|
|
||||
|
||||
Här finns maneterna
En driftig tjomme har lagt upp en google karta, över vilka stränder som just nu har mycket maneter. Bra att ha i mobilen, så man kan kolla upp vilken beach man bör välja för dagen.
T ex ser jag att det nu finns mycket lysmaneter på nordöstra Kos och då de är brännisar, så är de nog inte så kuliga att kela med. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Sv: Här finns maneterna
For mer enn 10 år siden så jeg Lysmaneter - på Hohlaka Beach på yttersiden av Telendos. Det er jo ikke veldig langt fra Kos. En riktig vindfull augustdag, pålandsvind, jeg gledet meg til å bølgesurfe. Da dukket en mann i dykkerdrakt opp, ‘farlig, farlig !’. Han advarte mot å gå ut i havet, viste meg de blå manetene - i hopetall. - Antakelig visste øyboerne om manetene, det var ingen andre mennesker på stranden den ettermiddagen.
|
|
||||
|
||||
Jag har tillbringat några veckor i Bohuslän i sommar, och där behöver man ingen karta för att se maneterna.
Jag har aldrig blivit bränd av någon manet i Grekland. Är det någon av er som har blivit det? |
|
||||
|
||||
Jag har haft tur och aldrig själv blivit drabbad av någon brännmanet. Men för ganska många år sedan bodde vi en vecka i Kallitea på Rhodos. Jag minns att det då var en lite pojke som kom upp storgråtande ur vattnet med röda strimmor på benen.
Det visade sig att det troligen var en eller flera maneter som kommit in i en båtpropeller och trasats sönder. Resultatet blev att det fanns en del små fina trådar i vattnet som var ganska svåra att upptäcka i tid och som då bl a hade bränt den här pojken. Masse |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Brännmanetsvarnarhunden på Malö. Men, som sagt, i Grekland är det sällan vi ser maneter. |
|
|