![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Någon som känner igen detta träd? (vänster)
![]() Skulle tippa på att detta är blomman till trädet/busken ovan. Korten är dock tagna på olika platser. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jaa, det känner jag väl igen, men vet inte vad det är för ett träd
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hibiscus ser det ut att vara
/Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack. Hittade Kalimeras Botaniska trädgård precis och kollade lite men hittade inget som passade bättre in.
Senast redigerad av Siri A den 2007-12-10 klockan 14:41. |
|
||||
|
||||
![]()
Tror jag inte det är
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Blommorna på bilden är hibiscus, det är jag 99 procent säker på
![]() //Stina ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jomen visst är det en hibiscus!
|
|
||||
|
||||
![]()
Det är inte hibiscus utan trumpetranka!
Trumpetranka finns i flera olika arter, några är Campsis radicans och Campsis tagliabuana. Jag skulle gissa på att det är den sistnämnda, Stor trumpetranka. Om du googlar på bilder på ovanstående kan du jämföra. Då kan du även googla på Hibiscus så ser du att det inte är en sådan. De har bl.a. en väldigt tydlig pistill som är som en blomma i sig. De blommar heller inte i klasar på samma sätt som trumpetrankan. (Och visst är väl kortet taget uppe i gränderna vid borgen på Naxos Siri? Jag har ett liknande och kommer i håg att det var en trumpetranka) Ann-Kristin ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ann-Kristin ![]() Senast redigerad av Annki den 2007-12-10 klockan 17:01. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Jag hittade en till bild som stärker min filosofi om att det är ett träd... ![]() ![]() ![]() Annki: är det ett träd eller en buske?? bilden kanske inte föreställer en trumpetranka. ![]() ![]() Tack förresten!! ![]() Senast redigerad av Siri A den 2007-12-10 klockan 17:14. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ann-Kristin ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tackar, Annki. Vilken expert du är!
![]() De är bara sååå otroligt vackra. När solen ligger på från "rätt" håll blir dom lite rödgula. Då står man bara och tittar i flera minuter tills man inser att några andra turister står och stirrar på en själv. Då vet man att det är dags att gå. ![]() Ni borde åka tillbaka till Naxos och titta på blommorna. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi såg lika vackra trumpetrankor på Tilos i somras, och jag håller med dig.......de är fantastiskt vackra!
Ann-Kristin ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Då gissar jag att det här är hibiscus? ![]() (Alla som nyss varit hos optikern ser det lilla biet också ![]() ![]() Bilderna är från Xilokeratidi, Amorgos. |
|
||||
|
||||
![]()
Precis! Jag har aldrig haft en tanke tidigare på att hibiscusens pistill är så otroligt vacker, det upptäckte jag i somras. Här kommer ännu en.......
(Och jag såg biet, trots att jag inte varit hos optikern på väldigt länge) ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Otroligt vacker i den färgställningen
![]() Ska strax leta upp en konstig men mycket vacker blomma som jag har på bild, återkommer med den. |
|
||||
|
||||
![]()
Här är den, också den från Xilokeratidi på Amorgos. Påminner lite om kaprifol men är det nån som vet mer exakt?
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Snyggt, Inkfish!
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack! Visst är den där lilagulavita blomman helt underbar?
|
|
||||
|
||||
![]()
HELT UNDERBAR!!!!! Har du nån mer bild på den? Vill se mer...
![]() Det ser ut som sån där pasta... snurrad på nåt sätt... ![]() ![]() Senast redigerad av Siri A den 2007-12-10 klockan 20:16. |
![]() |
|
|