|
|
||||
|
||||
Salttabletter
Apoteket sålde salttabletter för några år sen, som numera är borttaget ur sortimentet. Är det någon som vet om det säljs i Grekland?
Barbro |
|
||||
|
||||
Sv: Salttabletter
Yepp!!! Finnes att inhandla på ort och ställe i Grekland. Du behöver ej gå till apotek, burkarna med salttabletter säljes hos alla apoteksombud.
Bra att du tagit upp detta ämne. Jag misstänker att det på öarna varje år går omkring svenska turister som av outgrundlig anledning fått oväntad huvudvärk, ja alltså en klar indikation på saltbrist!!! Arne Som eljest anse att ett alternativ till salttabletter är soltorkat renkött!! |
|
||||
|
||||
Tack Arne. Vad bra. Har du någon aning om vad det heter?
Barbro |
|
||||
|
||||
Icke en aning, men tabletterna äro förpackade i blåvita burkar.
Men, be någon engelskspråkig säljare i butiken om assistans så ordnar det sig. Peka annars på en förpackning med vanligt salt så förstår man. Arne |
|
||||
|
||||
Okej. Tack ännu en gång.
Barbro |
|
||||
|
||||
De som säljs på svenska Apotek heter Resorb och är av utmärkt kvalitet. Passar alla friska människor över tre år. De har bara bytt förpackning och säljs i en pappersförpackning med två rör i. Apelsinsmak och mycket godare än de jag hittat i Grekland. Perfekt balans mellan socker och salt.
Eva |
|
||||
|
||||
Instämmer. De funkar också toppen efter hård träning. Och även - som bekant, gissar jag - efter utekvällar...
|
|
|||
|
|||
Jag har grekiska vänner som "importerar" Resorb från Sverige via mig. Superbra produkt!!
|
|
||||
|
||||
När jag ändå håller på att skriver om saltet, så undrar jag om det finns typ vichyvatten eller Ramlösa eller någon liknande vätska, som innehåller Natrium? Ene pojken som ska med har salt-diabetes . Så det är bättre för honom att dricka sånt, istället för rent vatten. Därför alla frågor om salt och Natrium.
Barbro |
|
||||
|
||||
Oj, salt-diabetes; det har jag aldrig ens hört talas om!
Hur yttrar sig det? |
|
||||
|
||||
Citat:
Han har tabletter som han äter några gånger om dagen, för att stoppa pinkandet. Då törstar han inte så mycket. Men ibland törstar han mer än vanligt och då måste han även få i sej salt. När natriumhalten blir för låg, får han huvudvärk, yrsel och kramp i vaderna. Ett par gånger har han blivit inlagd på IVA, för att få natrium i droppform. Barbro |
|
||||
|
||||
Citat:
Johanne |
|
||||
|
||||
Tack för svaret. Ja, det ska innehålla natrium. Jag har aldrig tänkt på att det finns där, men det borde det ju göra. Även läsk innehåller lite natrium, men det är ju inte så nyttigt att dricka det hela tiden.
Barbro |
|
||||
|
||||
Hej Barbro det fins Resorb Apelsin Brustablett vätskeersättning består av 20 st brustabletter som återställer kroppens vätske- och saltbalans vid diarré och kräkningar. fins även svartvinbärs smak på Apoteket.
mvh.ulf |
|
||||
|
||||
Har inte vetat att det finns sådarna produkterBra och veta ifall man åker när det är som varmast Fast det kan man ju inte räkna ut nuförtiden, det kan ju vara när som helst
Tack för tipset Riitta |
|
|||
|
|||
Resorb är inte bara bra när man svettats ut all vätska ur kroppen. Den fungerar utmärkt som första drink dagen efter kvällen före. Ganska omedelbart blir dagen mycket bättre.
|
|
||||
|
||||
Just det! Det skrev vi samtidigt!
|
|
||||
|
||||
Tack för hjälpen .
Barbro |
|
||||
|
||||
Jag brukar alltid ta med salt godis ner och äter en del salt chips, salta nötter osv. Salt är viktigt i värmen!
|
|
|||
|
|||
Ja det är ju en ursäkt att äta chips på balkongen på kvällen
(lite snaskgris) |
|
|