger

Falassarna har höga vågor vill jag minnas, vet dock inte om det beror på avsaknaden av rev.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-06-03, 14:43
osd osd är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 9
Standard Sv: Biluthyrning, Bad och Resturanger

Hej !

Jag åker själv den 18 juni och ställde en fråga om min dotter som är gluten intolerant, fick bra svar. Tack för dom!
Har roat mig många dagar med att läsa igenom många frågor och svar, tagit åt mig det jag anser ha nytta av... Så här kommer det. Hoppas det hjälper dig. Det är "urklippt" från dom olika frågor/svaren jag hittat. Jag har letat efter restaurang tips, uttagsautomater, etc.
Vad jag kan förstå så ska man akta sig för Enplo i Chania

//Tobbe


Gyros Agii Apostoli
Apetito på Nea Kydonia.
Även kanongod grillad kyckling.
Mamma och dotter pratar engelska.
tel: 28210 34054

Hej! Vi var där i maj -08 o bodde på stellina village! Ett jättebra hotell med bra personal både i restaurangen o i receptionen, vi åt ganska ofta på hotellet! En restaurang som vi kan rekomendera är Andreas taverna (vi tyckte om den) ligger vid fotbollsplanen, på samma gata som lidl men ner mot havet! Det är nog mest hotell på havs sidan av stora vägen men om det heter AA på andra sidan också vet jag inte men var där o gick lite men inga restauranger hittades!

Om du åker eller tar en promenad, längre är det inte, upp till byarna Galatas och Daratsos strax söder om A A så hittar du tavernor som har mer traditionell mat.

OK, om du går från hotell Flamingo upp till stora vägen och sedan fortsätter att gå mot Chania, så kommer det på din vänstra sida ett lekland, öppet sent på kvällarna, med små radiobilar, bowling etc. Gå över gatan, så passerar du stora, nya I.N.K.A (vänstra sidan). Fortsätt att gå någon minut, så ser du Jumbo på höger sida. Du kan inte missa det, stort varuhus. Fortsätt att gå , förbi kyrkan uppe på kullen (vänstra sidan) och då är du framme vid glassaffären. Öppet till 22:00 på kvällarna.

Det finns tavernor lite här och där, Ozon är vår favorit och den ligger på en liten sidogata mot havet, men vad heter gatan...? Man får fråga sig fram!

Markos som är min absoluta favoritrestaurang numera när jag återvänder...

Tips(undvik Kristoffers), jag har fått kall mat 3 gånger där tillsammans med vänner. Jag postar en karta. På kartan finns även Farmers house på nästa gata. Kan vara lite svajig men för det mesta bra.

Hej, vi har kommit hem från Kreta för ett par dagar sedan, bodde på Ellina village i Chryssi Akti, mycket mysigt hotell. Ligger väldigt nära Anais där ni skulle bo.
Det är lite dåligt med restauranger just precis i det området, men jag vill ge några tips på bra ställen inom gångavstånd: om ni går upp till stora vägen och sedan till höger, till stora korsningen förbi Inka (förövrigt vill jag säga att den affären är toppen, jämfört med Lidl som ligger mittemot), sedan svänger ni upp i en backe på andra sidan vägen där finns en jättebra rest som heter Dimitris o Sakis, prova deras gyrostallrikar, ni är mätta och belåtna efter den kan jag säga! Deras husets röda vin tyckte vi också var både gott och billigt.
Sedan finns också en restaurang som är jättetrevlig att gå till särskilt på torsd och lördagar då det är grekiska dansare där, ni får dansa med också om ni vill! Stället heter Farmer´s house, ligger i Daratso, gatan upp från stranden. Ett tredje ställe där jag verkligen kan rekommendera deras kalamares är Andreas taverna, ligger nära fotbollsplanen i Daratso.

När vi promenerade in till stan, vilket vi gjorde flera gånger, gick vi via stranden, sedan kan man gå upp och gå efter en "väg" ovanför stranden, då blir det både närmare och ni slipper all trafik motför att gå efter stora vägen. Vi hade barnvagn med och en liten bit var vi tvungen att bära den, men det är bara efter den första stranden som kommer efter Golden sands (som är "er" strand). Det är mysigt att gå den vägen när ni väl kommit in till staden, det är värt mödan, jättemysigt när man väl kommit in till stadsstranden Nea chora och hela vägen in till hamnen.



Läsk och öl inhandlas lämpligen på Lidl (öl+sprit) och läsk o dyl på IN.KA.
Jumbo är kul men brukar bli dyrt för mamma och pappa. Om restauranger säger jag bara Ozon. sedan är det bara att prova sig fram. Kolla var det sitter greker, det brukar vara en bra ledtråd. Annars säger jag bara välkommen till byn och se upp i trafiken med ungarna. Anaís är ett mycket bra val. Jag brukar rekommendera det till mina vänner.

Nontas ligger ju vid stora vägen och mitttemot ett minimarket som heter Scandinavium och säljer vissa scandinaviska produkter.

Det är sandsatrand, inte så värst mycket turister. Lagom. Kantina och toalett finns. Bra bussförbindelse med Chania, taxi kostar 6 euro. Några supermarkets, och i närheten finns INKA och Lidl (vi väljer INKA) samt jätteleksaksaffären Jumbo. På gångavstånd finns tavernor, tex favoriten Ozon. Och lekland, för den som önskar...

Maten på Stellina Royal er god. Like oppe i gaten ligger et annet Apollo-hotell, Anais Holiday. Der har de den beste maten i området. Store porsjoner til helt ok pris.

Agii Apostoloi trivdes vi på Ozon och Anna's place som var alldeles nyöppnat och väldigt charmigt. Maten kom in i den ordningen den var färdig och var väldigt genuin, fräsch.

Uttagsautomat Agii Apostoli
Ligger i hörnan av Popis bokhandel uppe på N Kydonia.
Rakt upp från hotellet ca 250m till huvudgatan sedan vänster ca 200m.
Rakt över gatan ligger då kemtvätten, Popis oct Periptero (tobak).
Det finns i alla fall en vid INKA och en vid lidl.
.......ja och vid hotell Anais
og enda en ved Stellina Village

Min sambo har gluten. Det fungerar kalas bra. Bröd har vi hittat på INKA super market.

Chania visste vi att det fanns några pärlor och den italienska Kariatis motsvarade till fullo våra förväntningar. Ela var som vanligt ett säkert kort. Längst bort till höger om hamnen finns Vassilis en enkel restaurang med god mat. En ny pärla upptäckte vi i Tamam = trevlig personal, god mat och fantastisk stämning.
Negativt i Chanlia var den intill Kariatis belägna Faka där man inte verkade vilja ha några nya gäster eftersom det tog oändlig tid innan vi fick beställa, egentligen först efter det att vi rest oss för att gå därifrån. Och Enplo klarade vi oss ifrån med en flyktig handskakning, tack vare varningarna i detta forum.
Om ni vill ha god mat till bra pris, så testa Ela eller ännu hellre Karnagio. Den ligger i hamnen, men bortanför "turistkrogarna", adressen är Katechaki Square 8. Nära kulturministeriet. De är seriösa och har god kretensisk mat.
JohnS, gatan upp till Moutoupaki, vilken är en av Chanias bästa, heter Porto och tavernan, som du vet, ligger uppe i hörnet vid nr 60.
Ela var ju förresten super, en av dom mysigaste krogarna i Chania. Kan även rekommendera Semiramis ett stenkast därifrån, dit går vi alltid åtminstone en kväll då vi är i Chania
Likte også Ela, men syntes Tamam lengre opp i gata var HELT fantastisk

Det finns en systerrestaurang till denna inne i Chania också som heter Kariatis. Den ligger på PLATEIA KATEXAKH 12. Otroligt god italienskt mat. Som sagt, lite dyrare, men någon kväll kan man förhoppningsvis kosta på sig lite extra.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-06-03, 20:59
MM-K MM-K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Kiruna
Inlägg: 21
Standard Sv: Biluthyrning, Bad och Resturanger

Hoppar in i denna tråd eftersom du fått med att någon hittat glutenfritt bröd på INKA. Jag har själv en dotter som är glutenintolerant och har letat bröd med ljus och lykta i Platanias/Agia Marina.

Hittade du något? I så fall var?

/Mona
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-06-03, 22:41
Valle Valle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Biluthyrning, Bad och Resturanger

Stort Tack!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-06-03, 22:45
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Biluthyrning, Bad och Resturanger

Citat:
Ursprungligen postat av Valle Visa inlägg
Stort Tack!!
Från mig också, jag har skrivit ut Tobbes lista

Abi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-06-04, 08:35
osd osd är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 9
Standard Sv: Biluthyrning, Bad och Resturanger

Jag har själv inte varit där, det är "Lolis" som har tipsat mig om Glutenfritt bröd. Enligt honom så ska det finnas på INKA i AA vid hälsokosten. Jag åker om två veckor, kommer att leta efter bröd, pasta, mjöler etc som är glutenfria. Jag lägger ut här vad jag hittar när jag är tillbaka.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-06-10, 19:29
MM-K MM-K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Kiruna
Inlägg: 21
Standard Sv: Biluthyrning, Bad och Resturanger

Jaha, då får jag ta kontakt med Lolis också. Har själv varit och grävt i hälsokosthyllorna på INKA förra året, men hittade jag inget bröd. Kanske ren otur att det inte fanns just då.

Tack, för svaret, och lycka till med letandet!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT