Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-09, 12:11
Paphiannas avatar
Paphianna Paphianna är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard En Naxosälskare drar till Amorgos-var & vad är bäst?

Efter ett antal Naxosbesök med utflykter till Paros, Santorini och Kofunissi
har jag lyckats övertala sonen (13) och sambon att även prova Amorgos.
Vi åker dit runt midsommar via Santorini och Naxos och stannar på ön minst en vecka. Vi gillar "det genuint grekiska" (vad nu det är..), goa stränder, läcker grekmat, att prata lite grekiska och fina vyer, vi är dock inga vandrare p.g.a mina risiga knän. Bor gärna billigt men bra ( säkert unikt). Vart skall vi styra vår kosa?? alla ni som kan denna vackra ö?? Hjälp!! Tips om "rätt" by, boende, restauranger......ja ALLT!
Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 16:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: En Naxosälskare drar till Amorgos-var & vad är bäst?

Såg ditt inlägg först nu. Måste bara fråga: är strand viktigt? Om det är så passar Egiali bättre än Katapola. Om inte det är det viktigaste tycker jag ni ska bo i Katapola.
Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 16:40
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Katapola ja!! Reser ni i någorlunda säsong då kan ju även Katapola förutom vackra vyer erbjuda lokala badbåtar ut till fina stränder i grannskapet.

En annan idé är att taga sig boende i Katapola och sedan ta lokalbussen till Egiali för bad och vederkvickelse!!
För- och eftersäsong gäller skolbussen med en avresa Katapola vid pass 10.00 och återresa från Egiali vid fyratiden på eftermiddagen. Biljettpriset är mer än försumbart!! Taxialternativet finnes därtill!!

Arne

"Med nöjd Hustru som nu riggat 30 Helgtulpaner i vaser"
Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 09:18
Paphiannas avatar

OK, det måste nog luta åt Katapola i så fall. Som ni säger, kan man ju ta sig till stränderna. Jag får söka mer info om Katapola här på forumet, men är fortfarande jätteglad om jag kan få lite specifika tips vad man ej bör missa och tips på boende.
TACK för era svar!!
Lotta
Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 10:34
Kalimeras avatar
Admin

Det finns hur mycket som helst att tipsa om, här kommer några:

Ni får inte missa ett besök i Chora fem kilometer ovanför Katapola. Strosa runt i de vackra gränderna, ät lunch på To Xyma som är en mysig liten taverna med stor charm. Andra fina genuina byar som är värda att besöka är Tholaria och Langada ovanför Egiali. Finns flera tavernor, några bra (och väldigt ”enkla”) är Panorama i Tholaria och Loza i Langada. Bästa baden är Agia Anna och Mouros.

Eleni beach. (Den heter egentligen något annat, minns inte nu.)

I Katapola finns två stränder: hamnstranden (sisådär) och Eleni beach (ganska bra). Maltezi beach ligger ganska nära Katapola, dit kan man gå, men eftersom dina knä inte är så bra åker ni badbåt, den utgår från hamnen i Katapola, båten går även till klippbadet Plaka som ligger efter Maltezi. Tre bra restauranger i Katapola är Pizzeria Erato, Taverna Psaropoula och Mouragio. Filmen Det stora blå spelades delvis in på Amorgos, den visas varje kväll utomhus på baren Le Grand Bleu i Katapola. Finaste solnedgången ser ni från Minoa ovanför Katapola.

Självklart får ni inte missa klostret Panagia Chosoviotissa ovanför Agia Anna. Tyvärr kanske du kan gå ända upp, det är en fasligt massa trappor dit.
Svara med citat
Gammal 2008-01-29, 18:04
Paphiannas avatar

Perfekt, massor av saker som vi inte får missa!
Klostret låter även det intressant, jag får försöka stärka mig med nåt innan promenaden, kanske ouzo funkar utvärtes också??
Oj vad jag börjar längta till Amorgos nu!!!!
Tack för tipsen!!
Lotta
Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 07:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Klostret är fantastiskt men det är många trappsteg så nerfarten lär belasta dina knän rejält. Tag med egna kläder att täcka axlar, armar och ben med för klostret tillhandahåller inte detta längre. När jag var där fick vi låna lämpliga kläder men det har upphört enligt en väninna som var där 2007. Även inne i klostret är det flera smala trappor om ni går i för att nå det översta rummet där besökare erbjuds att sitta ner och smaka av klosterlikören och deras godis.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 16:46
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Paphianna Visa inlägg
kanske ouzo funkar utvärtes också??
Lotta
Det gör det, i alla fall efteråt, något jag fick lära mig när jag sabbade ett knä när jag vandrade på Tilos. Kanske funkar det även som förebyggande mirakel.

Som Eva också skriver måste ni ha med egna kläder att täcka armar och ben med, annars kommer ni inte in, ouzo eller ej.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27.