|
|
||||
|
||||
Frågebild 923
Var finns detta hus? Guldstjärna om ni vet vad det används till idag.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Sv: Frågebild 923
Italien?
Birgitta |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Danmark
Masse |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Kan det vara så enkelt som Stockholm?
Birgitta. |
|
||||
|
||||
Netwolf, du missade Birgittas gissning.
/ Anne |
|
||||
|
||||
Vågade inte påpeka det, för WOLFEN HAR MISSAT MIG EN GÅNG TIDIGARE! Birgitta. |
|
||||
|
||||
Citat:
NW |
|
||||
|
||||
Prag?
|
|
||||
|
||||
Garderar …Krakow eller Gdansk.
|
|
||||
|
||||
Inte Prag
Inte Krakow....eller Gdansk för den delen heller |
|
||||
|
||||
Ja, man får ju en lite östeuropeisk eller baltisk känsla. Men det kan ju vara helt fel.
Men försöker ändå med Tallinn? / Anne |
|
||||
|
||||
Citat:
Svårt det här tydligen. Lite ledtrådar. Byggnaden (som är eg är två) är 1700-tal och inrymmer idag ett museum. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Det var ju rackarns vilken longlifegåta! Redan fyra dygn gammal!
Men nu sätter vi den!!!! Det är ju såklart Spanien eller hur? Och kanske då skinkmuseet/tapasbaren Museo de Jamon i Madrid. Masse !Viva Espana! (får man skriva så på en Greklandssajt eller är det som att svära i kyrkan?) |
|
||||
|
||||
Citat:
Dramat fortsätter... /Netwolf |
|
||||
|
||||
Frankrike, Lyon
|
|
||||
|
||||
Bingo! Full Bricka. Visst är det textilmuseet Musée des Tissus et des Arts Décoratifs i Lyon! Bravo!
Vi hamnade i Lyon och min modehistorik-intresserade dotter ville prompt besöka detta. Jag var kanske mer inne på nåt bilmuseum eller nåt, men jag slog följe. Och det var faktiskt riktigt intressant. Inte för att jag fattade sömnadsteknik och klänninngsutformningar, men det förklarade dotra så bra. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Till Netwolf: Att få spendera tid med att göra något tillsammans med sitt barn som hon/han är intresserad av är enligt mig alltid en höjdare. Minns när vår yngsta dotter en gång som ung gav mig förmånen att följa med henne på shoppingtur i Malmös modebutiker. In och ut i massor av butiker. För mig var höjdaren inte att glo på kläderna, men att se hur det strålade i hennes ansikte ..... det var kanon! Masse |
|
||||
|
||||
Masse. Jag visste att hon var kunnig på området, men hon var ju en expert. Hon kunde peka ut olika klänningsstilar som "den här är en tidig 1800-tal. Runt 1810" åssa var den fr 1812. Jag häpnade! Sen kan man se nån kostymdramafilm på tv så kan hon lakoniskt konstatera att "såna stygn fanns inte på 1600-talet".
Kanske hon har det efter mig, där jag kan störa mig på att revolvermodeller som inte fanns under amerikanska inbördeskriget förekommer i filmer. För att inte tala om felaplaceringar i filmer om andra världskriget. T ex fanns aldrig SS på Kreta, men på film förekommer det flitigt. /Netwolf |
|
|