|
|
|||
|
|||
Solsäkrast i början av oktober?
Hej!
Vi ska i år resa första veckan i oktober, ta en sista minuten någonstans. Men, är Grekland tillräckligt varmt för oss soldyrkare då? Eller bör man välja Cypern eller Egypten kanske? |
|
|||
|
|||
Sv: Solsäkrast i början av oktober?
I begynnelsen av oktober har du ingen garantier, men været er som regel fint. Jeg har vært på stranden til langt uti oktober - og jeg er en pyse mht kulde. Hvis du ikke er uheldig i den uken du ferierer, kan du regne med rundt 25 grader på dagtid, og kvelder som nok krever langbukse og en tynn jakke.
Velg reisemål med omhu. Attika og Peloponnes er værsikkert på denne tiden. Sikker andre steder også, men dem har jeg ikke erfaring med fra oktober. Se forøvrig værstatistikk på wunderground.com Senast redigerad av Admirala den 2008-06-30 klockan 14:23. Anledning: lenke |
|
|||
|
|||
På Rhodos får du garanterat sol och härlig högsommarvärme. Ön har flest soltimmar i Europa.
|
|
||||
|
||||
Vi var på Rhodos första veckan i oktober förra året och hade TOPPENväder! Badade i havet varje dag, sol från klarblå himmel varje dag (en kväll kom det störtskurar i några timmar, inte ens värt att nämna egentligen - nästa morgon var det fint igen).
Långbyxorna och koftan behövdes inte packas upp på hela veckan! Men det var förra året det... Hoppas du har lika mycket tur vart du än reser! PS. Vi har haft lika fint i Paleochora på södra Kreta i början av oktober flera gånger. |
|
|||
|
|||
Poenget er at været er omskiftelig. Jeg har frosset meg blå to ganger på Kreta, første uken i september og i midten av juni. Men som regel er altså været bra første uken i oktober. Som regel
|
|
|