Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-23, 19:12
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005
Standard Tortyr

Ser nu på nyheterna att grekisk polis "roar" sig med att tortera flyktingar. Vill man se otäcka bilder, går det bra att logga in på nyheterna, tv4 eller SVT.

Barbariskt, undrar om jag verkligen vill besöka ett land som har en sådan människosyn.
Gammal 2007-11-23, 19:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Tortyr

Citat:
Ursprungligen postat av Elisalinn Visa inlägg
Barbariskt, undrar om jag verkligen vill besöka ett land som har en sådan människosyn.
Det är väl bra att det blivit fokus på det, så att det kan bli stoppas. Hoppas det, jag kände precis som du när jag såg inslaget på nyheterna.
// Helén
Gammal 2007-11-23, 19:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Är inte det där gamla bilder? Jag tycker att jag känner igen dem. Det är fruktansvärt.
Gammal 2007-11-23, 20:03
Elisalinns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Är inte det där gamla bilder? Jag tycker att jag känner igen dem. Det är fruktansvärt.
Såvitt jag förstår är det aktuella bilder, men det förekom liknande saker i våras nån gång, då gällde det albaner, nu var det afganer. Antar att det sker hela tiden. Hur det än är, så är det inte acceptabelt på något sätt.
Gammal 2007-11-24, 12:51
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Stämmer bra det. Via YouTube hittade jag en frekvens daterad i juni -07, tror att det finns ännu äldre än så.

F ö finns där gott om inslag ang den grekiska polisens och även militärs övergrepp mot civila. Fruktansvärt är bara förnamnet och sambon är enbart tacksam att det kommer upp i dagern igen då han så väl kommer ihåg juntans framfart under hans uppväxt.

//Zanét
Gammal 2007-11-24, 12:57
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Några inlägg i den här tråden har blivit raderade p g a personangrepp. Känsliga ämnen ska kunna diskuteras med respekt för enskildas åsikter, men rena personangrepp är givetvis inte tillåtet.

Zanét
moderator

Senast redigerad av Zanét den 2007-11-24 klockan 12:59.
Gammal 2007-11-23, 21:10
nikospaps avatar
nikospap nikospap är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Citat:
Ser nu på nyheterna att grekisk polis "roar" sig med att tortera flyktingar. Vill man se otäcka bilder, går det bra att logga in på nyheterna, tv4 eller SVT.

Hej.
Läste just ditt inlägg. Tyvärr du ska inte tro blankt på vad TV:n säger.
Det du såg var ett klipp av när polisen i Athen hade arresterat två Albaner som bodde i Athen och de har slagit en gammal grekisk kvinna och bestulit henne. Tyvärr poliserna tvingade Albanerna att slå varann och anklaga varann att de är idioter osv.
Det du såg på TV4 ikväll har visats på Youtube för en månad sen och efter det de två poliserna har fått sparken.
vad tv4 gör at att snacka skit och göra sensation av något. Att kalla det för tortyr är jätte långsökt.
men tv4 gör sitt. Problemet är att vi människor måste vara kritiska och inte tro eller upprepa det som några idioter i en tv-kanal vill sälja!!!
tack för mig.
ha det gott!
Giasou!
Mvh,Nikos.
Gammal 2007-11-23, 21:29
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av nikospap Visa inlägg
två Albaner som bodde i Athen och de har slagit en gammal grekisk kvinna och bestulit henne. Tyvärr poliserna tvingade Albanerna att slå varann och anklaga varann att de är idioter osv.
Vilket i mina ögon inte ger poliserna rätt att begå brott, lite hårdare tag mot brotslingar tycker inte jag är fel, men att slå bundna personer, det tycker jag är ynkligt och fegt, totalt felaktigt. Inte är det väl tillåtet att polisen i Grekland slår brotslingar, oavsett vilket brott de begått?
// Helén
Gammal 2007-11-23, 21:29
Elisalinns avatar

Citat:
Hej.Läste just ditt inlägg. Tyvärr du ska inte tro blankt på vad TV:n säger.
Nej du Nikos, det här är dokumenterat sen länge. Har många vänner i Aten, greker och invandrare, som dessutom har råkat ut för dessa s.k. poliser. Du är grek, förstår att du blir upprörd, det skulle jag också bli. Här hemma i Sthlm finns också mycket skit. Norrmalmspolisen är ju världsberömda för sin behandling av människor. Vad jag ville säga, var att det finns dåliga människor överallt. Man kan inte alltid "hålla Grekland om ryggen". Ondskan finns överallt.

Senast redigerad av Zanét den 2007-11-24 klockan 12:42. Anledning: För långt citat
Gammal 2007-11-23, 22:04
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hade ett möte med den Grekiska polisen i år !
Jag har aldrig blivit så illa behandlad & förnedrad i mitt 62-åriga liv som då !
För en skitförseelse...! ? (kört moppe utan hjälm ! ???)
Så "tuffa" & "oförstående" !

Har aldrig sett dess like. Efter att betalt böter på 350 euro, som jag under protest måste acceptera . Men att därefter slicka & böna & be att få tillbaka körkortet som dom skulle behålla 14 dgr, har jag ingen förståelse för !

Vad jag förstår måste man nog rensa ut lite i Polisväsendet. Jag tror med befog, att där finns mycket kvar av dom "gamla facisterna " !

Det voro ett önskemål att man kunde sätta dom på någon form av "Charmkurs" ! Om dom nu vet vad det är ?

En sak är klar, Jag åker inte frivilligt till Samos igen.
Och det är synd på en sådan fin Ö.

/ Tom
Gammal 2007-11-23, 22:05
Elisalinns avatar

Citat:
Nej du Nikos, det här är dokumenterat sen länge. Har många vänner i Aten, greker och invandrare, som dessutom har råkat ut för dessa s.k. poliser. Du är grek, förstår att du blir upprörd, det skulle jag också bli. Här hemma i Sthlm finns också mycket skit. Norrmalmspolisen är ju världsberömda för sin behandling av människor. Vad jag ville säga, var att det finns dåliga människor överallt. Man kan inte alltid "hålla Grekland om ryggen". Ondskan finns överallt.
Nu ska jag citera mig själv, uppenbarligen har svenskar, tyskar skickat tillbaka flyktingar till Grekland, eftersom det var "förstaland", vilket inte ställer oss svenskar i särskilt bra dager, men faktum kvarstår, oavsett vem du är, var du kommer ifrån, så förtjänar INGEN att bli behandlad på detta sätt.
Gammal 2007-11-23, 22:09
nikospaps avatar

Men du har inte svarat alls på min fråga.
Om du inte vill åka till grekland pga några polisidioter gjorde så, då ska du lämna sverige eftersom Noppmalmspolisen gör detsamma. Eller???
Gammal 2007-11-23, 22:23
Elisalinns avatar

Citat:
Men du har inte svarat alls på min fråga.
Om du inte vill åka till grekland pga några polisidioter gjorde så, då ska du lämna sverige eftersom Noppmalmspolisen gör detsamma. Eller???
Vad jag menade, var att många svenskar ser Grekland som ett paradis, även jag och min familj, men det känns inte riktigt bra att detta händer. Jag kommer givetvis inte att överge Grekland därför att "polisidioter" beter sig som skit, lika lite som jag överger mitt eget land av samma orsaker.

Men jag är väl lika förförd av Grekland som många andra här, som jag sade tidigare, skit finns överallt.
Gammal 2007-11-23, 22:29
nikospaps avatar

Hej igen!
Jag förstår dig precis.
Men du undvek att svara igen.
Du var snabb med att skriva på ditt första inlägg att du "tänker överväga att åka till ett land som har en sådan människosyn".
Med denna logik så ska du inte kunna bo i ett land som dess polis har detsamma syn på människor.
Det jag vill påpeka är att det som några poliser gör då ska detta inte genomsyra samhället i övrigt!
Trevligt att prata med dig!
ha det gott!
Mvh,Nikos.
Gammal 2007-11-23, 22:38
Elisalinns avatar

Citat:
Jag förstår dig precis.Men du undvek att svara igen.
Jag undviker inte att svara, men jag tänker fortfarande att det inte känns riktigt bra. Även på "min" lilla ö, förekommer konstigheter, och att vi faktiskt diskuterat i familjerna, d v s grekisk-svenska. Våra vänner har samma åsikt som vi. Jag ger dig rätt i att man ska inte tro allt man ser på TV eller läser i tidningar, men lik förbannat, ingen rök utan eld.

Senast redigerad av Zanét den 2007-11-24 klockan 12:44. Anledning: För långt citat
Gammal 2007-11-23, 22:41
nikospaps avatar

OK! nu är vi överens.
Vart bor du? Du skrev om din ö!
Gammal 2007-11-23, 22:46
Elisalinns avatar

Citat:
OK! nu är vi överens.
Vart bor du? Du skrev om din ö!
Lefkada, som vi älskar, på alla sätt. Underbara människor, fantastisk natur. Den har allt. Hoppas bara att övergrepp som dessa upphör.
Gammal 2007-11-23, 22:54
nikospaps avatar

vad trevligt! jag älskar lefkada! har varit där flera ggr.
men är du svenska,grekiska eller båda? Hur gammal är du?
Jag bor i stockholm 30 år och har två killar 20 och 17 år.
Gammal 2007-11-24, 00:53
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Såg inslaget på TV 4, nyheterna.
Att polisen slår anhållna är självklart helt förkastligt, men samtidigt vet man ju inte alls vad personerna gjort sig skyldiga till eller vad de sagt till polisen, ej heller hur de uppfört sig.
Sådana filmade TV-klipp kan ju vinklas hur som helst, man får ju inte hela bilden!
Att kalla det man ser på klippen för tortyr tycker jag också är fel, det man ser är misshandel anser jag.

//Stina
Gammal 2007-11-24, 03:40
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad

Såg på nyheterna även jag!

Ingen kan låta bli att bli upprörd och beröras....Frågan är vad vi Kalimeror kan göra åt det?

Själv är jag en total Greklands freak, minst 2 ggr per år!!

Men är jag sååå Greklands tokig att jag inte kan ändra resmål?...Nää, här går gränsen, i a f för mig!

Inkfich, du är "gammal i gamet" har du aldrig varit med om något konstigt med polisen i grekland?

Janne, du som håller i hela (toppen!!) sajten, tycker inte du att polisen med jämna mellanrum "överreagerar"?

Själv är min erfarenhet av grekiskt polis inte god...och då måste jag tillägga att detta var "turist polisen" (dvs den "snällare varianten) som jag hade kontakt med. Det handlade, kortfattat, om att vi var med om en stöld på hotellrummet (nägot som är VÄLDIGT OVANLIGT I GREKLAND!! första och enda gången på ca 40 resor!!) som vi polisanmälde...och, efter klagomål på polisrapporten, blev häktade för!! Vi släpptes, så klart, men först efter att vi visat att en av medlemmarna i gruppen jobbade på svenska försvarsministeritet!!

Kanske är alla filminspelningar (från TV) är på just sådana "tjuvar" som stal vårt guld då.... eller, så är det på desperata människor som flytt sitt land.

Spelar ingen roll för mig, inte ens tjuven som stal mina guldsmycken ska bli slagen (bakbundna) av polisen!! Då åker inte jag mer till Grekland...hur innerligt jag än älskar det landet och den naturen.

Elsalinn!! Jag håller helt med dig i dina första inlägg!! Jag kan tyvärr inte flytta från mitt eget land (däremot påverka det!!) men jag KAN välja mina semestermål!!
Frågan är vad säger ni andra?

Liselotte

Senast redigerad av Liselotte den 2007-11-24 klockan 03:53.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:32.