|
|
|||
|
|||
Mat på kreta
Hej!
Jag ska åka till kreta i juli. Jag är lite kräsen av mig när det gäller att smaka på "ny" mat Hur är maten på kreta? Var på rhodos förra året då blev det mycke souvlaki och kycklingsovlaki och tzatziki m.m är det liknande mat vart i grekland man än åker? |
|
||||
|
||||
Sv: Mat på kreta
Du kan få i princip allt på kreta! Souvlaki, moussaka,tzatsiki pizza, kött och fisk, pasta och tom MC Donalds ( huva säger jag men andra kanske uppskattar det) så du behöver inte oroa dig för att gå hungrig även om du är kräsen Förutom ovan nämnda rätter finns även underbara grekiska och kretesniska rätter att välja mellan om du skulle få för sig att prova ngt nytt
|
|
||||
|
||||
Jag tycker att du ska våga dig på långkoken som är helt rätt nu med tanke på den Slowfood rörelse som sveper över Europa. Med långkok menar jag både rätter som tillagats i gryta och i ugn. Ungsbakade rätter tillagas ibland på lägre temperatur och resultatet blir utmärkt. Själv lagar jag min briam efter ett gammalt grekiskt recept som jag modifierat lite drygt 175 gr och tom vänner som aldrig annars gillar ungsbakade grönsaker har smakat av anrättningen. Prova kanin med citronmarinerade kikärter, stifado, ungsbakad kyckling med citron samt naturligtvis alla underbara smårätter där många är vegatariska. Högst på min önskelista är killingen och vem kan säga nej till en härligt tillagad getunge. Andra favoriter är den mjuka fetaosten som finns ex på Folegandros.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Prova: Giouvetsi Lamm, getkött eller oxkött med pasta (liknar stora risgryn) Tillagas långsamt i ugnen tillsammans med vitlök tomater oregano och andra kryddor och olivolja. Serveras ofta i lerkrus Youlbasi Ugnsbakat lamm kryddat med vitlök citron och örter i form i papperspaket Stifado Oxgryta med smålök. Tillagas också i ugnen. Innehåller oftast tomater och kryddas med kanel, kryddpeppar, rosmarin, charlottenlök och andra kryddor. Imam Aubergine delad och fylld med tomater som krydddats med diverse kryddor, basilika, oregano m.m. Där jag äter den toppas den med ost. Yemista Fyllda tomater och paprikor med ris, lök, aubergine i småbitar kryddat med mynta, oregano, tomatpuré m.m Briam Ugnsbakad zuccini med potatis och tomat Pastitio Kan liknas vid vår makaronipudding Sedan har vi alla SMÅRÄTTER, Zucciniballs riven zuccini kryddas och steks i olivolja. Kan påminna om rårakor lite grand Aubergineröra helt sagolik till färskt grekiskt bröd Taramosallata Fiskromssallad, kanske inte låter gott, men är det Fetaost i alla möjligt skepnader, i ugnen med grönsaker, ihoprörd med kryddor och vitlök som tilltugg och NATURLIGTVIS i grekisk sallad som smakar helt fantastiskt på de flesta ställen jag besökt på Kreta! Saganaki Graviera Stekt ost, som har smält inuti serveras med citron och mängder med fler! Vi brukar ofta äta, istället för huvudrätt, ett par smårätter var till middag - jättegott! Naturligtvis är olivoljan pricken över i-et i så gott som allting! KALH OREXI! Smaklig måltid! och naturligtvis, trevlig resa!! Senast redigerad av Nektaria den 2008-06-06 klockan 10:09. |
|
|||
|
|||
Tack för tipsen!
Nu har jag en hel kokbok jag kan skriva ut och ta med Jag lär nog inte svälta. Trevlig helg |
|
|