Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-20, 07:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Samtal med Taxidriver

Under vårens resa kom jag i samspråk med taxiföraren som tog oss från
flygplatsen och in till centrum. Upprinnelsen till samtalet var att föraren genast efter start satte på sig bilbältet och uppmanade oss att detsamma göra.

Då jag sporde honom om vadan detta, upplystes vi om att ny och hård lagstiftning under året trätt i kraft. Förseelse emot den nya bilbälteslagen straffas med böter på 300€!!! Till detta har kommit att alla hotellens minibussar numera måste vara försedda med färdskrivare som dokumenterar förarens raster och körtider. Brott emot detta lär ska kosta i runda tal 1000€ och varning i körkortsregistret.

Så har reglerna beträffande hjälmtvång uppenbarligen skärpts högst väsentligt. Den tidigare skrivningen att "Hjälm ska medföras vid färd" lär ska ha ersatts med att hjälmen ska vara påtagen å huvudet och icke dingla i armvecket eller på styret. Bötesbeloppet visste ej chauffören men tippade på 600€.

För att sätta tryck på lagarnas efterlevnad utför därtill polisen intensifierade kontroller i stad och på landsbygd.

Grekland är sig icke längre likt!!!

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 07:49
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Standard Sv: Samtal med Taxidriver

Tror att det va 300 euro även vid att inte stanna vid stopp-plikt,+ att du får körkortet indraget i 2 mån,de tar av reg.skylten
Svara med citat
Gammal 2007-06-23, 23:26
bon bon är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Tacksam att Grekland också anammar lagar och förordningar angående trafiksäkerhet. Men, vilka böter, är inte dessa bra mycket högre än i Sverige? Med tanke på att de flesta greker tjänar mindre än en svensk så låter de höga.

birgitta
Svara med citat
Gammal 2007-06-24, 19:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av bon Visa inlägg
Men, vilka böter, är inte dessa bra mycket högre än i Sverige? Med tanke på att de flesta greker tjänar mindre än en svensk så låter de höga.

birgitta
350 € kostar det numera att köra tvåhjuling utan hjälm. Lite skillnad mot de 78 € jag fick i böter för några år sedan. (Som jag dessutom aldrig betalade...)

Men det är bra att böterna är höga. Jag tror det är enda sättet att driva igenom reglerna och få folk att följa dem. Och då menar jag både i Grekland och i Sverige.

Jag tillhör dem som periodvis i jobbet kört 5 - 7000 mil om året. Och jag har fått min "dos" av böter. Senast kostade det 1200. Larvigt! Och som jag dessutom informerade polisen om så betalar arbetsgivaren böterna via en "saltad" reseräkning, så det drabbar inte mig personligen... Hade det däremot kostat 10.000, som det tex gör i Norge, hade nog inte arbetsgivaren betalat och jag hade inte heller kört för fort på det sättet jag gjorde. Då hade i a f jag passat mig lite bättre.

Låt piskan vina, se till att det kostar. Det är enda sättet att driva igenom lagar och förordningar. Speciellt sådana som inte är populära...

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-06-24, 22:20
bon bon är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Hade det däremot kostat 10.000, som det tex gör i Norge, hade nog inte arbetsgivaren betalat och jag hade inte heller kört för fort på det sättet jag gjorde.
Danmark är väl också hårda har jag hört. Jag bryr mig inte så mycket om böter då jag tillhör skaran som försöker hålla trafikreglerna, det är mest på europavägarna som foten blir lite extra tung. Men det är nog riktigt att det måste vara tuffa böter om de ska vara avskräckande.

birgitta
Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 16:21
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Tycker också att det är jättebra med höga bötesbelopp MEN det är ju snart val igen och sambon funderar på hur många bot man kommer att dela ut med tanke på förlorade röster i kommande val.

Fortsätter i ämnet trafik då jag hittade en liten notis i Kvällspostens lördagsblaska vilken återges i sin helhet:

KAMPANJ MOT SEXIG REKLAM I GREKLAND

I Grekland pågår en kampanj för att få bort sexig reklam från vägarna eftersom de misstänks ligga bakom många olyckor i trafiken. Ungefär 10% av trafikolyckorna i Aten, Grekland antas bero på sexig reklam som distraherar många förare. Greklands huvudstad är känd för sina stora och många reklamplatser.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 16:49
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
KAMPANJ MOT SEXIG REKLAM I GREKLAND

I Grekland pågår en kampanj för att få bort sexig reklam från vägarna eftersom de misstänks ligga bakom många olyckor i trafiken. Ungefär 10% av trafikolyckorna i Aten, Grekland antas bero på sexig reklam som distraherar många förare. Greklands huvudstad är känd för sina stora och många reklamplatser.

//Zanét
Den var ju riktigt rolig... Men det stämmer säkert. Fast jag vill spä på med förbud mot tighta toppar och korta skjolar... Och ett speciellt förbud för kvinnor att ha väskremmen diagonalt över överkroppen... Alternativt får manliga förare under sommaren endast framföra fordon iförda skygglappar.

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 17:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Peter - jag har faktiskt hört att det finns män som inte är grottmän så förhoppningsvis ska de kunna hålla sig kvar på vägen...
Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 18:23
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Peter - jag har faktiskt hört att det finns män som inte är grottmän så förhoppningsvis ska de kunna hålla sig kvar på vägen...
Jag har också hört talas om dem, men det är nog som med snömannen
//Helén
Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 23:45
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Ha! Som om tjejer inte tittar efter grabbar då?
Enligt ärliga hustru är gumsjukan lika utbredd som gubbditon, ni bara behärskar er mer.

//PO
Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 08:25
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Gum- och Gubbsjuka är ett friskhetstecken i "titta" sammanhang.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 10:12
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Gum- och Gubbsjuka är ett friskhetstecken i "titta" sammanhang.
// Helén
Det är svårt att få till nå´t annat med en reklamskylt.
Kanske om man är plakat själv?
Hm, jag ser bilder!

//PO
-Sommarsemester
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.