![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
intressant fråga då jag har varit på Folegandros (och ÄLSKADE ön) och i år ska jag för första gången till Amorgos. Jag har så fina och vackra minnen från Folegandros så jag rekommenderar den starkt. nånting med de där solnedgångarna från ovan som är magiska. som på Santorini...
För er som varit på Amorgos, vilken stad vill man bo i om man vill ha både lugn, skönhet och uteliv??? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Katapola eller Chora.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Lite kort kan sägas att Amorgos har tre orter som har turistbesökare (de resterande är riktigt sömniga byar), var och en med sin karaktär.
Eigiali - ligger vid havet på den norra sidan. Fin sandstrand i byn och en nästan löjligt lång kaj ![]() Chora - huvudorten uppe på berget. Ganska begränsad vad det gäller boende, det finns ett par pensioner och rum att hyra. Turistfaktorn är rätt låg, detta är en ort som främst sörjer för de boendes behov. Mycket trevlig annars att spendera en dag med att gå runt de små gränderna eller äta en god middag efter solens nedgång. Katapola - Min favorit! Lite mer action, mycket tack vara att de flesta färjor och båtar lägger till här. Den mest "turistiga" av alla tre, men med Amorgosmått betyder inte det så mycket ![]() Ligger fint längst inne i en vik på västra sidan, vilket gör väldigt mycket för mysfaktorn. Yachtmarina längs kajen, vilket sörjer för att det alltid finns skoj saker att titta på ![]() Som sagt, "utelivet" begränsar sig till middag och kanske eventuellt några glas på "nattklubben" med musik som ligger nära campingen. Mitt tips är att bo i Katapola och gör lite dagsutflykter så blir du nog inte besviken. Det går ju alltid att flytta över till Eigiali om du tycker det passar bättre (nästa gång ska jag nog ge Eigiali en chans faktiskt). |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för alla tips!! de kommer väl till hands. Precis som ni säger, "uteliv" kanske var fel ordval. Jag är ute efter precis det ni säger; trevliga tavernor med folk och god stämning. Det blir nog Katapola.
Ser fram emot att möta "det stor blå" ![]() Yassas! //Elena |
|
||||
|
||||
![]()
Du kommer inte att ångra dig! Amorgos är underbart och Katapola verkligen mysigt. Som sagt, bra tavernor och restauranger, caféer och en skön stämning.
Själv så blir det inget Amorgos för mig i sommar ![]() ![]() |
![]() |
|
|