Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-03-12, 09:16
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Gröt

Vi kan ju inte bara prata om sjukdomar. Det finns ju allt möjligt annat i världen, till exempel gröt.

Som många av min generation är jag uppfödd på gröt. Hederlig, rejäl, mättande gröt, oftast av kornmjöl- det var den som dög till att ätas uppstekt nästa dag-eller av havregryn, mannagryn, risgryn, ibland potatismjölskulgröt...inte så ofta rågmjöl hos oss. Slätgröt av vetemjöl räknades inte som mat.

Förgylldes gärna med lite lingonsylt eller socker, någon gång myltsylt eller annan delikatess, hallonsylt, vinbärssylt, en klick honung, en grop med smör i-och så fet mjölk från gårdens bortskämda fjällkor.

Är ni med? Underbar kvällsmat alltså...men sex dagar per vecka?

Så när jag småningom fick eget hushåll bestämde jag mig för att slippa diska grötkastruller och övergick till moderna flingor och liknande.

Tills barnen kom. Åter till grötgrytorna. På sjuttiotalet var det populärt med halvfärdig röra-ihop-gröt på pulver, stackars barn. Måste dagens barn genomlida samma elände?

Jag har läst någonstans att gröt är världens vanligaste mat. Har man bara en kastrull, en eld och lämpliga ingredienser blir det gröt till familjen, hirs, majs, tapioka,ja otaliga sorters sädesslag och annat krossbart lämpar sig.
I och med att man kokar den dödas bakterier samtidigt.

Och nu, med vår gamla Jaja, kokar jag gröt igen, men i en kastrull som är lätt att diska, och med intressanta saker i, som russin, solrosfrön och annat. Hon kan äta en jätteportion och mår uppenbarligen bra på grötfrukosten.

En gårdfarihandlare som hette Amerikanska Andersson kom ibland till vår gård i Jämtland, och han sa alltid till den motsträviga fyraåringen: Var tapper i grötfatet! Det blev ett ordspråk hos oss.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-03-12, 10:34
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 839
Standard Sv: Gröt

Vad bra att du slår ett slag för gröten, världens bästa frukost!

Jag älskar risgrynsgröt, men eftersom jag äter frukost VÄLDIGT tidigt köper jag en korv med risgröt. Och skam, jag värmer en tredjedel i micron varje morgon på grund av trötthet då. Nästan det enda jag använder micron till. Kanel och socker på samt lite grädde. Sen sitter man och njuter med en macka.

Havregrynsgröt är inte hälften så gott, även med god sylt.

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-03-12, 10:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 867
Standard Sv: Gröt

Jag är periodare vad gäller gröt. Långa stunder tänker jag inte ens på gröt, men ibland slår det till. Då kan det bli grötfrukost flera veckor i rad.
Känner att jag nu fick det där suget...

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-03-12, 10:56
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Gröt

Gröt är gott säger de flesta och jag blir ibland lite avundsjuk på dom som kan äta denna, förlåt, "klibbiga gegga" . Har alltid föredragit müsli framför gröt... men fick en gång tipset att göra gröt på müsli (kan verkligen rekommenderas) och det var faktiskt riktigt gott . Så ska det vara någon gröt ska den vara gjord på sån där müsli med allt möjligt i och framförallt ska det finnas lite tuggmotstånd kvar!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-03-12, 14:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 653
Standard Sv: Gröt

Jag är också en periodare när det gäller gröt. Just nu äter jag det inte. Det kan bero på att Stellas gröt, som jag skrev om här, efter ett tag stod mig upp i halsen, trots att jag älskade den i början.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-03-12, 15:23
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 347
Standard Sv: Gröt

Kornmjölsgröt med sirap. Eller "bryta" - hårt tunnbröd som bröts i bitar och serverades i en djup tallrik med lingonsylt och mjölk från morfars fjällkor. Vilka barndomsminnen ... dina Monica från Jämtland och mina från mormor och morfar i Ångermanland.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-03-12, 22:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 867
Standard Sv: Gröt

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Kornmjölsgröt med sirap. Eller "bryta" - hårt tunnbröd som bröts i bitar och serverades i en djup tallrik med lingonsylt och mjölk från morfars fjällkor. Vilka barndomsminnen ... dina Monica från Jämtland och mina från mormor och morfar i Ångermanland.
Smolaneri! Åt jag varje dag innan skolan!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-03-12, 23:42
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Gröt

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Smolaneri! Åt jag varje dag innan skolan!
Ja nog är det mången tallrik med smolanedi som även jag har ätit👍
Idag äter jag helst fiberhavregrynsgröt med solrosfrön,lite russin och eller torkade tranbär och sen rårörda lingon uppepå.Äsch då nu blev jag hungrig😱
Monica😍
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-03-13, 11:16
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 347
Standard Sv: Gröt

Smolaneri ...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-03-13, 11:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 867
Standard Sv: Gröt

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Smolaneri ...
Ja, tunnbröd som man smolar ned i tallriken. Hälller sylt o mjölk på.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-03-13, 13:47
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Gröt

Det kallade vi sull, men lika gott förstås. Dåtidens flingor.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-03-13, 13:50
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Gröt

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, tunnbröd som man smolar ned i tallriken. Hälller sylt o mjölk på.
Kanske behövs det översättning smolar= smular,bryter tunnbrödet i bitar,kallas oxå för att äta en bryta av en del😘
Monica😎
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-03-13, 14:23
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Gröt

Bryta var det i mina trakter(Umeå)..Mor från Åsele .Far från Överkalix
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-03-13, 16:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 867
Standard Sv: Gröt

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Bryta var det i mina trakter(Umeå)..Mor från Åsele .Far från Överkalix
Jo, jag har hört det ordet med.

Å när vi ändå är inne på tunnbröd. Jag kommer ihåg Blöta. Uppblött tunnbröd i (varm) buljong eller mjölk. Åsså, en stor smörklick på det. Oj, va gott det var

/Netwolf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-03-14, 05:43
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 839
Standard Sv: Gröt

Kärt barn har många namn.
Bryta även för mig, som är uppvuxen i Skellefte.
Och TUNNBRÖD från en bagarstuga är alltid gott (framför allt till surströmming)!

Birgitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-03-14, 06:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Gröt

Min favorit just nu är gröt efter detta recept. Äts kall: 3/4 dl havregryn, 1 msk chiafrön, 1 msk linfrön och 1krm vaniljsocker som blandas I skål. På detta hälls 1dl mandelmjölk och 1 dl färskpressad apelsinjuice. Rör om och ställ I kyl 4 tim eller över natt. Serveras med hallon eller blåbär på samt några valnötter. Gott och mättande som start på en bra dag....

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-03-14, 10:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Gröt

Detta är ju underbart, grötens kalimeravänner...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-03-14, 18:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 867
Standard Sv: Gröt

En liten grötanekdot, jag läste om en gång

En gammal rik amerikansk ungmö som levde på slutet av 1800-talet, åt gröt varje dag. Varm varannan och kall varannan - dvs rester från dan innan. Detta åt hon varje dag och unnade sig i övrigt ingenting. Hon var känd för att vara riktigt riktigt ekonomisk. Eller snål som f-n, om man vill säga så.

När hon dog hade hon byggt upp en ansenlig förmögenhet, men hade bara en arvinge. En brorson som hon aldrig hade haft nån kontakt med och som dessutom var en riktig slarver. Han blev i ett huj mångmiljonär. I dagens läge multimiljadär.

På bara ett par år hade han slösat bort rubbet och var nere på noll igen.
Så till vilken nytta käka tanten gröt hela sitt liv för?

/Netwolf - lite offtopic men ändå
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-03-14, 20:47
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 462
Standard Sv: Gröt

Vi har till och med lyckats få Nifiko (vår lantbrukarvän i Koutsounari) att göra havregrynsgröt. Hon frågade oss, vad vi brukade äta till frukost. Vi själva brukar periodvis äta grekisk yoghurt och ksinogala (syrad mjölk), men sedan vi hittade havregryn i affären blir det ibland havregrynsgröt. Gröt på havre var ett okänt morgonmål för Nifiko och hon verkar ha återgått till den vanliga brödsullen och kikärtspurén med honung.
När jag var ensamstående med två söner, brukade de få gröt till frukost varje skoldag. Gröt på havre, korn, råg, manna och ris (på fredagen) och vi blev aldrig less på födan.
/ Jannis
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-03-25, 12:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 653
Standard Sv: Gröt

Igår sände det eminenta radioprogrammet Meny ett program om bara gröt. Det heter "Grötens renässans", och finns att lyssna på här.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT