Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-14, 15:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Snabbfärjan - Värsta klimatboven!!!

Snabbfärja är det värsta sättet att resa när det gäller koldioxidutsläpp
- till och med värre än flyget. Det visar en studie från KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) i Stockholm

Det är forskaren Jonas Åkerman som gjort uträkningarna.

Jonas tar ett exempel. Med Athen/Pireus som bas har han beräknat antal
kilometer man kan ta sig per 100 kilo växthusgas per person.

Snabbfärja: 213 km

Flygplan: 370 km

Reguljärfärja 625 km

Personbil 1 pers 625 km

Personbil 4 pers 2500 km

Buss 3333 km

Tåg 29411 km

Det är klart att man som förment miljövän får anledning att ta sig en
rejäl fundering inför höstens resor.....
Nog har jag väl ändå anat att dessa Highspeedfarkoster icke äro särdeles
miljövänliga, men de ovan relaterade forskningsresultaten giva anledning
till nogsam eftertanke!!!!

Arne

Senast redigerad av Arne den 2007-09-14 klockan 15:58.
Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 21:09
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Snabbfärjan - Värsta klimatboven!!!

Hörde på nyheterna i går att Inter rail kortet är påväg tillbaka (till vettigt pris) Nästa år kanske vi tar tåget kombinerat med reguljärfärja, det blir ju nästan en ekologisk resa.

Intressant läsning, att snabbfärjor är värre än flyget, det trodde inte jag.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 22:25
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Snabbfärja: 213 km
Reguljärfärja 625 km
Arne
Miljlövän är ju svårt att beskylla mej för att vara men jag kommer aldrig att glömma då jag första gången beskådade en av dessa Highspeedbåtar ankommande hamnen. Det var på Syros och vi satt troligen med nånting gott att äta eller dricka då båten ankommer till hamnen precis bredvid oss.
Det stod (som alltid) många fina båtar i hamnen i Ermoupoli, på några fanns besättning men inte på alla. På de som hade besättning blev en febril aktivitet som jag som båtintresserad följde. Trossar slängdes hit och dit och man försökte spänna ut båtarna mot de strömmar som båten förorsakade. För att göra historien kort så kom någon till båten efter att highspeedbåten hade avgått, rejäla skador hittades i aktern på båten då den slagit in i kajen fast man hade väl förtöjd båt, det är svårt att förtöja för att havsnivån ska sjunka en halv meter med strömmar mot alla håll. Redan då kände jag att vi ser en del av vad som händer men under vattnet händer säkert mycket som vi aldrig ser.
Efter denna upplevelse har jag i möjligaste mån undvikit highspeedbåtarna men jag kommer aldrig att göra mitt liv obekvämt i denna kamp, är det betydligt enklare att åka highspeed så gör jag det men det känns ändå bättre att åka en vanlig propellerdriven farkost.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 16:52
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Intressant, då kanske det kan vara bättre att ta inrikesflyg då..?
Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 20:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Tja, den här forskarens uträkningar är säkert korrekta. På något sätt. Men jag vet inte riktigt hur... För så länge det inte framgår hur han gjort beräkningarna säger de egentligen ingenting.

Ett relevant, och mer informativt sätt, hade varit att jämföra utsläpp per person mellan de olika färjorna och flyget när de åker bokade till 100, 75, resp 50 %. Eftersom Highspeeden tar ca 600 pas. och flyget kanske 40 - 50 så kanske färjan släpper ut mindre per person ändå?

Det framgår inte vilka mått han använt! Är det transportens totala årliga utsläpp ./. antal passagerare under ett år ./. med den totala tillryggalagda sträckan? Eller är det en tur mellan Pireus/Athen och Naxos med halvfull båt/flyg...? Så länge man inte vet det säger detta noll och intet!

SJ hade för ett tag sedan en reklam där de tackade "Lasse" för att han tog tåget i stället för flyget och på så sätt minskade utsläppen med 2 ton.... Reklamen försvann tämligen omgående eftersom det var skitsnack. Det flyget hade gått oavsett om han var med eller inte. Och om han var med hade inte planets utsläpp påverkats. Att "Lasse" tog tåget påverkar inte de totala utsläppen någonting! Så det var bara ett försök att spela på folks samvete!

De enda sätten att minska utsläppen för resandet, som jag ser det, är att minska resandet totalt sett och att välja en transport som släpper ut så lite som möjligt per passagerare. Bättre motorer och bränslen hjälper ju också till. Men det kostar i andra änden. Det innebär också sämre reseservice i form av lägre turtäthet, längre restid, högre priser osv... Är vi beredda att ställa upp på det...?

Det finns minst tre sätt att missleda människor:
- Lögn
- Förbannad dikt
- Statistik...

Peter

Senast redigerad av Peter den 2007-09-19 klockan 20:18. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:03.