|
|
|||
|
|||
Sen ankomst Aten samt pingsthelg
Hej och tack för ett fantastiskt forum
Är en familj på 2 vuxna o två pojkar, 11 o 14 år, som ska ut på vår första öluff i sommar. Tyvärr har vårt flyg ändrats till mycket sen ankomst Aten, lördag/söndag 14/15 juni kl 00.55. Har bokat en natt i Aten men funderar på att boka av den och kanske sova ngr timmar på flygplatsen och ta en tidig buss till Rafina/Lavrio eller Piraeus. Någon som erfarenhet av detta?? Har även upptäckt att vi landar mitt i den grekiska pingsten 15-16 juni. Brukar färjorna vara fullbokade då? Vi har planer att börja med Naxos, är det svårt att få rum under den tiden? /Christina |
|
||||
|
||||
Sv: Sen ankomst Aten samt pingsthelg
Helt klart onödigt att ha hotell den natten, ni hinner inte ha det rummet många timmar ändå. Vi har vid något tillfälle kommit sent på kvällen till Aten, vilat på flygplatsen för att närmare morgonen åka till Pireus för frukost och vidare resa, funkade bra åtminstone för oss men vi hade ju inga barn då. Jag tror ändå att pojkarna kommer att trivas bra på flygplatsen den natten då de vet vad de har framför sej.
Då det gäller pingst så borde det ju inte vara något större problem då ni åker ut på söndag morgon, de som ska ut till öarna är redan ute då och de som ska hem märker ni ju inte av heller. På Naxos finns säkert rum att få tag på då också. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Ja, den hotellnatten hade nog jag valt att boka av. Först ska ni vänta in ert bagage, sedan är det en bussresa på 30-60 min in till Aten...klockan hinner bli bortåt tre innan ni går och lägger er.
Jag tror inte att det är fullt på några båtar UT till öarna eftersom det är söndagen det handlar om. Det är skillnad om man ska åka på fredagen när pingsten börjar, det gjorde vi för några år sedan. Vi åkte på att betala en första klass-biljett till Milos den gången, båten var helt knökfull. På Naxos finns det mängder av hotell, det borde inte vara några problem att hitta boende där trots att det är pingst. Oops! Såg att Janerik hann posta ett inlägg precis före mig med liknade svar. Carina Senast redigerad av CarinaN den 2008-02-17 klockan 22:23. |
|
|||
|
|||
Instämmer med bägge föregående talare. Det absolut tidigaste ni är ute ur ankomsthallen är 02.00. Mer troligt en ½-timme senare. Sedan har ni en timme till Pireus där ni ska hitta hotellet osv... Ni kommer att behöva gå upp innan ni går och lägger er...
Utanför ankomsthallen finns en stor "lokal" där det finns nattöppna fik mm. Stanna där och sov lite, ta en fika eller något att tugga på, och vänta på första bussen till Rafina. Jag har för mig att första Catamaranen mot Naxos går redan vid 07! Det innebär att ni bör vara i Rafina vid 06 för att köpa biljetter. Dvs ni måste lämna flygplatsen 05 - 05.30! Kolla när första bussen går när ni landat. I värsta fall ta Taxi. Kostar c 30 € och tar 30 - 45 min. Det blir inte mycket sömn det dygnet, men ni är framme på Naxos vid 9 - 10-tiden. Med lite flyt får ni hotellrum direkt och kan sova någon timme innan det är dags för första badet. Kolla på GTP, länk finns på Kalimeras förstasida, i början av Maj hur tidtabellerna ser ut. Det kan även finnas tidiga föbindelser från Lavrio. Det finns alltid förbindelsr från Pireus, men det är längre och knöligare att åka den vägen. Peter |
|
||||
|
||||
Vi har gjort det ni tänker göra, vi bokade aldrig hotellrum. På gott och ont kan man säga. Då var vi två familjer med sammantaget 5 barn (1år, 2st 9år, 11 och 12 år).
Jag skulle vilja sammanfatta det som att det går, men det är inte en optimal start på semestern. Alla, såväl barn som vuxna, blir ganska urlakade. Jag håller definitivt med tidigare inlägg om att boka hotellrum för bara den natten är bortkastat. Men ett annat alternativ kan ju vara att ta 2 hotellnätter i Athen (finns ju mycket att upptäcka även där). Ni landar, åker till hotellet, sover ut, upptäcker staden när ni vaknat, äter en god middag och fixar biljetter i lugn och ro till färja dagen därpå. Jag upplevde att vi "förlorade" de första dagarna (man blir, som sagt var, urlakad och njuter kanske inte fullt ut!) bara för att vi ville ut till öarna direkt. Jag rekomenderar, sov två nätter i Athen, upptäck staden, det är jättekul och ni får en bättre start på semestern!! / Liselotte |
|
||||
|
||||
Hur man mår efter en sådan natt är ju individuellt. Vad som passar er vet ju bara ni själva. Ett par timmars sömn på en bänk på flygplatsen och ett par timmar sömn på båten skulle räcka för mig, gott och väl. För barnen skulle det inte heller vara några problem att vara på gott humör nästa dag, och förresten så kan man ju alltid ta en liten siesta i skuggan.
I en tråd för 1½ vecka sedan skrevs följande, som jag tycker är ett bra tips: |
|
||||
|
||||
Christina.
Ja då, vi har erfarenhet av liknande "problem". Avboka hotellet, sov på den nya, fina flygplatsen (om även i plaststolar, ät i värsta fall en McDonaldsfrukost en trappa upp och ta därefter er till hamnen. Men släng inte bort en massa pengar på ett hotellrum med era resplaner). Se bara till att ni har tillräckligt med plaststolar (två vuxna, två långbenta kids = 6 plaststolar, minst, annars stuva den minsta under era egna stolar, fungerar i alla fall med en tioåring, dölj honom sedan med ryggsäckar), så bör det vara okej... |
|
|||
|
|||
Tack för tipsen/ Christina
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vi kom ner till pingst 2006 och var jätteoroade för att allt var stängt och för att färjorna skulle vara fullbokade...och upptäckte att det var preciiiiiiiiis som vanligt, dvs inga problem alls. Enda skillnaden var att det vajade stora färgglada flaggor utanför kyrkorna. Inga problem med rum på Naxos heller, vid den tiden blir många rumsuthyrare utan kunder så det är bara att välja och vraka Så oroa er inte för pingsten! |
|
|