Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-11-11, 13:26
camilla34 camilla34 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: avesta
Inlägg: 99
Standard sista minuten i Maj???

Hej. Frågar er som brukar resa ofta till grekland.

Brukar det finnas sista minuten resor att köpa i maj? tänkte på charterresor. Tänkte åka till naxos med min dotter då.
mvh camilla
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-11-11, 14:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: sista minuten i Maj???

Nja, Maj är ju enligt de svenska charteroperatörerna "högsäsong" dvs att
i Maj är trycket mycket hårt på resor till medelhavsområdet.
Du kan nog räkna med att tidig bokning (alltså nu) blir billigare än de eventuella sistaminutenresor man kan finna i Maj.

Men, heltvisst, med mycket kort varsel kan det ju gå att finna sig en restresa, men då ska du nog bortse från destinationskravet.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-11-11, 14:18
camilla34 camilla34 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: avesta
Inlägg: 99
Standard Sv: sista minuten i Maj???

Ok, trodde inte alls många åkte till grekland i maj, eftersom högsäsongen börjar i juli har jag läst.
Vad synd att det inte kommer så många sistaminuten, får betala fullpris för min dotter på 9 år, inget kul. Då blir det en 9 tusen kr för oss båda.
Tack för svar
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-11-11, 14:59
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: sista minuten i Maj???

Ja, det förhåller sig sålunda, att heltvisst är det högsäsong i Grekland under Juli och Augusti, men charteroperatörerna i skandinavien ser lite annorlunda på detta med högsäsong.

I Maj vill många resa till solen och därmed har de uppfunnit en högsäsong som sällsynt illa rimmar med medelhavsområdets högsäsong. På samma sätt är det med Augusti.. När industrisemestern är slut och skolorna börjar, då är det lågsäsong enligt skandinaviska operatörer oaktat det i medelhavsområdet råder full högsäsong...
Marknadskrafter kallas det visst för.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-11-11, 16:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: sista minuten i Maj???

Men brukar det inte finnas billiga sista minuten runt 18-20 maj?

Åtminstone för några år sedan brukade det vara så.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-11-11, 17:17
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: sista minuten i Maj???

Har också känslan av att det finns billiga resor i maj Men kan inte svära på det.

Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-11-11, 18:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: sista minuten i Maj???

Man kan ju aldrig veta i förväg hur det blir. Antalet restresor varierar från år till år, oavsett vilken månad det gäller. Men slutet av maj är absolut en tid när det ofta brukar finnas restresor till bra priser.

Fast om man vill vara absolut säker på att komma iväg och särskilt om man inte kan åka iväg när som helst eller vill till någon särskild ö/ort, så är det säkrare att boka i förväg.

Sedan är ju badvattnet inte så varmt som de flesta vill ha det i maj, men det har ni väl tänkt på.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-11-11, 19:02
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: sista minuten i Maj???

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men brukar det inte finnas billiga sista minuten runt 18-20 maj?

Åtminstone för några år sedan brukade det vara så.

Nu i våras och somras tyckte jag att det var dåligt med sista minuten och dyrt oavsett tid på säsongen. Vet att många skrev om det här på forumet och att det precis som Arne skrev även höjdes priser när trycket efter resor blev för stort. Har också för mig att den ekonomiska krisen gjorde att bolagen drog ned på resor vilket gjorde att de resor som fanns gick åt. Eller minns jag helt fel?

Åren innan 2006-2008 vet jag att man lätt kunde finna sistminutenflygstolar med charterbolagen för 499-1500kr och även mycket bra priser med hotell. Men någonting hände på den fronten 2009 vill jag minnas...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-11-11, 19:14
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: sista minuten i Maj???

Sista-Minuten-erbjudande är väl mer eller mindre föränderligt från år till år. Om arrangörerna bedömmer, utifrån föregående års bokningsiffror, att maj bokar dåligt så sänker man helt enkelt utbudet av resor under denna period nästkommande år. Dessutom justerar man helt säkert priserna så att man minimerar risken att sitta med tomma stolar som måste reas ut i maj.
Så att det ena året finns mycket sista minuten under en viss period betyder inte med visshet att det ser lika dant ut nästa år.

Det man ska ha koll på är skollov och längre helgledigheter. Då brukar det vara välbokat. Traditionellt brukar det finnas mycket ledigt (generellt) ju näramare sommarlovet man kommer, dvs de första veckorna i juni. Med smma logiska resonemang brukar det finnas Sista-Minuten precis när höstterminen börjar & de första veckorna i december.

Sen är det helt klart som Arne skriver att maj månad är oftast en välbokad månad för de flesta charterarrangörer just för att de är så skickliga på att bedömma efterfrågan och prisbild.

"det är bättre för en charterarrangör att skicka ett 100% fullt flyg med totalt 200pl än att skicka två flyg som har en beläggning 75-80%"

Intäkten blir naturligtvis högre i det senare fallet men också kostnaden!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-11-11, 22:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 387
Standard Sv: sista minuten i Maj???

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Nu i våras och somras tyckte jag att det var dåligt med sista minuten och dyrt oavsett tid på säsongen. Vet att många skrev om det här på forumet och att det precis som Arne skrev även höjdes priser när trycket efter resor blev för stort. Har också för mig att den ekonomiska krisen gjorde att bolagen drog ned på resor vilket gjorde att de resor som fanns gick åt. Eller minns jag helt fel?
Instämmer helt. Jag var en av dem som beskrev den iakttagelsen. Från att tidigare ha kapprustat i ökat utbud och större försäljningsvolym gjorde de stora charterbolagen rejäla bantningar i utbudet, med resultat att det man hade såldes till ordinariepris och betydligt mindre som sistaminuten. Det hela har bekräftats i artiklar i pressen senaste veckorna. Där rapporterar bolagen att man trots finanskrisen har fått till bra resultat för den gångna säsongen bl a genom ovanstående agerande.

Men sen vet vi ju ändå inte hur det blir 2010. Kanske drar kapprustningen igång igen .... till gagn för oss resenärer. Vem vet.

I avvaktan på det får vi väl trösta oss med att utbudet av lågprisbiljetter för flyg har tagit lite fart igen under hösten. En tröst om man kan tänka sig det som alternativ, och fixa boendet själv på plats.

/ Mats
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-11-12, 10:29
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: sista minuten i Maj???

Jag hade tänkt att åka till Grekland i Maj förra året, och började leta resor cirka en månad innan. Just då var många resor redan prissänkta med riktigt bra priser. Men jag tänkte ha lite is i magen och vänta till någon vecka innan avfärd för att få ett ännu billigare pris. Men tji fick jag

Ju närmre avfärd vi kom desto dyrare blev resorna, även sista minuten resorna som fanns hade högre pris än jag hittat månaden innan. Så mitt tips är att börja leta resor en stund innan, för många av resebolagen sänker sina resor då, förmodligen för att vara säkra på att sälja alla sina resor. Märker de att resorna går åt så höjs priserna igen.

//Ingela
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-11-14, 11:47
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 342
Standard Sv: sista minuten i Maj???

Jag åker "alltid" i maj eftersom resorna då är billiga, innan skolorna slutar.
Senast - 3-17 maj - betalade jag fyra tusen kronor för två veckor på Kreta, Platanias, hotell Castle Suite. Jag tror vi bokade en vecka (cirka) före avresa.
Däremot kan man inte välja och vraka bland öar ... men tillräckligt.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-11-14, 12:10
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 342
Standard Sv: sista minuten i Maj???

Vi hade tänkt åka till Naxos (charter) men så tidigt fanns det inga resor dit. Jag tror att de första flygen gick kring ... 17:e maj vilket vi tyckte var för sent. Därför blev det Kreta.
Det finns säkert någon här som vet varför det inte går att resa charter tidigare ... kan det ha med färgetrafiken att göra ... eller?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-11-14, 12:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: sista minuten i Maj???

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Det finns säkert någon här som vet varför det inte går att resa charter tidigare ... kan det ha med färgetrafiken att göra ... eller?
Det finns nog ingen efterfrågan förrän den riktiga värmen kommit.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-11-14, 17:27
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: sista minuten i Maj???

förlåt om jag hoppar in här....
....jag har börjat fundera på att (i förstone ) åka hem från Grekland med tåg efter mina vanliga,tvenne årliga besök peau Karpathos. Det jag har lite hum om är ju förstås det "vanliga" tågluffarkortet", som finns i olika varianter, men jag undrar om man (jag) skulle kunna tjakka tågpillätten direkt i Athen.
Kanske stanna nån/några dar i Dubrovnik eller nånstans efter Adriatiska Havets östkust och sen vidare upp mot Ultima Thule...
Finns det nån härstädes som vet/åkt/känner till nåt om detta samfärdsmedel som alternativ ???Sist jag slängde ett internet-getöga på tågluffarkortet så verkade det kosta runt 3-4000 SEK, vilket kan kännas en aning mastigt när man filat på kontokortet fyra veckor.....

mvh,
Mikke
(förkyld,men tröstar sej med lite Plomari just nu...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-11-14, 18:12
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 206
Standard Sv: sista minuten i Maj???

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
(förkyld, men tröstar sej med lite Plomari just nu...
Det låter klokt; jag tror nog jag gör detsamma. Inte för att jag är förkyld men det verkar säkert förebyggande också...

Karin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT