|
|
||||
|
||||
Naxos - i kombination med vilka öar?
Och börjar vi helst på Naxos tro? Man vill ha tid till ön, som alla pratar om
Öppna för alla förslag. Motivera varför. Om man tex väljer Naxos o sen paros som ett exempel, är de "för lika" så man knappt märker att man bytt ö tex? |
|
||||
|
||||
Sv: Naxos - i kombination med vilka öar?
Naxos är helt ok att börja på, senast vi var där så hyrde vi bil i 4 dar och åkte runt och bodde på 3 olika ställen (ska man luffa så ska man ). Ön är stor nog att stanna 5-6 dar på om man vill se sig omkring.
Paros hoppar jag gärna över nu för tiden (för turistig för min smak) men är det något som ni inte beöver oroa er för så är det att öarna är för lika, på något svårbeskrivet sätt så har varje ö sin speciella charm / natur / befolkning mm. Har inte riktigt koll på hur länge ni ska vara borta men Naxos, Amorgos å Santorini kanske är en kul mix med skaplig variation. Hemresan från Santorini kanske inte är jätterolig om man inte väljer inrikesflyg. Well well va du än gör så planera inte sönder din luff utan dra upp lite grova riktlinjer och lämna gott om plats för spontanitet |
|
||||
|
||||
Vi blir borta totalt i 16 nätter. Den första natten blir ju innan morgonbåten, sedan ett par nätter i Aten innan avfärd till Sverige igen.
Hur är det med Milos? Är den intressant? Hört om svårt att få boende där. Santorini (är det lång väg att åka menar du?) Kounfnissi? Var paros som naxos? |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
kvällsbåt
Men att sitta vaken halva natten med två barn (som ska ryckas upp mitt i natten) känns inte så lockande helt ärligt. När går kvälls/nattbåtarna? Är det inte charmen att se något på dagtid?
|
|
||||
|
||||
Jeg hadde også valgt kveldsbåten selv om det kan oppleves som slitsomt for barna... 16 dager går virkelig fort...
Vi besøkte Naxos, Paros, Anti Paros og Koufonissi på vår første øyloff og syntes det var perfekt for oss,(+ en natt på Santorini og en natt i Aten.., tilsammen 21 dager) Starter dere på Naxos, så kan det jo kanskje være en ide og ta seg først til Milos og dernest til Sifnos el Serifos slik at siste båtturen inn til Athen igjen ikke blir så lang..? Har ikke vært på disse øyene selv, men jeg og sønnen har håp om å komme oss dit i sommer. Vi starter med Ios 17.6 og jobber oss videre derifra. ia |
|
||||
|
||||
Sv: kvällsbåt
Ni verkar onekligen vara av det försiktiga slaget se det som ett äventyr! , jag är rätt säker på att det komer att finnas en båt till Naxos som kan vara framme runt / straxt efter midnatt och ni har redan sparat in 90-110 euro som ett rum i Athen kommer att kosta. Ha lite is i magen och vänta till alla turlistor är ute.
|
|
||||
|
||||
Likheten mellan dessa öar är att de är ganska stora och har mycket turister. I övrigt är de ganska olika faktiskt.
Ni har väl småbarn med er, då tycker jag ni ska skippa Paros, som inte har lika fina stränder. Paros är en fin ö, men jag tycker den har mest att erbjuda om man kan åka runt och se sig om ex.vis med moppe. Varför inte en småkyklad efter Naxos, då får ni verkligen uppleva olika sorts öar. Senast redigerad av laero den 2008-02-26 klockan 23:08. Anledning: tillägg |
|
|||
|
|||
Några öar som funkar särskilt bra med barn är Koufonissi och Antiparos. Övriga småkyklader är säkert också mycket barnvänliga. Kini på Syros är också trivsamt och behändigt med barn. Förbindelserna mellan dessa öar är många och Naxos är ofta navet.
Däremot lurade vi ifjol på att kombinera Naxos med de västliga Kykladerna, bl.a. Sifnos, men fann att förindelserna var lite snårigare än vi trott... Och trots att jag är gammal Atenvän - förlägg så lite tid som möjligt där när det är mitt i sommaren, ni har barnen med och är nere i varv efter att ha varit ute på öarna. Trodde aldrig jag skulle skriva detta... men Aten är dyrt (hotellrummen!), varmt och stökigt på sommaren. Trevlig resa /Magnus |
|
|