|
|
||||
|
||||
Samos eller Kefalonia eller någon annan ö?
Är det någon som varit på både Samos och Kefalonia? Vi funderade på Kefalonia, men det blev Samos i somras. Vi var nöjda, men fortsätter ändå fundera på Kefalonia.
Om någon varit på båda öarna vill jag gärna höra varför ni förordrar den ena eller den andra i så fall. Vi är en familj med nästan tonåriga barn, inte intresserade av hejdundrande uteliv, men god mat, bilutflykter, naturupplevelser - ja, det som de flesta vill ha. Gör inget om man slipper trängas heller. Förmodligen reser vi i slutet av juni eller början av juli. Har letat efter hus att hyra på nätet och hittar ganska mycket på Kefalonia, väldigt lite på Samos, men det kanske är så. Hälsningar, Aina |
|
||||
|
||||
Sv: Samos eller Kefalonia eller någon annan ö?
Citat:
Om ni inte varit på Kefalonia, åk dit, mycket sevärd öd, spännande! Lefteris |
|
||||
|
||||
Det avgör ju frågan!
Nja, det som avgör blir väl var det ordnar sig med boende och resa först eller vad övriga familjen säger. Jag åker gärna till Samos igen, men jag är nog återvändare av naturen. Har lätt att längta tillbaka till ställen. Aina |
|
|||
|
|||
Det har jag också!
Alltid samma fråga inför sommaren - Ska vi åka tillbaka till älskade ställen eller se något nytt? Vi brukar återvända vartannat år och sedan se något nytt varannat. Jag har varit på både Samos och Kefalonia. Jag gillar definitivt Samos bäst. Till Kefalonia har jag ingen lust att återvända. Kan inte säga varför, bara en känsla. (På Samos bodde vi i Kokkari och på Kefalonia i Svoronata. Bilade runt båda öarna.) |
|
||||
|
||||
Citat:
Det är Kokkari vi funderat på när det gäller Samos. Blåsigt och bra för windsurfing har jag hört. Alltför blåsigt? Problem att bada i havet? Vi bodde i Votsolakia i somras. Det var ungefär som vi förväntat, men vi vill inte bo där igen. Kefalonia ser vackrare ut än Samos på de bilder jag sett. Mer sandstränder? Är Kefalonia mer turistifierat än Samos? (Svårt att definiera vad jag menar med det, eftersom turism är vad öarna lever av... Men jag uppfattade Samos, förutom Pytagorion, som lugnt, nästan lite sömnigt vilket vi uppskattar, inte proppat med folk, vänligt men inte översvallande utan avslappnat. Jag vill se mer av Samos - Vathy besökte vi aldrig, inte Kokkari, inte...den där vägen på västra sidan till byn som ska ha den vackraste vägen i övärlden. Och jag skulle gärna besöka klapperstensstranden i Balos (det var så jag trodde en klapperstensstrand såg ut!) en gång till, bada där och stanna för äta lunch eller middag. Aina som funderar vidare... och tänker på varm sol efter att ha cyklat till jobbet i totaldimma |
|
|||
|
|||
Hej,
Har varit på både Samos och Kefalonia. Tycker om bägge öarna. Det är många år sedan vi var på Kefalonia, 1999. Vi ordnade eget boende i Skala, som då inte var någon direkt turistby. Det ser kanske annorlunda ut idag. Vi trivdes jättebra i byn och det var precis så lugnt och avstressande som vi ville ha det. |
|
||||
|
||||
Nu har vi bokat Samos, Kokkari, så nu vill jag inte veta mer om Kefalonia. Nej, skämt åsido, berätta gärna. Jag är nöjd (känner mig inte färdig med Samos för den här gången - får bli nytt någon annan gång) och resten av familjen är nöjd, även om ni nästan blev osams medan vi diskuterade och bestämde:
"Det kanske inte är nån idé att vi åker på semester tillsammans alls!" osv... Men livet vore ju tråkigt om man hela tiden tyckte lika. Trevlig helg! Aina |
|
||||
|
||||
[QUOTE=Aina;107632] Det avgör ju frågan!
Neej. det var det detta som var tänkt avgöra frågan: åk dit ni inte varit... Lefteris den sjävironiske semantikern... |
|
|