|
|
||||
|
||||
Vardagsliv
Semestern tog slut och du for hem till vardagslivet. Hus och hem, jobb, skola,dagis, kvallskursen, javisst ar det skont pa satt och vis att komma i ordning igen...
-och barnen ska ha nya jumpaskor -och bilen later lite konstigt -och grannens svarfar dog lite tvart Rakningar, arbetsschema,hostrusk. Allt ar som vanligt och livet rullar pa. Jag sitter pa min veranda och hor och ser flygplanen ga norrover. Sista svenskturen, sista danskturen, sista osterriketuren. Vart vardagsliv ar ocksa mycket rutin och annorlunda an sommarens handelserika dagar ( och natter). Som pensionar behover jag ju inte kopa skolvaskor och sant, inte heller tittar jag ofta pa klockan sarskilt ofta. Men mat ska pa bordet, klader tvattas, tradgard skotas. Kallare dagar smyger sig pa oss: jag lagger pa mattor pa stengolven, tar fram tacken, kollar strumpforradet. Det ar dags att kopa blomfro och plantor.Fast vi inte fatt regn an (kommer i helgen sags det) sa ar det i oktober-november man satter och sar. Stora, tunga beslut ska tas: ska jag tvatta bilen eller strunta i det? Sommarjobbande vaninnor far antligen tid att traffas igen. Sen i maj har vi bara vinkat i hastighet genom bilrutan. Alla barn har vuxit minst tio centimeter sen jag sag dem i varas. Torkan i ar gor att det blir daligt med oliver. Tanker man sen pa de brandharjade omradena inser man att matoljan kommer att bli dyr i ar. Samma sak med annan olja, har drivs elverket med diesel, sa aven vi som inte har oljepanna kommer att fa betala mer for varmen. Vi satter val pa en extra troja och koper farfarstofflor. Men vardagslivet har sin fina sida, rutin och lugn och svalare dagar, tid for Sudoku och bocker och gedigen matlagning. Far jag sen igang datorn har jag inget att klaga pa over huvud taget. |
|
|||
|
|||
Sv: Vardagsliv
Hej Monica
Du beskriver din vardag i Grekland på ett jättebra sätt, nu har vi inte samma vardag eftersom jag har barn i skolåldern. Så min vardag ser ju lite annorlunda ut med mera rutiner, men som sagt det finns en vardag i Grekland oxå. Och täckena har jag oxå plockat fram tycker att det är kallt inne nu, ungarna och jag tycker det är jättemysigt när man får krypa ner under, även att ha jacka på sig är skönt. Men i mars kommer man att längta efter värmen igen, men det är ju som det ska, att få längta och när värmen kommer igen och man kan åka och bada, då är ju det jätteskönt. Ha en bra dag en annan Monica i Grekland |
|
|||
|
|||
TACK ni Monicor för att ni förgyller våra vardagar i Sverige med era tankar!
Lissi - från ett makalöst höstvackert Lund... |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag kan säga att jag är avundsjuk på dig, längtar efter höstfärgerna i Sverige, och den kalla luften. Tänk att man aldrig ska vara riktigt nöjd....... Monica |
|
|||
|
|||
Jag förstår precis hur Du tänker!
Ni vet ju som svenskar hur vackert det är med 4 årstider och jag kan förstå att ni saknar dessa.....Fast VINTERN, den "Skåneslaskiga" varianten kan jag lätt vara utan.....Då tar jag mej igen en Atenvecka i februari för att möta våren lite..... ..sen njuter jag för fullt av vår härliga vår , för att sen njuta några fina juni-juliveckor i Grekland.. ...fast visst är jag LITE avundsjuk på er i alla fall, ni som har två hemländer. Jag läste just Teodor Kallifatides vackra bok "Mödrar och söner"..där kommer just den känslan fram mycket att inte riktigt höra hemma någonstans.....längtan TILL Grekland när han är i Sverige och känslan att sen efter några veckor i Grekland längta TILL Sverige... ..Boken handlar ju mest om hans föräldrars liv, men den är helt underbar! Lissi |
|
||||
|
||||
Jag läser också alltid vad ni Monicor skriver om, mycket intressant från "olika" världar av grekiskt vardagsliv.
// Helén, som i dag kört 50 mil i vårt avlånga land och konstaterat att; Vi har det förbaskat bra i Sverige och vackert är det också, det var inte många år sedan jag blev besviken varje år när hösten kom, så skönt det är att inte känna så längre. |
|
||||
|
||||
Hej
Tycker Lissi har delvis fel angående vädret här i Skåne. Detta består av torrtid respektive regntid. Vid några tillfällen kan temperaturen variera. Imorse hade vi +0.6 grader. Solen skiner och det är läge för en fotopromenad i vår natur. Att sedan få läsa om våra Monicors upplevelser i Grekland, gäller även Uffe, är som grädde på moset. Alltid intressant att höra från dem och hoppas att de fortsätter att skriva här på Kalimer. Vi behöver dessa små info i höstmörkret. Bra jobbat! Chras |
|
|||
|
|||
Skulle ønske at vi kunne vært i Grekland for litt lengre tidsrom. 3-4 uker i året er liksom ikke nok. Det er så trivelig lesing når dere Greklandsboere skriver. Leser og hygger oss og ser ting for det indre øyet. Fortsett! Super lesing!
|
|
|