Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-28, 00:22
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Vilket är bäst?

Pest eller kolera??

Vilket föredrar ni?

Som vi har just nu, dvs. 12 grader kraftig blåst och kraftigt ösregn
eller 44 grader varmt
Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 00:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vilket är bäst?

Det första, självklart. Det är ju bara att gå inomhus så blir det behagligare.
Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 07:14
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Jag håller med Elisabet, pest är bättre än kolera!
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 07:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Naturligtvis det första. Bara att klä sig i regnkläder eller att stanna inomhus.
När det är 44 grader är temp i solen nästan på tjälknölsnivå.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 08:27
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Snakket med et par greske venner på telefonen i går. De var misunnelige på mitt regn, vind og 12 grader. Det er første gang at været i Norge har vært "bedre" enn været i Hellas
Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 09:05
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Definitivt 44 grader varmt.... Jag giter inte detta väder som vi har nu...
Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 09:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Definitivt 44 grader varmt.... Jag giter inte detta väder som vi har nu...
Har du upplevt 44 grader i skuggan någon gång? Jag tål värme väldigt bra och har vid ett tillfälle på Cypern varit med om 44 grader. Helt outhärdligt kan jag tala om. Den stackars privatpraktiserande läkaren som researrangören hänvisade sina gäster till hade fullt upp från morgon till kväll. Han behandlade min dotter för halsfluss och berättade då att turisterna från norden låg i solen
flera timmar trots värmen sen kom de till honom med allvarliga symptom och han hade fått skicka flera till sjukhus.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 10:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Första gången jag var i Grekland, närmare bestämt i Aten vid midsommar 1979, var det 43 grader där och här hemma läste de i tidningarna om personer som dött av värmen. HEMSKT var det i alla fall.

Jag har också förmånen att ha fått uppleva -43 och det är inte behagligt det heller, men i valet mellan pest och kolera väljer jag tveklöst minusgrader även i det fallet. Kyla kan man skydda sig mot, men inte hetta.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-06-28 klockan 10:12.
Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 10:14
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Jag tål också värme väldigt bra och ja jag har upplevt värme som varit över 40-sträcket..... Jag var på Skiathos och en liten tur till Aten.... Varm var det och det var 43 grader varmt... Anledningen till att jag tycker att det är bättre med värme än vår kyla är att jag är bara så innerligt trött på denna kyla med regn och blåst...
Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 17:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jag skulle vilja vara utomhus i 44 i en timme bara för att få känna hur det känns - man i övrigt vill jag aldrig någonsin ha över 30 grader.
Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 19:29
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Man kan ju sitta i en bastu och tycka att det är behagligt men efter en stund vill man ändå kliva ut och efteråt är det riktigt skönt att svalka av sig. 44 grader en längre tid måste nog vara jobbigt, har aldrig upplevt det. När det är varmare än kroppstemperaturen så får man väl ständigt feber kanske?
Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 23:42
rickys avatar

Jag kunde nästan räkna ut era svar!?

Jag ställde samma fråga till en kollega idag som aldrig varit längre bort
än nordtyskland och lika förutsägbart så svarade han: Definitivt 44 grader.

Själv kan jag föredra 44 grader i rådande stund, men å andra sidan hade jag längtat hem om det varit 44 grader på min semester.
Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 23:45
inkfishs avatar

Iofs, vi lata turister överlever nog. Men tänk på alla stackars satar till greker som måste jobba i värmen
Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 23:53
rickys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Iofs, vi lata turister överlever nog. Men tänk på alla stackars satar till greker som måste jobba i värmen

Jag såg på en tråd här om en kvinna, minns ej vem, att hennes man jobbade med att lägga tak idenna värmen

Puuuhh!!!
Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 23:58
inkfishs avatar

Gissar att det är sånt jobb som facket hade stoppat om det var i Sverige - om inte arbetsgivaren redan gjort det.
Svara med citat
Gammal 2007-06-29, 09:46
monica monica är inte uppkopplad

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Jag såg på en tråd här om en kvinna, minns ej vem, att hennes man jobbade med att lägga tak idenna värmen

Puuuhh!!!

Det var jag Ricky, han har överlevt med litervis av vatten och en sombrerohatt på huvet.

De började tidigare på morgonen och var hemma till kl. 14.oo, men ändå...

Värst var det i tisdags eller var det i måndags, då det var nästan 47 grader.
Han kom hem duschade och åt och sov 3 timmar efter det.

Eftersom han är bossen med 3 anställda, är det han som har ansvaret att det ska bli klart på utsatt tid. Så det fanns även tidspress med i det hela.

Det är faktiskt svalare nu, så man kan sitta ute på balkongerna sent på kvällen, förut kunde man bara hålla sig inomhus dygnet runt.

Monica
Svara med citat
Gammal 2007-06-29, 11:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Ur minnet återkallar jag tiden i början av September 1965. Jag var placerad på FN-tjänst i mellanöstern, närmare bestämt Gaza.

En rysansvärd värme rådde vid tillfället. Temperaturen rörde sig emellan 45 och 50 grader i skuggan och det var nästintill vindstilla. Jag hade en liten militärjeep till förfogande och skulle var dag ta en tur ut till fyra av våra
detachement för inspektion. (Detachement= mindre militärpostering)

Det var så hett att enda möjligheten att framföra fordonet var dels asbesthandskar för att kunna hålla i ratten och växelspak etc, dels hade jag ett par frottehanddukar i en vattenhink i baksätet. Frottédukarna användes som bilstolsöverdrag. Eljest hade jag bränt häcken av mig på galonsätet.

Jag lovade dyrt och heligt att aldrig mera klaga på kylan, hur kall den än skulle kunna bli!!! Det löftet sprack redan året därpå vid trupptjänstgöring
med ett rep-förband uppe i Drängslet, när vi hade minus 45 grader i ett
helt dygn, och var förlagda i kronans tält.........

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-06-29, 11:57
urpe urpe är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Väljer nog kyla, måhända de norrbotniska rötterna. Kroppen är ju rätt så bra att anpassa sig/vänja sig (tycker att den anpassar sig bättre til kyla) och sen så går det att klä sig med tanke på kylan. Sen att man i ungdomens oförstånd spelade hockey på månskensrink i -20 med avdonnade fötter som tinades upp mot element när man kom in i värmen kanske har satt sina outgrundade spår

Kommer ihåg en vinter för några år sen när det under en veckas tid var bitande kallt uppe i norr, tom Luleå hade runt -43. Bilarna kärvade förstås fastän de stod uppbundna vid elstoplen, och utetiden avklarades så snabbt det gick. Till helgen gick temperaturen "upp" till -25 och det folkrusning inne i centrum.
Likväl skall det bli jätteskönt att komma ner till Kreta nu på söndag !

Hälsningar

Urban
Svara med citat
Gammal 2007-06-29, 14:02
Paittas Paittas är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Det är väldigt olika hur man tål värmen. I våran familj är det frun som inte mår så bra när temperaturen överstiger 25º C. Det är lite problematisk ibland på resor i varmare länder eftersom jag gillar (och tål) värme. Har t.ex. sprungit 3 st. helmaratonlopp i Bangkok. (32º C vid start och 38º i mål.) Hon tycker att jag är helknäpp, för en gång (2004) tog jag en bastu på Baiyoke Suite Hotel efteråt. Då var det nära att hon "fixade" ett vårdintyg på mig!
.
Svara med citat
Gammal 2007-06-29, 14:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Det har inte bara varit den jävulska värmen som varit jobbig den sista tiden, det har varit fuktigt också. När vi har badat har kroppen inte ens torkat. På Zakynthos var det grymt fuktigt på vissa platser. Om jag kunnat välja skulle jag ändå valt att vara här, hettan kommer ta slut. Idag är det inte alls lika varmt. Men jag ska villigt erkänna att vissa dagar har varit för jävliga.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:04.