Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-10-20, 15:46
Ceccan81 Ceccan81 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 21
Standard Bästa grekiska ön?

Jag skriver på nytt och försöker specificera mig bättre. Vi vill åka till en fin grekisk ö i mitten av juli nästa sommar med våra barn 4 resp 7 år. Vi vill vara borta i ca 2 veckor. Jag och sambon var på Rhodos för många år sedan och den ön blir det INTE.

Följande är vi ute efter:
Barnvänligt
Fina stränder (långgrunda och med SAND)
(Gärna en typisk grekisk by med allt vad det innebär)
Gärna hotell med halvpension eller all incl
Transfertiden ska vara KORT och helst inte mer än 1 timme. Dvs vi vill inte åka först till en ö för att sedan ta oss vidare med båt till resmålet. Vi är bekväma av oss.
Vi vill åka till en ö där det finns fina öar nära som vi kan åka över och besöka som dagsutflykter. Därför är nog inte Kreta ett alternativ för oss, eller finns det nån ö inom 2 timmars båttur i närheten?
(Det skulle vara trevligt att åka över till Turkiet en dag)

Finns det någon ö kvar att rekommendera med alla dessa krav?
Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-10-20, 16:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 527
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Citat:
Ursprungligen postat av Ceccan81 Visa inlägg
Finns det någon ö kvar att rekommendera med alla dessa krav?
Den enda ö jag kan komma på är Kos, men då får du tumma på detta: Gärna en typisk grekisk by med allt vad det innebär. Om en tur Turkiet är viktigt finns det bara tre öar att välja på: Kos, Rhodos och Samos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-10-20, 16:39
Ceccan81 Ceccan81 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 21
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den enda ö jag kan komma på är Kos, men då får du tumma på detta: Gärna en typisk grekisk by med allt vad det innebär. Om en tur Turkiet är viktigt finns det bara tre öar att välja på: Kos, Rhodos och Samos.
Kos skulle nog kunna vara ett bra alternativ för oss känns det som! Tack!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-10-20, 16:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 527
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Citat:
Ursprungligen postat av Ceccan81 Visa inlägg
Kos skulle nog kunna vara ett bra alternativ för oss känns det som!
Det tror jag också, bortsett från just det där med "typisk grekisk by".
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-10-20, 16:51
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Ja, kos tenkte jeg på også... Tingaki... Fine strender, halvpensjon el. all inclusiv hoteller, badeland for barn.. Fint å sykle da det er aldeles flatt... Mulighet til å reise til Tyrkia og ellers fine båtutflukter fra Kos by og/ eller dagstur fra Mastachari til Kalymnos.... Dog får du ingen typisk gresk by da Tingaki er bygd opp for turister.. men gamlebyen i Kos by er da riktig koselig... Og ellers mange utfluktsmål med bil om man ønsker det til både fantastiske strender og små greske byer..
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-10-20, 17:38
Ceccan81 Ceccan81 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 21
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Ja, kos tenkte jeg på også... Tingaki... Fine strender, halvpensjon el. all inclusiv hoteller, badeland for barn.. Fint å sykle da det er aldeles flatt... Mulighet til å reise til Tyrkia og ellers fine båtutflukter fra Kos by og/ eller dagstur fra Mastachari til Kalymnos.... Dog får du ingen typisk gresk by da Tingaki er bygd opp for turister.. men gamlebyen i Kos by er da riktig koselig... Og ellers mange utfluktsmål med bil om man ønsker det til både fantastiske strender og små greske byer..
Tack! Badland älskar våra barn! Ska kolla vidare. Är Tingaki den finaste byn? Eller finns det nån mer som motsvarar våra krav? Råder ni att boka själva via ex. booking.com eller apollo, fritidsresor?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-20, 18:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 527
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Citat:
Ursprungligen postat av Ceccan81 Visa inlägg
Är Tingaki den finaste byn?
Det är ingen by, det är en turistort med många hotell och tavernor.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-10-20, 21:56
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Titta gärna på Kefalonia.. Bor ni i Lassi så finns det fina bad,det grekiska finns i närheten i Argostoli. Det kräver,nästan,att man hyr bil åtminstonde någon dag.Med barn så finns det spännande saker att se,grottor,underjordiska sjöar och otroliga stränder. Ithaka ligger nära med båt,dock ej från Lassi eller Argostoli men har ni bil så kan ni upptäcka Odysseus födelseö.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-10-20, 22:20
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Men alltså Kos... Jag vet att jag tjatar och alltsomoftast rekommenderar NAXOS! Perfekt för barnfamiljer. Tag flygstol till Santorini,bo en natt på Honeymoon beach hotel. Tag så en Blue Star el.dyl. till Naxos. För barnens skull,rekommenderas boende i Prokopios el.Agia Anna. Där finns underbara stränder,som barnen kommer att tycka om. Titta lie mer på Naxos på Kalimera,så ska ni se att det nog blir perfekt! Dessutom, det här med vattenland och allt vad det heter - det kommer inte barnen ens att nämna när de ser havet!!!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-10-21, 10:33
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Tror på Samos. Stranden du söker finns där i alla fall, Psilli Amos vid Votsalakia, men orten stämmer inte alls på vad du beskriver att du vill ha. Att bo i Phytagorion och hyra bil för att ta sig till stranden kunde kanske vara ett alternativ?

Lägger till Skiathos och Parga som förslag
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-10-21, 16:45
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

De ønsket 0 tranfer med båt... så derfor utgår Naxos, men er enig at Naxos er bra
Angående vannland så er de da forskjell på barn... det hadde vel ikke eksistert om barn ikke likte det...Mange barn liker ikke engang å bade i sjøen.. Tenkte at når det er en familie som gjerne ønsker all inklusiv så har dem barn som liker vannland hehe..
Selv skyr jeg gjerne slike steder... men heldigvis er vi alle forskjellige...
Men jeg og ungene hadde da virkelig en kjempekul dag i vannland på Rhodos for 5-6 år siden..
Jeg nevnte Tingaki forde de ønsket flotte strender og et barnevennlig sted.. men ellers så er Tingaki ganske usjarmerende og langt fra typisk gresk slik man tenker på små hvite hus og trange gater
Men man får skjeldent i pose og sekk... De hotellene med all inklusiv ligger normalt ikke i små koselige byer.. heldigvis

Skiathos kan også være et alternativ.. Men tror de hadde kunne likt Tingaki
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-10-21, 18:31
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 771
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Kalymnos er kanskje stedet for dere?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-10-22, 09:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Citat:
Ursprungligen postat av kirtor Visa inlägg
Kalymnos er kanskje stedet for dere?
Fast dom vill ha AI eller halvpension, gärna vattenland och ingen båttransfer.

Har ni tittat på Turkiet där finns det ett stort utbud av AI.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-10-23, 10:56
Ceccan81 Ceccan81 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 21
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

tack för era svar!
Har tittat på era förslag och kommit fram till att Kos ändå kan vara det bästa alternativet. Turkiet hade jag gärna åkt till men delar ur resesällskapet vägrar det
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-10-23, 11:00
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Ett ord till barnfamiljen: NAXOS!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-10-23, 18:22
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 591
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Hur svårt ska det vara? De vill inte ha så lång transfer och att åka till Naxos är betydligt krångligare än att flyga direkt till en ö.


Har inte varit på Skiatos men tror att det kanske kan vara aktuellt. Tror dock inte att de har ett vattenland men kort transfer, bra badständer och öar på nära håll att besöka.

/Ofelia

Senast redigerad av ofelia den 2012-10-23 klockan 18:30.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-10-27, 22:10
Ceccan81 Ceccan81 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 21
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Jag har kollat på Naxos men sorterade snabbt ut det endast på grund av transfertiden var så lång. Så tyvärr inget Naxos för oss.
Det behöver inte vara en turistort med vattenland. Skiathos ser fint ut:-)
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-10-29, 22:55
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Skiathos ÄR fint... Kort transfer och många fina stränder runt ön. Stan är trevlig att promenera runt i och utbudet är stort.
Stranden närmast stan (Megali Amos) är helt ok, men för att nå de finaste stränderna rekommenderas den frekventa lokalbussen.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-10-29, 23:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Skiathos är inte bara fint, det är fantastiskt!

Tror det skulle passa er att bo i Koukounaries, så har ni gångavstånd till ett flertal underbara sandstränder och ett utbud av tavernor att välja mellan de kvällar ni eventuellt inte vill åka in till stan. När ni vill göra det, tar ni bussen som visserligen inte går hela natten, men tillräckligt länge för de flesta barnfamiljer.

De gamla stadsdelarna på Skiathos är de mest genuina jag sett i Grekland. Inte alls så tillrättalagda som till exempel den prisade grannön Skopelos gränder kändes.

Båtturen runt ön med stopp på några stränder samt paradisön Tsougria, är den bästa båttur jag gjort i Grekland, och vill man åka fler gånger till Tsougria så går det båt direkt dit också.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-10-30, 06:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bästa grekiska ön?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Skiathos är inte bara fint, det är fantastiskt!


De gamla stadsdelarna på Skiathos är de mest genuina jag sett i Grekland. Inte alls så tillrättalagda som till exempel den prisade grannön Skopelos gränder kändes.
Blir lite nyfiken bara på vilket sätt upplevde du att gränderna var tillrättalagada på Skopelos. Jag tycker de var ganska orörda med många bevarade gamla hus. Dessutom var det till min förtjusning inte så mycket av den mer moderna fula arkitekturen som förfular stadsbilden på många ställen i Grekland.

Jag tror också som Elisabet att Skiathos är ett utmärkt alternativ för er. Betydligt mysigare än Kos.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT