|
|
||||
|
||||
Diagnos tack.....
Hej. Jag har ett problem som jag undrar om jag är ensam om? Har just varit två veckor på Kreta och borde vara nöjd och må bra, men det är det som är problemet; jag är inte nöjd och mår inte bra. Jag längtar tillbaka så att jag håller på att bli tokig (och även sambon...). Får konstiga tankar om meningen med livet, vill byta jobb osv. Tittar på mina 325 bilder, lyssnar på mobilen när Stelios sjunger, läser alla inlägg här samt sitter och surfar om Grekland! Varför är jag inte nöjd? Jag känner mig deprimerad och gör alltid det när jag kommer hem från Grekland. Det enda som kretsar i min skalle är Grekland och när jag ska komma dit igen. Tur att barnen är med sina kompisar hela dagarna och att sambon åkt till sin mor ett par dagar. Då kan jag sitta här och deppa för mig själv. Var en sväng till den lokala grekaffären och köpte tzatziki och fetaost idag (som jag har ätit varje dag i två veckor), samt pratade med ägarinnan om Kreta. Har svårt att ta mig för saker, samt tycker att det är så kallt. Jag vet att jag borde vara nöjd och glad för våra underbara veckor, men det är jag inte! Namn på denna sjukdom, någon?
/Ulrika |
|
||||
|
||||
Sv: Diagnos tack.....
Den heter motivationsdepression och du är långt ifrån ensam att drabbas av den efter veckor av vistelse på annan ort eller i annat land.
|
|
||||
|
||||
Ja, Och så har vi haft midsommar och vi går mot mörkare tider.....
Lackar mot jul och då ett halvår kvar till semestern bara |
|
||||
|
||||
Välkommen i gänget! Det är något speciellt med Kreta, man blir aldrig mätt!
Gunilla |
|
||||
|
||||
Ett solklart fall av Ellinomani
Känns väl alltid trögt direkt efter hemkomsten och en period därefter. Många intryck ska malas igenom och visst jämför man med det liv man lever här och det liv man haft under semestern, kanske inte direkt liv men väl alla upplevelser man haft. Skillnaden är dock inte så stor som man kanske tycks tro för även grekerna har ett vardagsliv, oftast ett väldigt tufft och dyrt sådant. //Zanét |
|
|||
|
|||
Denna "sjukdom" drabbades jag av när jag åkte på min första charterresa - till Cypern, jag tror det var 1980. Jag hade inte vetat att det fanns något så fint och varmt och välkomnande och kände starkt att jag var född i fel världsdel...
Det tog 9 månader att bli glad igen, tills jag åkte till Rhodos och kärleken till Grekland bara växte... |
|
||||
|
||||
[quote=Elisabet;96577]Den heter motivationsdepression
vad sägs om abstinensdystymi hälsn/magnus |
|
||||
|
||||
Förstår dig SÅ väl, har känt likadant så många gånger.
Efter 10-12 år med en resa om året började vi åka TVÅ gånger (vår/sommar och höst) och jag kände redan första vintern hur det hjälpte! Vintern kändes kortare. Efter ett par år med två resor om året åkte vi fyra (ibland tre) gånger. Det kändes BRA, mycket bra! Har även kunnat "acceptera" två gånger några av åren. Vi har ofrat andra saker, som andra har prioriterat, och det har varit rätt medicin för oss. Efter nu ca 50 resor börjar det kännas bra även när vi "hoppar över" en resa. Ja, bra och bra, men acceptabelt. Men jag tror att jag gläder mig extra mycket till nästa resa! Min medicin har alltså varit att ha nästa resa bokat redan innan jag kommer hem - det har varit den bästa medicinen för mig! Hoppas du lyckas med en höstresa också någon gång, kanske inte i år eller nästa år, men säkert om något år! Det blir säkert början till "två gånger om året resor". |
|
|||
|
|||
Om man åker till Grekland fyra gånger under ett år måste väl det bli att göra en "dubbel Inkfish"?
Peter |
|
||||
|
||||
Jag tror på idén att åka fler ggr per år. Det måste ju vara kanon att komma hem och boka nästa resa på en gång. Själv måste jag nog vänta tills i vinter när nya katalogerna kommer och hoppas på att ha råd med en sommarresa. Skulle verkligen vilja åka i höst, men tror det blir svårt. Håller på och strular med jobb, har ett vikariat tills i mars, och har inte helt lätt att få ledigt!
De senaste nätterna har ett nytt symptom dykt upp; drömmar om Grekland! Jag drömmer att jag är i Grekland varenda natt! Det är iofs angenäma drömmar, så jag klagar inte. Har också blivit besatt av Travel channel som numera står på mest hela dagarna. Igår var det ett mkt intressant program från Lesbos, om hur man framställer ouzo! Jag fick då uppleva lite Grekland igen.... Frågan är hur det ska gå att börja jobba på måndag..... /Ulrika |
|
||||
|
||||
Det är nog precis vad du behöver
|
|
||||
|
||||
Haha, nja kanske! Är inte så sugen, men det kanske blir bra att tänka på något annat! Jobbar på sjukhus, så det blir nog lite andra symptom och diagnoser...
/Ulrika |
|
||||
|
||||
Ulrika, öppna plånboken. Enda boten är nämligen rätt kostsam och det är att åka TVÅ gånger om året. En på våren och en på hösten.
Hemkomsten på våren är okej, då ska man ju ändå åka tillbaka i september. Det är lite marigare att komma tillbaka på hösten, det medger jag - men det får man helt enkelt ta sig i kragen och inse att man trots att allt förbaskat lyckligt lottad. |
|
||||
|
||||
[quote=inkfish;96602]Ulrika, öppna plånboken. Enda boten är nämligen rätt kostsam och det är att åka TVÅ gånger om året. En på våren och en på hösten.
Faktiskt en himla bra idé, men som sagt, kostsam! Åker du två gånger om året? Åker nästan alltid i juni, men har varit i september en gång, och det var inte dumt. Tror faktiskt att jag ska byta till ett bättre betalt jobb... och åka två gånger om året... Det skulle nog lindra mina symptom lite grann i alla fall! Just nu är plånboken tunn och det är ju ytterligare en trist biverkan. Vi snålar inte när vi är borta, tvärtom så unnar vi oss det vi vill ha, och då får man ta att resten av semestern är lite mager. Tack för tipset, tål verkligen att fundera på. /Ulrika |
|
||||
|
||||
Jag lär mig aldrig att citera....
/Ulrika |
|
||||
|
||||
Jaa. Innan jag skaffade katter var det dessutom ofta 2x3 v, nu är det 2x2 eftersom jag inte vill lämna bort dem längre än två veckor i taget.
Jag hade häst under några år, då hade jag inte alltid råd med två resor, men nu har jag sålt hästen och mår bara så underbart av två jättedoser paradis om året (Fast jag åker inte till samma ställe båda gångerna, så gjorde jag förr men numera vill jag har mer variation, det finns så många fina ställen) |
|
|||
|
|||
Kjenner godt den sykdommen, Ulrika!
Hos meg ble den jo så alvorlig at jeg måtte bo i Hellas i halvannet år. Og nå har jeg kjøpt leilighet der, som jeg håper å bo i mer enn jeg bor i Norge. Har innsett jeg er uhelbredelig. Meningen med livet vet jeg ikke om finnes, egentlig, men å bo i Hellas er ikke langt unna Goethe sa, "Av alle folkeslag, så har grekerne drømt drømmen om livet best." Og jeg kan tenke meg mange sykdommer som er utrolig mye mer plagsomme |
|
||||
|
||||
Absolut Admirala, denna "sjukdom" är inte så plågsam, mest irriterande skulle jag säga. Jag har nog en sen 40-årskris kombinerat med en stark Greklandslängtan. Har verkligen bestämt mig för att söka nytt jobb och att öka mitt sparande så att jag kan "göra en Inkfish", dvs åka 2 ggr/år
/Ulrika |
|
||||
|
||||
Citat:
Eller så har du bara börjat bli filosof! För några år sen hade vi (jag är i den obskyra branschen) ett tag en härlig kurs: 5 poäng i livets mening... |
|
||||
|
||||
Alltså en filosofikurs på bara 5p låter som en paradox i sig, hinner man ens definiera "kurs"? Än mindre "livet" och "mening"
|
|
|