|
|
||||
|
||||
Hemma från Amorgos och Santorini
Hej alla greklandsälskare!
Nu är jag hemma igen sedan några dagar efter en vecka på Amorgos och Santorini. "Bara vara" var det jag var ute efter och jag har haft det precis så bra som jag tänkte. Jag har läst 2 böcker, skrivit dagbok varje dag, fotograferat, promenerat, gjort små utflykter, ätit grekisk mat, druckit Mythos, Retsina, Ouzo, Frappé och njutit något makalöst! Jag har 200 bilder med mig hem, några kommer ni att få se i ett kommande resebrev och det finns bra bilder även för fototävlingen. Jag flög till Santo och när jag kom till utgången så är Paris från Honeymoon den första jag ser. Jag följer med till Honeymoon för att vara där tills båten till Amo ska avgå. Jag åt lunch och pratade med en svensk familj. Jag hade sagt till Maria att jag skulle med snabbfärjan 20:10 på kvällen. Hon kom efter någon timme och sa att den färjan var inställd på grund av blåsten, så jag bestämde hastigt att följa med till hamnen för att ta en båt till Naxos som skulle avgå vid 16-tiden. Paris och Maria är mycket vänliga och hjälpsamma och Honeymoon är väldigt fräscht och snyggt. Båten till Naxos var framme ungefär halv sju och jag gick direkt till ett biljettkontor för att ta reda på när nästa båt till Amo skulle gå. Om 10 minuter sa tjejen på biljettkontoret. Det var gamla Skopan och jag ilade snabbt iväg till henne. Ombord satte jag mig att vänta, men inget hände efter 10 minuter och jag kom att tänka på att det inte stämmer riktigt att Skopan avgår vid denna tid på dygnet, kollade biljetten och där stod det att avgångstiden var kl 15. Jag pratade med en svenk tjej som också satt och väntade på båtens avgång. Hon hade varit där till kl 15, men alla hade fått lämnat båten efter nån timme och skulle komma tillbaka kl 17...eller kl18...minns inte riktigt...och nu var klockan alltså kvart över sju! Vi gick till kaptenen och frågade när vi skulle avgå och han svarade om 5 minuter. Jag frågade vad som var problemet med förseningen och han sa att en stor båt låg i vägen så han inte kom ut! Just då såg jag hur den båten vände och la sig längs med kajen istället för rakt ut. Hade han väntat i 4 timmar på det?? Nåväl, vi kom faktiskt iväg...tjugo i åtta! Färden blev ganska guppig och en del barn spydde. Halv tolv på kvällen var jag framme i Katapola på Amorgos, där jag valde Pension Amorgos som jag hade bott på för 11 år sedan, jag fick till och med samma rum! I grannrummet bor pensionatsvärdinnan, Maria själv! Hennes rum är också receptionen. Mitt rum är litet, men mycket fräscht med AC, TV och balkongutsikt mot vattnet, men på gaveln av huset, inte framsidan. Äääääääntligen är jag här igen! Mer om resan och med bilder kommer senare som resebrev. Yanna som vill åka tillbaka till Amorgos i maj! |
|
||||
|
||||
Sv: Hemma från Amorgos och Santorini
Alla är hjälpsamma på Honeymoon men bara för att någon inte ska tro att Paris skaffat en ny fru så är Maria en mycket trevlig och glad tyska som jobbar där. Låter som du haft en bra vecka. Ska bli spännande att se några av dina foton från resan.
Eva |
|
||||
|
||||
Eva! Vet inte var jag fick Maria ifrån självklart ska det vara Julia!
|
|
||||
|
||||
Vad kul att höra ifrån dig Yanna!
Vilket flyt med båtarna, det är ju inte kul med övernattningar på andra öar när man bara är iväg en vecka. Ser fram emot ditt resebrev, jag insåg häromdan att jag tänker på Amorgos flera timmar om dan just nu |
|
||||
|
||||
Inkfish, jag tror nästan att Skopan väntade på mig
Jag hade helt otroligt bra flyt men det skulle gå en båt till framåt midnatt också..den skulle komma fram till Amorgos 2:30 på natten, så jag hade sluppit övernatta på Naxos iaf. Jag tänker också mycket på Amo och har ju 200 bilder att gotta mig åt Ska sortera dem och skriva av min dagbok på datorn till ett resebrev, men det kanske dröjer ett tag. |
|
||||
|
||||
Jag ska åka i september och hoppas också komma iväg från Santo samma dag som jag landar... Blåser det inte så går förhoppningsvis catten
Förra året åkte jag Blue star till Naxos, övernattade där och tog sen Skopan dan därpå. Helt okej men det är skönt att komma fram första dan - och skönt att slippa mjölkbåten Skopan Åt du nån god mat nånstans? |
|
||||
|
||||
Jag skulle gärna åka en vända till i höst men jag tror inte jag kan skrapa ihop pengarna till dess, men man vet aldrig.
Om man bara har en vecka är en natt i Naxos inte kul. Skopan var ganska okey, tycker jag, tog ju bara 4 timmar. För 11 år sen tog det 6 timmar, men hon kanske la till vid fler öar då. Det godaste var fisken jag åt på Corner och även fisken på Mythos, precis vid Minoa Hotel. Mythos och Bisentoz-nåt på andra sidan Katapola blev mina favoritställen där jag satt i timmar och läste. |
|
||||
|
||||
Åh, det låter GOTT
|
|
||||
|
||||
Ja det var jättegott! Det har du att se fram mot i september Inkfish!
Jag har redan gjort min resa och måste kanske vänta ända till maj nu? |
|
||||
|
||||
Lotto!
|
|
||||
|
||||
Vadå Lotto Gör som jag, sälj dina antika fiskedrag Pengarna räcker till mer än en resa! Eller en resa för två och en ny bouzouki
Ser fram emot ditt resebrev. PK Yeasou |
|
|||
|
|||
Alltid lika roligt att höra lite rapporter från favorit-ön!
Yanna, man kan väl säga att du hade både tur och otur med båtarna då så det jämnade väl ut sig. Ingen greklandsresa är komplett utan att man åkt med Skopelitis, men å andra sidan kan det vara skönt att slippa den också om vädret är allt för blåsigt. Särskilt om den tar den "långa" rutten och passerar Donoussa också, då är det ju över 6 timmar till Katapola. Att just bara vara där och njuta av sol och vind är ju det man uppskattar allramest. Inte osannolikt att man gör en höstresa också faktiskt |
|
|