Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-18, 14:03
Purjo Purjo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Supermarket?

Då kommer ytterligare en fråga från mig som håller på och planerar resan till Parga för glatta livet... En lite större supermarket, finns det och i så fall - hur kommer man dit?

Tack för hjälpen!
Svara med citat
Gammal 2007-07-18, 14:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Supermarket?

En kort bit från stadsstranden på väg mot campingen fanns det en ganska stor COOP butik där lokabefolkningen verkade handla.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-07-18, 18:14
bon bon är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Coop vid Piso Krioneri är bra, bakom kyrkan finns en större. Jag brukar handla hos Lakis till höger om kyrkan en bit upp till höger.

Varför måste du ha stor supermarkets, vad ska du handla?

birgitta
Svara med citat
Gammal 2007-07-18, 20:48

Hmm, nu är jag visst på väg att bli avslöjad... Jag älskar att gå i olika mataffärer när jag är utomlands och bara titta på vad som finns... ju större desto bättre då givetvis- större affär, fler varor att titta på...
Svara med citat
Gammal 2007-07-18, 20:54
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Ikke fortell det til noen, Purjo.... men det er flere av oss........ Jeg går ikke bare på matbutikker forresten, men alle slags større butikker som er innrettet etter de faste innbyggernes behov. Møbler og jernvarer er blant favorittene......
Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 23:07
bon bon är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Vill man botanisera i stora supermarkets är nog Parga fel resmål. De två stora är inte så himla roliga att spendera tid i mer än en stund.

birgtta
som återkommer efter 5 dagar på Liseberg med gossen
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 07:16
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Purjo Visa inlägg
Hmm, nu är jag visst på väg att bli avslöjad... Jag älskar att gå i olika mataffärer när jag är utomlands och bara titta på vad som finns... ju större desto bättre då givetvis- större affär, fler varor att titta på...

Ha ha ha, vi är 2 om saken sörru ! Jag känner mig ofta förflyttad nästan till lanthandelstiden eftersom en del supermarkets ibland lider total brist på organisation först och främst. Det går att hitta hyllor där de krampaktigt har klämt in grejor som: batterier, rakhyvlar, underkläder, nötter, souvenirer, tändsticksaskar och gud-vet-vad på ett och samma ställe. En total ologiskhet som skapar fniss i kubik.

Man tager vad man haver i fråga om att utnyttja utrymmen. Och hur dammiga en del grejor är vill man inte veta mer än att man i och för sig ser det.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 07:26
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Hm,för att inte tala om allt"extra" man kan få...Kommer ihåg för ett par år sen när det medföljde strandtunika om man köpte ett schampo..det fanns 3 olika färger på tunikan och jag va så sugen på alla 3.Min man hindrade mig dock.,tyckte att det räckte med en flaska schampo.
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 08:23

Hihi, det är precis det som är grejen- att det avviker från det jag ser varje dag hemma... ju mer desto bättre. Om det såg ut precis som hemma så vore det ganska poänglöst för min del!
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 09:07
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:
Hihi, det är precis det som är grejen- att det avviker från det jag ser varje dag hemma... ju mer desto bättre. Om det såg ut precis som hemma så vore det ganska poänglöst för min del!

Kanske är det typiskt svenskt - att samla detaljer hela tiden på det som avviker så mycket som möjligt från det trygga ombonade svenska vi åker ifrån några veckor ? I så fall är jag urtypisk och för övrigt kan man göra långa listor (mycket svenskt !) på allt det man ser. Gör ingen lista här men många känner igen sig.

Angående supermarkets så lägger i alla fall jag snabbt märke till hur det ibland förekommer total avsaknad av leenden hos den eller de som sitter i kassan. De kan ofta uppträda ganska nonchalant, gå iväg helt plötsligt för att hämta någonting, kolla ett pris "mitt i en kund" och 7 st. till i kö med endast en av 4 kassor öppna, osv. osv.

Inte för att det stör mig, jag har ju all tid i världen (osvenskt), jag är bara iakttagare.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 09:36
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Angående supermarkets så lägger i alla fall jag snabbt märke till hur det ibland förekommer total avsaknad av leenden hos den eller de som sitter i kassan.
Hasse
Det där har jag också lagt märke till. Det spelar heller ingen roll hur trevlig och leende jag är så får jag ändå inget leende tillbaka. How come?

När det gäller shoppande så handlade vi för ett par år sedan 6-pack vatten och då fick man med kniv och gaffel. Vi var bara tvungna att köppa. Varför? Ja, det har vi fortfarande inte förstått själva, för det var absolut ingen kvalitet på besticken och dessutom fanns det faktiskt bestick i vår lägenhet redan. Jag blir aldrig klok på mig själv. Här hemma skulle det aldrig falla mig in att köpa dessa produkter med tillhörande saker.
Men, vi brukar skratta åt våra tokiga infall när vi kommer hem och berättar, för då förstår man ju hur fånig man är. Fast roligt har vi haft.
/Annika
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 09:49

Ibland vill jag nästan be om ursäkt för att jag kommer med mina varor och och "stör" med att min vilja att betala Men som Hasse skriver så gör det mig absolut ingenting, snarare tycker jag bara att det ger det hela extra krydda...

Jag är helt klart en av de som gör listor och söker efter saker som är annorlunda när jag är utomlands. Är som en svamp som fullständigt suger åt mig. Tror att det grundar sig dels i en vilja att avvika från det vana svenska och bryta mönster, men också i en vilja att se och förstå andra kulturer.
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 18:48
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

I Grekland brukar jag oftast handla på minimarkets, av någon anledning. Där jobbar oftast gulliga gubbar, verkar det som.

Men i Kroatien var jag på flera större matbutiker. Där fick jag aldrig någonsin ett leende, alla såg bara sura ut.
Gillar de inte turister?
Har de väldigt låg lön?
Eller är servicekulturen annorlunda?

Funderat en del på det...
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 19:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ibland vill jag nästan be om ursäkt för att jag kommer med mina varor och och "stör" med att min vilja att betala
...vilket är ett väldigt ogrekiskt beteende. Kliv fram, ta plats, kläm i med ett ljudligt HEJ och bränn av ett leende. Skämta gärna eller säg ett par ord om vädret (gångbart inte bara i Sverige)

Det vi kan uppfatta som surt bemötande tolkar jag i många fall som blyghet/osäkerhet. Vi tassar tyst fram med våra varor - vilket kan uppfattas som knepigt uppförande - och expediten vet att h*n måste prata engelska med oss - vilket är en hämsko i sig...
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 20:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

När jag handlar ingredienser till fava får jag alltid ett leende när de förstår att jag kan laga till det och bjuder mina svenska vänner på grekisk mat här hemma.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 15:16
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det vi kan uppfatta som surt bemötande tolkar jag i många fall som blyghet/osäkerhet. Vi tassar tyst fram med våra varor - vilket kan uppfattas som knepigt uppförande - och expediten vet att h*n måste prata engelska med oss - vilket är en hämsko i sig...

Ah, smart. Så har jag inte tänkt på det.
Tack, du har vidgat mina vyer inkfish!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.