|
|
|||
|
|||
Människotåg med ljus...?
Hej
Igårkväll i Platanias när vi skulle gå och äta var vägen halvt avspärrad. Polisen dirigerade trafiken och ett långt människotåg(vissa hade tända ljus)vandrade till torget,ledda av tre präster samt sex st militärer som bar någon kyrkliknande trägrej med blommor på. Prästerna stannade vid torget,och som det hördes uttalade dom någon/några böner. Någon som vet vad det var för något? Någon militär som stupat? *nyfiken* |
|
|||
|
|||
Sv: Människotåg med ljus...?
Om jag hade varit där så hade jag frågat Lokalbefolkningen eller på hotellet de borde ju veta!!..
|
|
||||
|
||||
Idag är det Marie himmelfärdsdag och helgdag i Grekland så jag antar att det har med det att göra.
Rolf |
|
||||
|
||||
Den 15 augusti är en stor helgdag i både den katolska och den ortodoxa världen. Man firar Marie himmelsfärdsdag. Det är en av årets största högtider.
Karin |
|
|||
|
|||
Citat:
Var tydligen något med just Jungfru Marias himmelsdag,som andra redan skrivit här nu Var iallafall väldigt fint |
|
|||
|
|||
Citat:
Skulle vart intressant att få vara med om det någongång... säkert någonting utöver det vanliga!!.. |
|
||||
|
||||
Jag har varit med om det både på Kreta, Karpathos och Paros. Mäktigast var det på Paros i de hundra dörrarnas kyrka. Massor av folk och aktiviteter med marknader och festivaler i flera dagar. Eva
|
|
|||
|
|||
Ja, det lät ju festligt värre.....någongång ska jag väl till Grekland under denna tid också!!..
|
|
||||
|
||||
Fast det finns en del nackdelar också som lite för mycket folk, dyrare boenden etc. Kanske också lite väl varmt. Eva
|
|
|||
|
|||
Citat:
Men då kanske det också är dyrare med boenden osv?? |
|
||||
|
||||
Är det då olika vilken dag man firar på; kvällen den 14:e augusti som r1tok skrev om eller som den enda gång jag varit med om det (på Paros) på kvällen den 15 augusti? / Simetra
|
|
|||
|
|||
Citat:
Den 15e på dagen märkte vi bara av att många butiker höll stäng,inget direkt firande vad vi märkte av,inte på kvällen heller. |
|
||||
|
||||
Det kan hända att de sköt på denna ceremoni det året jag var där för bara några dagar innan blev en taxichaufför tragiskt nog skjuten och dog i samband med ett bankrån. Dagen innan den 15:e (alltså den 14:e) hölls det begravningsceremoni för honom vill jag minnas, så då förklarar det kanske saken. / Simetra
|
|
|