|
|
||||
|
||||
Pepparkaksdeg...
Av någon orsak blev jag sugen på att baka pepparkakor till jul, men vad ersätter jag bikarbonaten med? Kan det vara så enkelt att Soda skulle fungera? Eller finns det ett annat namn (ex. διττανθρακικό) på ingrediensen?
Någon av de utvandrade damerna som kan hjälpa mig? Har även funderat på om potatismjöl finns. Just nu har jag ett paket, som jag till min sambos stora förtjusning gjort Rabarberpaj med hjälp av. Tusen tack Arne&Birgitta för rabarberna, pajen blev otroligt populär med hemgjord vaniljsås - även om brevbäraren säkert undrade vad som stack ut ur paketet //Kikh |
|
||||
|
||||
Sv: Pepparkaksdeg...
Hej Kickie!
Bikarbonat kan ersättas med hjorthornssalt...men om det finns i Grekland vet jag inte. Potatismjöl vet jag inte heller om det finns men man kan göra egen. Tillverka potatismjöl genom att riva rå potatis; placera "rivet" i en sil över en burk och hälla vatten över! Stärkelsen lämnar då potatisen och du får potatismjöl på botten av burken. Med potatis- mjölet kan du sedan reda en saftsoppa och steka rårakor av rivet! - Häll försiktigt bort vattnet ur burken och skrapa ur den tjocka, vita stärkelsen och lägg den på ett kaffefilter eller på ett fat för att torka! Yanna |
|
||||
|
||||
Tack för tipset Yanna, nu behöver jag inte snåla med potatismjölet
Jag har kollat lite på ersättning för bikarbonat och det verkar som om matlagningssoda funkar lika bra, om man tar lite extra av det. Hjorthornssalt är det nog svårare att få tag på... //Kikh |
|
||||
|
||||
Hej Kikh! Här i Finland är just matsoda (innehåller natriumbikarbonat står det på burken) samma sak som bikarbonat i Sverige. Kanske samma gäller för Grekland?
/Anne |
|
||||
|
||||
Jag har precis varit ute o handlat och såg att det fanns Bikarbonat på Mamalaki. Det heter samma sak på grekiska.
|
|
|||
|
|||
Istället för potatismjöl kan du använda korn flaour Kópv φλáουρ (majsstärkelse).
Yvonne |
|
||||
|
||||
Citat:
//Kikh, datorlos och utan svenska bokstaver... |
|
|