Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-03-04, 15:05
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Det var som Katten

När jag växte upp hade nästan alla människor i byn katt. Katten var en självklar familjemedlem som förutom att förhöja mysfaktorn i hemmet dessutom höll efter ovälkomna gnagare. Att ha hund var inte alls lika vanligt på den tiden och vår familj var inget undantag, vi hade alltid minst en katt på gång. Den katt som jag mest av alla minns var Inte. Ja, hon hette faktiskt så. Inte var en helvit katt och i likhet med många andra vita katter var hon döv. Hon hörde inte, alltså fick hon namnet Inte. Det roliga med Inte var att man kunde hantera henne hur som helst när man lekte med henne. Jag brukade bädda ner henne i docksängen och hon låg snällt på rygg med tassarna prydligt krökta över lakanskanten och spann med halvslutna ögon och den skära tungspetsen stack ut.
Ett stort problem för vår döva katt var när ärkefienden hunden fick syn på henne, då blev Inte oftast inte medveten om faran förrän hunden praktiskt taget flåsade henne i nacken. Givetvis blev kattstackaren panikslagen av skräck och satte sig med blixtens hastighet i säkerhet i första bästa träd eller telefonstolpe. På 50 och 60-talet var luftburna telefonledningar vanligast och vi hade en telefonstolpe precis vid tomthörnan där vår kära Inte satt uppflugen många gånger. Ibland kunde man få ner henne med lock och pock. Ett sätt var att kuta ner till fiskhandlaren ”Folke Fisk” och köpa en sill att locka ner henne med. På den här tiden var min far Vice Brandchef i vår kommuns borgarbrandkår och vid ett tillfälle fick han ett larm om en katt som satt högst uppe på en telefonstolpe vid Håkanssons konditori. Katten hade suttit där tre dagar och jamade hjärtskärande. Far och en brandman körde dit med stegvagnen och blickade upp mot katten varvid far utbrast ”Fan, det är ju min katt”. Ja just det, det var Inte som slog till igen och det var definitivt inte sista gången.
Televisionen kom till Sverige under 50-talet och vår familj hoppade på trenden tidigt, som nummer två i kommunen. Detta var innan svensk TV börjat sända, så inledningsvis kunde vi bara se dansk TV. Hela vardagsrummet var packat av grannskapets ungar när det var Disneyland på tisdagarna. Oj, vad många kompisar man plötsligt hade då! I vår familj har det alltid funnits ett stort intresse för naturprogram och Danmark hade ett bra sådant som leddes av Ingvald Lieberkent med (reservation för stavningen, jag hade inte börjat skolan då). Vid ett tillfälle hade programledaren tagit in en livs levande häger i studion och höll fram en fisk till den. Inte som aldrig visat något intresse för TV-programmen, fick plötsligt fräs under tassarna och rusade fram till apparaten och försökte med en högersving nappa åt sig godbiten. Snopen fick hon retirera med tomma tassar och sin första rejäla bekantskap med statisk elektricitet.
Inte fick ungar emellanåt och den sista katt vi hade var en av hennes ungar, en storväxt grårandig hankatt som vi kallade Rasmus. Ett trist inslag på den tiden var de så kallade ”kattaknyckarna” som satte upp kattfällor och utan en tanke på att det var en familjemedlem dom fångat, sålde de stackars katterna till plågsamma djurförsök i Lund. Det fanns en sådan rälig surgubbe som bodde en bit bort på vår gata och han var inget vidare populär bland oss kattvänner. Rasmus, vår stolta kisse gick i hans fälla och jag vill inte ens tänka på vilket öde denna ovanligt vackra katt gick till mötes. Efter detta skaffade vi hund för att slippa sådana här smärtsamma händelser. I samma veva skaffade min moster och morbror också hund. En dag var moster Emma på besök och hade med sig hunden som hette Pia. I ett obevakat ögonblick smet hunden och av en ödets nyck kutade den in i just kattaknyckarens trädgård. Där hade Pia en trevlig eftermiddag i hönsgården, det är en höjdare att jaga höns för de låter ju så mycket! Den förorättade ägaren fick senare nys om att hunden varit på besök hos oss vid incidenten och ringde upp min mor och höll henne ansvarig för händelsen. Han sa att ”det är för jäkligt, man har tre stackars höns och de ska inte få gå i fred”. Varvid min mor blixtsnabbt replikerade ”ja vi hade en katt en gång och vi hade bara en och den fick inte heller gå i fred”. Gubben utbrast då stammande och fräsande något som lät som ” kärringasludder och slams” och vräkte på luren.

Den ordfighten levde mor på i många år. Hämnden är i sanning ljuv.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-03-04, 15:11
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Det var som Katten

..Vilken rolig berättelse.. Tack för den!..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-03-04, 15:23
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Det var som Katten

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
..Vilken rolig berättelse.. Tack för den!..
Tackar!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-03-04, 16:09
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Det var som Katten

Vilken härlig berättelse,tack tack!!
Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-03-04, 17:15
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Det var som Katten

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Vilken härlig berättelse,tack tack!!
Monica
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-03-04, 17:31
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Det var som Katten

Kanske kan bli lite mer berättelser med ett sånt fint mottagande.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-03-04, 17:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Det var som Katten

Kul! Personligheter finns bland folk och djur. Jag har stor glädje av våra älsklingar, och de har förhoppningsvis glädje av oss med, mycket mat, sällskap, relativ trygghet, lite kompisar att bråka med och mysa med.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-03-04, 18:00
kepa kepa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: järfälla
Inlägg: 27
Standard Sv: Det var som Katten

Tack för en trevlig ber.

Är nybliven pensionär och reser ganska mycket men när resandet avtar kommer jag att skaffa mig en el. flera katter helst norsk skogskatt.Jag får tillsvidare njuta av mina katter i grekland.
Kepa
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-03-04, 19:12
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Det var som Katten

Citat:
Ursprungligen postat av kepa Visa inlägg
Tack för en trevlig ber.

Är nybliven pensionär och reser ganska mycket men när resandet avtar kommer jag att skaffa mig en el. flera katter helst norsk skogskatt.Jag får tillsvidare njuta av mina katter i grekland.
Kepa

Jag passar också på att njuta av katterna i Grekland. Så länge jag reser vill jag inte binda upp mig så katten får vänta tills jag har parkerat mig i gungstolen. Men fy fasen vad jag är sugen. Det finns inget mysigare än en spinnande katt i knäet.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-03-06, 01:12
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 77
Standard Sv: Det var som Katten

Jag gillar verkligen djurvänner och det är alltid roligt med berättelser men försök att dela upp en sån lång historia i stycken, blir otroligt jobbigt(iaf för mig ) att läsa en "vägg" av text.
Angående sista katten, ni vet alltså att gubben fångat eran katt och lämnat den till djurförsök, ni talar om för honom via telefon att den inte fick gå ifred och anser därmed att hämnden är ljuv? Vilken hämnd undrar man ju genast?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-03-06, 07:03
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Det var som Katten

Fornøyelig historie, AGGE .





Som småbarn ble vi sendt på landet en sommer. Bonden hadde mange dyr, også katt. Dessuten hadde bonden en utrolig vakker sortlakkert bil - med sorte blondegardiner og sorte silkedusker. Endog en 'sofa' der. Min eldre søster elsket å leke med katten inni den bilen, og der ble katten påkledd dukketøy.


At den luksuriøse doningen var stedets begravelsesbil forsto jo ikke vi.

Senast redigerad av malou den 2014-03-06 klockan 07:18.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-03-06, 07:27
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Det var som Katten

Citat:
Ursprungligen postat av Peter å Stina Visa inlägg
Jag gillar verkligen djurvänner och det är alltid roligt med berättelser men försök att dela upp en sån lång historia i stycken, blir otroligt jobbigt(iaf för mig ) att läsa en "vägg" av text.
Angående sista katten, ni vet alltså att gubben fångat eran katt och lämnat den till djurförsök, ni talar om för honom via telefon att den inte fick gå ifred och anser därmed att hämnden är ljuv? Vilken hämnd undrar man ju genast?
Du får nog läsa om det stycket igen för där framgår det tydligt vad hämnden bestod i.

Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-03-06, 08:14
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 77
Standard Sv: Det var som Katten

Menar du att hämnden bestod i att låta hunden käka upp hönsen,hade dom fångat katten?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-03-06, 08:43
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Det var som Katten

Citat:
Ursprungligen postat av Peter å Stina Visa inlägg
Menar du att hämnden bestod i att låta hunden käka upp hönsen,hade dom fångat katten?
Ja hunden åt upp hönsen för mannen som fångade katten = hämnd.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-03-06, 09:17
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 77
Standard Sv: Det var som Katten

Hade det inte varit bättre att hämnas på han som faktiskt fångade katten istället för några stackars höns tro?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-03-06, 09:22
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Det var som Katten

Citat:
Ursprungligen postat av Peter å Stina Visa inlägg
Hade det inte varit bättre att hämnas på han som faktiskt fångade katten istället för några stackars höns tro?
Säg det till hunden.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-03-06, 11:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Det var som Katten

Citat:
Ursprungligen postat av AGGE Visa inlägg
Säg det till hunden.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-03-06, 11:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det var som Katten

Jag gillar verkligen också hundar och katter, men katt är jag allergisk emot så det blir katter utomhus i Grekland jag får njuta av. Hund skulle jag gärna ha, men inte när vi reser så mycket som vi nu gör. Maken vill inte något djur alls
Jag har aldrig sett så många som har hund som nu. Varje morgon på min promenad möter jag hur många hundägare som helst, men de ägnar sig inte åt att träna sina hundar, utan pratar i sina mobiler istället

Kul berättelse Agge!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-03-06, 11:48
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Det var som Katten

Kul berättelse Agge![/quote]

Tack Lissi!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-03-06, 11:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Det var som Katten

Citat:
Ursprungligen postat av AGGE Visa inlägg
Säg det till hunden.
..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT