|
|
||||
|
||||
Tour de Karpathos?....
I slutet på juni bär det av till Karpathos. Då vi skall vara där i 14 dagar tänkte vi utforska ön lite på egen hand. Frågan är bara hur? Läser lite varstans att det är väldigt kuperad terräng och stundtals dåliga vägar. Undrar därför över möjligheten att ta sig runt på cykel? Har bl a sökt en mer detaljrik karta med t ex skalangivelser för att få en uppfattning om avstånd. Tips om detta och allt annat som är värt att veta inför en upptäcktsfärd på cykel mottages tacksamt!!! Råder "allemansrätt" i Grekland?
Tack på förhand/Daniel |
|
||||
|
||||
Sv: Tour de Karpathos?....
Jag har åkt bil och buss på Karpathos och det är inte dåliga vägar - tvärtom är de ganska bra.
Cykling har jag inte ens funderat över... Såg aldrig nån som cyklade på Karpathos. |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Margrethe |
|
||||
|
||||
Karpathos är ett rent nöje att köra ”runt”, vägarna är riktigt bra förutom på norra delen av ön. Hela ön är kuperad utom på södra delen vid flygplatsen. Cykla skulle jag inte göra på Karpathos, men det skulle jag inte göra på någon ö. Är alldeles för lat för det. Men om du är van vid att cykla så kommer du att älska ”Tour de Karpathos”. Landskapet är vackert och på sina ställen otroligt dramatiskt.
Enda vettiga kartan jag sett är utgiven av Road Editions (1:60.000). Finns att köpa på Karpathos och på Road Editions hemsida. Jag tror att allemansrätt bara finns i Sverige. I Grekland verkar det finnas ändå, även om det inte är "officiellt". Så här ser många vägar ut. I bra skick och kanske lämpliga för en "tour". Så här vackert ligger många vägar (den är asfalterad). |
|
||||
|
||||
Tack för tipsen!
Tack till alla för tips, bilder etc! Vi vet inte än om vi blivit avskräckta eller mer övertygade om att genomföra det här med cyklingen?!? Man har ju åkt kors och tvärs över div berg i den grekiska ö-världen med bil och buss och det är ju sällan några små stigningar det rör sig om ... ofta är det ju oxå serpentinvägar som klättrar uppför bergssidorna... Måste ju erkänna att med åldern så börjar man ju bli lite mer likt åsnan här uppe till vänster...
Ta det lugnt/Daniel |
|
|||
|
|||
Jeg planlegger å besøke Karpathos i mai sammen med min mann. Vi har aldri besøkt denne øya før, men vi har forstått det slik at det er mye fjell og kupert terreng. Også vi har tenkt på mulighetene for å komme oss rundt på øya enten på sykkel eller til fots. Etter innleggene her forstår vi at sykkel i allefall er et spennende alternativ. Men er det noen som har erfaring med fottur på Karpathos? Jeg tenker at det kanskje er mulig å gå på tur i fjellene, enten på dagsturer eller fra landsby til landsby?
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Hej
Har sett folk cykla men det var i september när värmen inte är så tryckande. Allt är möjligt men vägarna är slingriga och det är enorma höjdskilnader ibland. Varför pina sig själv? Själv skulle jag ta en cykel med motor på.... Trevlig resa |
|
||||
|
||||
Nu var det gjort!.... Å inte en meter på cykel blev det. Vi fegade ut rejält och valde bil i 3 dagar. Ngt som vi definitivt inte ångrade! Vi gjorde en "kalimera" och besökte dom flesta föreslagna destinationerna i reseguiden och kom hem med en kamera fullmatad med "vykortsbilder" och "må-gott-bilder"! En analys så här i efterhand är att skall man ta sig från Pigadia i riktning Lefkos via Menetes så bör man nog inte vara ngn "glad cykelamatör" och samma sak om du via Aperi vill ta dig till Apela m.m. Man skall nog helst ha gjort en vätternrunda eller två tiden närmast förestående Tour de Karpathos! Däremot söderut känns det som lite mänskligare cykelförhållanden, om det kan bli det i 38 gradig värme...
Kalispera! |
|
|