|
|
||||
|
||||
Skum medaljong?
När jag var på Kreta hittade jag en medaljong. Har sen dess undrat vad den föreställer/betyder. Någon sorts tävling? Någon sammanslutning? Kanske någon i läsekretsen kan svaret?
/Netwolf http://pHosted.com/0801/medaljong1.jpg http://pHosted.com/0801/medaljong2.jpg |
|
||||
|
||||
Sv: Skum medaljong?
Ååh det här fick min detektivådra att vakna till har en tråd ute hos en "gammal" militär som har legat på Rhodos, han skulle kolla upp lite. Vet iofs inte om den har något med militären att göra men det ser ju ut att vara nåt sånt på. Sen står det ju "här är Rhodos" på medaljongen. Jag får ta fram pipan och förstorningsglaset och detektiva vidare.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det står en annan text med . Tyder det till "95 Aten", utan att kunna kyrillska alfabetet. Kan det stämma? /Netwolf |
|
|||
|
|||
Hej,
jag tror att det är en medalj som togs fram 50 år efter krigets slut. Maj 1995 började dom gamla engelska krigsveteraner att samlas på ön igen. Så jag skulle tro att detta är något som hänger ihop med detta... om jag har rätt... men jag kan inte tolka vad som stå på denna medalj. /Nico |
|
||||
|
||||
Det här kommer att hålla mig vaken många nätter.. tur jag jobbar kvällen denna vecka Har inte fått något svar än.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har vridit och vänt på medaljen och av Argyris svar, så vill jag verkligen veta vad det är för något. Jag kan nämna att jag hittade denna medalj uppe bland Kretas berg. Vi hade stannat till med bilen och en bit bort låg en sorts vägkyrka, men det var ingen inskription någonstans. Verkade inte allt för gammalt. I gruset brevid låg medaljen. Det är spår av cement på den, precis som om det har atppats av den som byggde "vägkyrkan". /Netwolf |
|
|||
|
|||
ΗΔΟΥ Η ΡΟΔΟΣ ΗΔΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΠΗΔΗΜΑ
ar igentligen hela frasen vilkett betyder har ar rodos har ar hoppandett vilkettaat en antik grekisk fras (vilkett anvands ennu nu for tiden) och menar gor detta om du tors. jag ska studera vidare bilden och om jag for nagra resultat skajag skriva |
|
|||
|
|||
Det varkar vara en medalj fran armen pa ena sidan star det 95 och nagra bokstaver vilkett kanske menar i vilken grupp man ar militar och i vilkett vapen ( kands armen ,flygvapnett m.m) jag ar inte saker for att bilden ar inte sa klar .men jag kan fraga nagra kolegor i basen jag jobbar och i arme museumett.
|
|
||||
|
||||
Nej, inte speciellt. Fast det kan vara svårt att avgöra. Lite skamfilad på vissa ställen. Medaljongen har en kort kedja, med ett fäste. Kanske en medalj som suttit på en uniform, vem vet?
Citat:
Mysteriet snart nära en lösning... /Netwolf |
|
||||
|
||||
Hur går det här? Kommit någon lösning? Kanske inte skulle ha återupplivat den här tråden. för nu kommer jag att börja fundera igen.
|
|
|||
|
|||
Jag funderade också, men jag skall ner och träffa dom engelska krigsveteraner i Maj (omkring 20/5) och få se om jag kan få en förklaring.
/Nico |
|
||||
|
||||
Aaaah ska jag behöva vänta tills efter min Kreta resa för att få veta... måste nog forska lite till.
|
|
||||
|
||||
Va trevligt att ni inte ger upp! Jag trodde att jag inte skulle få någon lösning på gåtan, men nu lever hoppet.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Skicka bilden till några museum, historiska instutioner och liknande på Kreta, så får du kanske svar.
|
|
|||
|
|||
Hej,
jag skall skriva ut dessa bilder och ta med mig till Kreta. Skicka till museum är ju fusk.... /Nico |
|
||||
|
||||
Så kan man se det. Eller så kan man se det som bästa sättet att få ett korrekt svar
|
|
||||
|
||||
Såg att länkarna till bilderna slutat funka, så här kommer de igen:
http://i257.photobucket.com/albums/h...medaljong1.jpg http://i257.photobucket.com/albums/h...medaljong2.jpg NW |
|
|||
|
|||
Hej,
är nu tillbaka från Kreta, helt klart skönt! Jag har med hjälp fått reda på att denna medaljong troligtvos härstammar från Rhodos och att den troligtvis har något med årsdagen av ett krig med turkarna att göra. (detta var info jag fock av en grekisk krigsveteran) Mer kan jag inte hjälpa med. Men om någon skall till Rhodos, skriv ut bilderna och ta med till museum. /Nico |
|
||||
|
||||
Tack Argyris, att du tog dig tid. Kommer inte till Rhodos i år, men väl till Samos/Ikaria. Ska ta med den och fråga där. Vem vet, någon kanske vet? Man vill ju gärna ha svaret, nu när intresset är väckt.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Jag åker ner till Rhodos i slutet av juni och om inte frågan om medaljongen ursprung är löst innan dess tar jag med bilden ner för att kolla med mina vänner om de vet något. (Bara jag nu kommer ihåg den )
|
|
|