Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-20, 23:49
moro mous avatar
moro mou moro mou är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard nån som e bra på nätsökning??

Provar här oxå, har en tråd på "leva o bo i Grekland" oxå...
Behöver hjälp med att hitta en person på Kreta!!
Har en vän som tappat kontakten med sin pappa som bor där, o jag hjälper honom med sökning lite överallt, så självklart provar jag här på kalimera . Någon som känner någon som bor där o har en telefonkatalog? Jag vet inte var jag ska börja.....
Det känns lite som "spårlöst försvunnen" om någon kommer ihåg det programmet när det gick på tv?
Det kan ju inte vara så svårt att hitta nån, eller
Jag har för o efternamn, ålder, senaste ort som han bodde på, och var hans syster bor.
Någon här på kalimera som har nå bra tips?? Skulle vara så tacksam för hjälp
// Mia
Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 02:07
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: nån som e bra på nätsökning??

Citat:
Ursprungligen postat av moro mou Visa inlägg
och var hans syster bor.
Om din vän vet namn och adress till systern så kan han ju skriva ett vanligt brev till henne och be henne hälsa till pappan att han vill ha kontakt med honom igen.
Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 02:13
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Idag är det svårt att gömma sig om man inte tar ett falskt namn och flyttar runt. Fråga Poesner, han vet hur man gör... Men numera är t o m Grekland så datoriserat att det inte är så svårt att hitta folk om man verkligen vill. Även om det kan ta tid... Dvs om personen inte lägger sig vinn om att inte bli hittad...

Men du kan faktiskt börja med att ringa Telia. De har en utlandsavdelning som är hyfstat vaken och "upp to date". Har han telefon under eget namn och du har orten så lär de hitta honom. I vissa fall ringer de själva ner till Grekland och hör sig för! Annars kan du själv söka på OTE:s vita sidor. Dvs "Grekiska Telia". De lär finnas på Engelska. Det kanske kan vara lönt att försöka kolla med de stora mobiloperatörerna också? Alla har inte fasta telefoner. Men han kan ju ha kontantkort...

Fungerar inte det så kontakta Polisen, Prefekturen "typ Borgmästaren", och Posten på senaste kända ort. Där kanske du kan få fram något. Om inte annat så kanske du kan få fram nya sökvägar och kontakter.

Får du inte fram något den vägen så kör samma sväng med hans syster om du vet hennes namn och var hon bor. Hon kanske är lättare att hitta. Och hon vet säkert något om sin bror. Grekiska familjer håller ihop! Om hon inte kan eller vill ge dig info, kan hon säkert kontakta sin bror och berätta vad det gäller.

Fungerar inget av detta blir det lite knepigare. Men det går säkert att lösa med lite kreativitet... Börja med det jag skrev ovan och se hur långt du kommer. Lycka till och berätta hur det går.

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 21:33
moro mous avatar

Tack för svaren!! Nej vi vet inte vad systern heter...hade nog kommit på idén att skriva till henne då faktiskt. Vet nu att min kompis pappa är sjöman o har säkert ingen fast adress nu på kreta....för o göra det hela lite ännu svårare.. men vi ska prova telia och OTE och se hur det går!
Har oxå tänkt på att åka dit o leta på plats...men måste ha lite mer underlag först....sökandet fortsätter, tacksam för mer tips!!
// Mia
Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 22:41
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av moro mou Visa inlägg
Vet nu att min kompis pappa är sjöman o har säkert ingen fast adress nu på kreta
Mia
Hmm, såsom en gång för länge sedan blivande sjöman kom jag direkt att tänka på att om han är sjöman så har han säkert ett sjömanspass (ungefär som ett vanligt pass men för att få jobba på sjön).
Det finns en Yahoogrupp som heter FerriesofSouthernEurope@yahoogroups.com där det säkert finns någon som kan svara på hur detta fungerar i Grekland, testa att gå med i gruppen och fråga där så kanske du får hjälp.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 17:38
Annika_ Annika_ är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej! Ser att fler än jag har problem med att hitta personer i Grekland. Var in på OTE´s vta sidor, men lyckades inte kunna söka...Har du testat detta? Fungerade det för dig? Finns det något liknande i Grekland, som Hitta eller eniro som vi har?
Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 00:56
moro mous avatar

vet inte, men vi fortsätter sökandet här.... har oxå varit in på OTE och kikat..svårt att gå vidare där!
Fler tips tack..någon som bor på tex kreta kanske har fler ideér.
// Mia
Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 07:49
dionysoss avatar
dionysos dionysos är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

http://www.whitepages.gr/index.asp
Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 23:40
moro mous avatar

Har nu testat OTE, men det e svårt...får inte fram något, ska nog prova ringa dit istället, hoppas bara på att dom är hyfsade på engelska...min grekiska är något begränsad....
Jag fortsätter mitt sökande på alla tänkbara sätt....vet nu att familjen kommer från Dafnes från början o att systern bor kvar där, håller på att söka mig fram den vägen nu.
tack för alla svar! jag provar alla tips jag får tusen tack
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 15:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Janéik hade ett intressant spår. Grekland har säkert något sjömansregister, fackförbund eller liknande. Det kan vara värt att kolla.
Peter
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 20:35
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

[QUOTE=moro mou;100056]Har nu testat OTE, men det e svårt...får inte fram något, ska nog prova ringa dit istället,

Eller så ringer du till Telia och de kopplar vidare till OTE får då garanterat prata med en som talar engelska!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2007-07-29, 01:24
moro mous avatar

ska prova att ringa telia!!
Men det känns som vi har kört fast, jag söker o söker på google, nästa grej att prova är lokala tidningar runt heraklion och dafnes.
datorer i all ära, men jag tror mer på att åka dit o söka upp systern som de facto bor där, fast vi vet ju inte vad hon heter..........
tar emot alla tips jag kan få // Mia
Svara med citat
Gammal 2007-07-29, 11:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Vet hon vilken by han är född i eller kommer ifrån annars får hon fråga ut sin mamma en extra gång. Min upplevelse av Grekland är att den äldre befolkningen har ganska goda kunskaper om vad som hänt med olika släkter och han känns säkert igen på olika beskrivningar. Information kan också fås på motsvarigheten till våra kommunkontor, kyrkan, skolan etc. Om hon åker ner så bör hon ta med eventuella foton klä sig snygg och propert lite officiell klädsel skadar inte och försöka skapa kontakter på den ort han kommer ifrån. Ta med någon som pratar grekiska om hon inte redan gör det.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-07-29, 13:28
moro mous avatar

Tack Eva! Jo vi har tänkt på det. Min vän är en kille som letar efter sin pappa, och det e meningen att jag ska följa med o tolka så gott jag kan Vi har rätt mkt uppgifter, vet vilken by på kreta som dom är födda tex. Vi har pappans namn o personnummer. Vi skulle bara vilja ha lite mer underlag innan man tar sig ända dit. Vi ska absolut använda dom tipsen jag fick här! Spänningen stiger....
Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 15:07
Annika_ Annika_ är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Du måste berätta hur det går. Hoppas ni hittar hans far.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:45.