|
|
||||
|
||||
Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?
Har för mig att jag här på forumet läst om någon båt som man kan åka om man vill till Koufinissi över dagen, har bestämt för mig att det var från Naxos.
Har nu sökt igen men hittar det inte. Någon som vet om det existerar någon sådan båt? // Helén |
|
||||
|
||||
Sv: Dagsutflykt Naxos-Koufinissi?
Jag är själv lite sugen på en sådan dagstur när vi åker till Naxos i augusti. I ett av resebreven här på Kalimera http://kalimera.nu/resebrev/2005/solfrid.html finns det beskrivet. Romilda heter tydligen båten!
Färjeturerna i sin helhet hittar man på gtp:s hemsida (länk finns på Kalimeras startsida) Senast redigerad av Patrik S den 2005-06-11 klockan 17:21. |
|
|||
|
|||
Hei,
vi var på Naxos i slutten av mai/begynnelsen av juni. Gjeldende båtruter på den tida, var Express Skopelitis som gikk på ukedagene rundt kl 15 såvidt jeg kan huske. Avgang Koufonissi til Naxos tror jeg var satt til kl 9.00 dagen etter. På søndager derimot, gikk ikke Skopelitis, men ferja Romilda, og den hadde avgang om morgenen kl 8.20 og retur kl 19.40 om kvelden. Dermed ble det mulig å ta et heldagsbesøk på Koufonissi uten å bruke ekstra penger på overnatting. Det finnes også såkalte "dagscruisebåter", hvor du kan kjøpe heldagsutflukter med besøk på både Iraklia, Schinoussa og Koufonissi i løpet av en dag. Disse båtene hadde imidlertid ikke startet sesongen enda da vi var der. Så mulighetene for et dagsbesøk er så absolutt til stede; lykke til ! Mvh Eureka |
|
|||
|
|||
Hej,
Såg en båt som man kunde hyra för dagsutflykter förra året. Låg längs kajen i Hamnen. Kommer inte ihåg vad det kostade. mvh Swede |
|
||||
|
||||
Utflyktsbat Iraklia-Koufinissi annonserades pa en av resebutikerna i Naxos, har for mej att jag sag det pa den narmast stora piren, vet dock ej priset.
bosse |
|
||||
|
||||
Förra året när jag tog en tur till motsouna på östra sidan av naxos, så ha de faktiskt turbåtar därifrån (eller om det var söder om) till koufinissi. Men vägen ner till moutsouna vill jag helst inte köra en gång till.
/gunnar |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag skulle inte heller vilja köra vägen ner mot Moutsouna (har ju inget körkort så det blir inte aktuellt i brådrasket) men däremot skulle jag inte ha något emot att åka den igen med sambon vid ratten, för vägen - så smal och vindlande den är - är helt underbar med sina vyer, och tar en till en mysig liten by för vidare utflykter till underbara stränder som är klart mindre befolkade än de dito på västra Naxos. Min högst personliga åsikt! /K. |
|
||||
|
||||
Citat:
Ruby |
|
|||
|
|||
Citat:
Vet du hur lång tid färjan tar från Naxos till Koufonissi? Har du något tips på bra boende i Naxos? |
|
||||
|
||||
Citat:
Personligen brukar jag föredra att bo vid Agios Georgiosstranden som är närmast stan, då gör jag oftast så att jag promenerar dit och tittar runt för att hitta ett boende som ser trevligt ut. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Citat:
Lycka till med er första båtluff och planera inte allt för mycket, färjorna går endast i undantagsfall enligt tidtabell. // Helén |
|
|||
|
|||
Citat:
Tack, vi känner väl också att vi inte vill planera alltför mycket men ändå ha en någorlunda plan. Jag har läst många inlägg att man bör boka i förväg men då förvinner ju lite av denna frihetsskänslan eller? |
|
||||
|
||||
Citat:
Förra gången vi åkte (2003) förbokade vi på Santorini, men det var för att vi var ett stort sällskap som ville bo i närheten av varandra, i år har vi förbokat på Santorini där vi tänker stanna två nätter och sedan fortsätta till Naxos, Agi Anna där vi inte har något bokat. Avslutar vår båtluff på Antiparos där vi har bokat för tre personer av totalt fem, vi tänker låta våra tonåringar bo själva, de är 17 år så det kan ju vara kul för dem att testa hur det är att "åka själv". Sista natten som vi kommer att tillbringa på Santorini, kommer att förbokas den med (bekvämt att bli hämtad i hamnen ;-) ) Är ni en familj? Då finns det alltid rum, kanske inte alltid på världens bästa ställen, men vi har aldrig behövt bo riktigt dåligt, med det menar jag när det kryllar av ohyra och är allmänt ofräscht. Lycka Till! |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Jag tycker också att det stämmer häpnadsväckande bra numera - förutom med GA.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik Senast redigerad av Janérik den 2005-06-22 klockan 22:15. Anledning: Tyrckfel |
|
||||
|
||||
Nä, GA är väl mer "grekisk kuriosa" |
|
|