Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-08-05, 23:25
Chrilos Chrilos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 24
Standard Chania i September

Spontanbokade en resa den 18e september en vecka till Chania med rum på Arocaria!
Några tips om goda matställen ? Har bara varit på Kreta en gång innan men hann inte med så mycket då.

/Chrilo
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-08-06, 10:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 575
Standard Sv: Chania i September

Citat:
Ursprungligen postat av Chrilos Visa inlägg
Några tips om goda matställen ? Har bara varit på Kreta en gång innan men hann inte med så mycket då.
Om du läser trådarna här i Chania-forumet så hittar du massor med bra tips, både i Chania och Nea Chora.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-08-07, 22:29
Chrilos Chrilos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 24
Standard Sv: Chania i September

Tack tack!
Jodå jag har läst och läst. Men man hoppas ju alltid att det kommer något extra tips
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-08-07, 22:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chania i September

I Chania gillar jag Oneirodromio alldeles vid minareten...och Portes och Tamam i gränderna i gamla stan ...och Kalderimi... Sök på namnen på google och du får upp rätt adresser....

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-08-08, 06:53
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Chania i September

Citat:
Ursprungligen postat av Chrilos Visa inlägg
Spontanbokade en resa den 18e september en vecka till Chania med rum på Arocaria!
Några tips om goda matställen ? Har bara varit på Kreta en gång innan men hann inte med så mycket då.
/Chrilo
Arocaria ligger i stadsdelen Nea Chora i Chania. Där finns fler tavernor än du hinner med. Mycket bra sådana.
En förflugen tanke, om du inte slösar bort tiden på stranden..., utan stadsvandrar i det museum som heter Chania tar med luncher i de gamla stadsdelarna, exempelvis Moutoupaki Odos Pourtou 60.
kvällarna ägnar du åt att beta av tavernorna i Nea Chora: du slipper den mörklagda vägen från de äldsta stadsdelarna. (Själv mörkrädd.) Jag rekommenderar fortfarande Volakas - mycket prisvärd.
Musik är inte ovanligt om kvällarna i Nea Chora.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-08-08, 12:06
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 819
Standard Sv: Chania i September

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Arocaria ligger i stadsdelen Nea Chora i Chania. Där finns fler tavernor än du hinner med. Mycket bra sådana.
En förflugen tanke, om du inte slösar bort tiden på stranden..., utan stadsvandrar i det museum som heter Chania tar med luncher i de gamla stadsdelarna, exempelvis Moutoupaki Odos Pourtou 60.
kvällarna ägnar du åt att beta av tavernorna i Nea Chora: du slipper den mörklagda vägen från de äldsta stadsdelarna. (Själv mörkrädd.) Jag rekommenderar fortfarande Volakas - mycket prisvärd.
Musik är inte ovanligt om kvällarna i Nea Chora.
Håller med Xenos. Vi bor oftast på Arocaria och i Nea Chora finns många bra tavernor, så där tillbringar vi kvällarna. Oftast uppkommer spontanmusik på någon taverna. På dagarna går vi in till Chania. Antingen strosar vi runt där eller så går vi till busstationen och åker till någon by i närområdet (om vi inte åker till Paleochora).
Om vi äter inne i Chania på kvällen tar vi en taxi "hem". Rånet, som Kari och Arne olyckligt råkade ut för på hemvägen har avskräckt oss något att ta promenaden hem, trots att vi inte har något av värde med oss.
Ni/du kommer säkert att trivas på Arocaria och Nea Chora!
Birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-08-10, 02:51
Chrilos Chrilos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 24
Standard Sv: Chania i September

Tack för svaren.
Jag har varit på Kreta en gång innan och hamnade då nere på restaurangerna längs med hamnen i Chania. Jag fick känslan av att de var lite turistiga med inkastare. Och maten var väl sådär. Är det bättre längs med strandpromenaden i Nea Chora ?

Yannis: Kan du rekommendera någon by i närområdet och varför ? Känner du till något bageri (fourno) i närheten av Arocaria där jag kan köpa min frukostmpougatsa eller tiropita ?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-08-10, 06:49
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Chania i September

[QUOTE=Chrilos;370674]Tack för svaren.
Jag har varit på Kreta en gång innan och hamnade då nere på restaurangerna längs med hamnen i Chania. Jag fick känslan av att de var lite turistiga med inkastare. Och maten var väl sådär. Är det bättre längs med strandpromenaden i Nea Chora ?QUOTE]

Du befann dig verkligen i det klassiska området turistfällan, i stadsdelen Nea Chora, fortfarande Chania, är det annorlunda och mycket bättre. Grundregel är generellt minst 72,3 meter från vattnet = allt bättre tavernor.

Yannis kan säkert bättre, men, ställ dig på gatan med ryggen mor Arocaria. Gå sedan till vänster ca 150-170 meter. På höger sida fanns förra året ett suveränt bageri. På avstånd ser man en svartsotig vit vägg. Där är det!
På vägen dit, också på höger sida, en gemytlig liten affär. Den är bra!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-09-07, 21:02
Curts avatar
Curt Curt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 41
Standard Sv: Chania i September

Vi är ett äldre par från Umeå som planerar besöka Chania 12 sep en vecka
alternativt 15 sep en vecka. Vi brukar lägga in c.a. 3 nätter i Paleochora.
Vi bor sannolikt när tavernan Kalderimi i Chania.
Tacksam för tips på utflyktsmål och trevliga restauranger.
+46702340917
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-09-08, 14:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 575
Standard Sv: Chania i September

Citat:
Ursprungligen postat av Curt Visa inlägg
Vi bor sannolikt när tavernan Kalderimi i Chania.
Tacksam för tips på utflyktsmål och trevliga restauranger.
Kalderimi har mycket god mat. Ska ni hyra bil?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-09-08, 14:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chania i September

Curt, köp Kalimeras E-guide över Chania-området så får Du alla tips Du behöver....

Kap Koumi, som jag skrev om tidigare är fint! Vet inte om just det är nämnt i guiden.

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-08-10, 07:51
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 413
Standard Sv: Chania i September

Om vi äter inne i Chania på kvällen tar vi en taxi "hem". Rånet, som Kari och Arne olyckligt råkade ut för på hemvägen har avskräckt oss något att ta promenaden hem, trots att vi inte har något av värde med oss.
Ni/du kommer säkert att trivas på Arocaria och Nea Chora!
Birgitta[/B][/SIZE][/FONT][/QUOTE]

Ja, hvor "farlig" regner dere med at det er å gå hjem fra Chania by til Nea Chora langs vannet (altså ikke oppe i bebyggelsen)? Vi har ikke tenkt noe over dette, og har gått. Vi går som regel hjemover i 23-tiden. Nå drar vi en uke til Chania 6. oktober og undrer. Kanskje vi skulle bo inne i byen istedet??
(Uff, dette høres litt pinglete ut...)

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-08-10, 09:37
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Chania i September

Citat:
Ja, hvor "farlig" regner dere med at det er å gå hjem fra Chania by til Nea Chora langs vannet (altså ikke oppe i bebyggelsen)? Vi har ikke tenkt noe over dette, og har gått. Vi går som regel hjemover i 23-tiden. Nå drar vi en uke til Chania 6. oktober og undrer. Kanskje vi skulle bo inne i byen istedet??
(Uff, dette høres litt pinglete ut...)
Vennlig hilsen
Pelagia[
Om man vill undvika "vattenvägen" kan man från Chania City/Old City, ta Odos Selinou ner till Nea Chora. Den stryker mot slutet förbi det kända hotel Christina som ligger strax bortom Akti Papanikoli, gatan närmast stranden i i Nea Chora. Tar man av till höger från Odos Selinou, antingen precis innan eller ett par kvarter innan hotel Christina, hamnar "mitt i" Nea Chora.
Odos Selinou är upplyst och befolkad nästan aldrig övergiven av människor eller kattor.
Går man den i dagsljus från Nea Chora till Chania City blir det lättare att gå den i mörkret. Den som ser vinrankar som passerat tredje våningen på ett hus på höger sida på väg mot city är en vinnare.
Det finns en bra stadskarta som ni får gratis av resebyrån "Tellus". Som för övrigt ligger där gamla stadsdelen fejsar 1866 års torg, eller annorlunda angivelse, taxistationen i city.
Bättre kan det inte bli.

Xenos som fick lust att klia elfenben!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-08-10, 11:32
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Chania i September

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
) Jag rekommenderar fortfarande Volakas - mycket prisvärd..
Holder med om "VOLAKAS", xenos

"MANOS" anbefales for fisk - deres Kalamaris og Octapus

Men de gode spisestedene i herlige Nea Chora ligger jo ellers "som perler på en snor"

Det er faktisk blitt et "problem", fordi vi har fått flere favoritter inne i Chania og - og det er nødvendigvis ikke de mest "nevnte og kjente"

For å nevne et par av, dem begge på Daskalogiannis :

Cristianna's Gefsis ( mor og datter sted, d e i l i g mat og Huset's rødvin !!!)

Kouzina
( åpent fra lunsj, de holder oppe så langt den deilige maten rekker (til etterm evt tidl kveld), og Pannacotta'n man får "på huset" er den beste vi har smakt

- og så må jeg ta med "gode gamle" Doloma

Senast redigerad av kari den 2015-08-10 klockan 11:56.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-08-10, 12:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 819
Standard Sv: Chania i September

Chrilos.
Om du går längs hamnpromenaden i Chania by så förstår jag att du bara ser inkastare och mycket turistiskt. Nea Chora är inte alls så!
Men går du på andra sidan hamnpromenaden och bortomför moskeen får du mycket trevligare upplevelse. Här finns bland annat Glossitses Taverna, som har suverän mat.
Andra bra matserveringar är innanför hamnpromenaden (på inkastarsidan) bland annat Kalderimi och Tamam. Semiramis Taverna gillar vi även mycket med sin tremans-orkester. Här finns både traditionell grekisk mat samt även kontinentell mat (eller vad man ska kalla det). Där kan Arne få sin schnitzel.
I Nea Chora har dom ju bara bra tavernor. Många, liksom vi, rekommenderar tavernorna: Manos, To Magazaki, Volakas, längs Nea Choras hamnpromenad. Naturligt är att det är fisktavernor men erbjuder mycket annat Vill man ha en speciell maträtt kan man säga till dan före så fixar dom det. Många fler här på Kalimera kan rekommendera bra tavernor.
Vi har inte sökt efter något bageri i Nea Chora. Men Xenos har gett svar eller så är det bara att fråga. Vi stiger upp tidigt så vi fixar vårt eget kaffe på Arocaria, där man har bra köksutrymme. Sen har vi gått ner till cafeet i bottenvåningen när dom har öppnar.
Xenos rekommenderar att man går genom bebyggelsen när man går till/från Nea Chora och Chania. Det gör vi oftast. Det var ändå en olyckligt omständighet som Kari och Arne råkade ut för längs hela strandsidan.
När vi tar en buss till någon by i Chanias närområde brukar vi åka till Kolymbari eller Kalives/Almirida. Ibland hoppar vi av bussen och går sträckan Kata Stalos-Agia Marina-Platanias. Vi gör det för att vi vill uppleva både något nytt samt även se vad som har förändrats. Och hela Chaniakusten har underbara stränder, både små och stora..
Nu börjar jag längta till december!
Birgitta, som upptäcker att Kari hann före med sitt inlägg.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-08-10, 14:04
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Chania i September

[QUOTE/Birgitta, som upptäcker att Kari hann före med sitt inlägg.[/B][/SIZE][/FONT][/QUOTE]


Låt det inte hindra dig!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-08-10, 14:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 819
Standard Sv: Chania i September

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
[QUOTE/Birgitta, som upptäcker att Kari hann före med sitt inlägg.[/B][/SIZE][/FONT]

Låt det inte hindra dig![/QUOTE]

Nej Erik, det hindrade mig inte från att nyss boka 2 veckor i april till Kreta, fast vi kommer att vara 6 veckor där i december och april. Vi vill båt- och bussluffa på sydkusten med färjorna Daskalogiannis eller Samaria. Chora Sfakia, Loutro, kanske Agia Roumeli, Paleochora. Kanske en tur för enbart mig till Gavdos,,,,,, Och naturligtvis Chania/Nea Chora.
Längtan blev för stor när jag skrev inlägget.
Birgitta.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-08-10, 14:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chania i September

Ja det är väl härligt med spontanbokningarna!!
Jag ser fram emot min spontanbokade ensamresa med buss runt på Peloponessos i mars....Så tidigt ii mars har jag inte varit i Grekland, men väl i januari och februari flera gånger.....Även resan 27 okt-17 november ser jag fram emot... OFF SEASON slår allt!!

Lissi . som innan dess ska njuta KRETA!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-08-10, 16:15
Chrilos Chrilos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 24
Standard Sv: Chania i September

Rånad låter inte så trevligt. Är det något som börjar bli mer och mer i Grekland eller på turistöarna ? Är det greker eller "annat" som står för den kriminaliteten ?
Förra året när jag var där så gick jag ett par ggr med min son fram och tillbaka från Nea Chora till Chania. Både längs strandpromenaden och via gatorna högre upp i stadsdelen. Jag upplevde strandpromenaden som hyfsat frekvent. Bara enstaka tillfällen man hade några 100 meter ensamt framåt och bakåt. Men det kanske räcker.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-08-10, 16:20
Chrilos Chrilos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 24
Standard Sv: Chania i September

Många fina tips på restauranger och byar att besöka. Att det är fisk-tavernor gör inget då minst en av oss två i sällskapet är vegetarian+fiskätare Så vi komprimissar och rättar oss efter henne

Yannis: Ja jag förstod det efter ett tag. Hittade en del goda "hål i väggen" i Nea Chora där man kunde få en en billig och god gyros
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT