Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-21, 01:12
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Bila till Grekland...nya rön?

Hej på er alla erfarna Kalimeror!

Jag hoppas på hjälp och jag har många frågor. Alla platsar kanske inte inom detta forum, men någonstans ska man ju börja...eller .

Fråga1. Finns det någon som bilat ner till Grekland via Serbien och Macedonien NYLIGEN? Jag tror att jag "dammsugit" alla tidigare inlägg i detta ämne både på kalimera och genom googles, hittar bara att man rekommenderar resa via Italien. Finns det någon som gjort resan genom forna Jugoslavien nyligen och vill ge tips och rekommenationer för färdväg, hotell, sevärdheter, allmänna tips, längs med vägen? Vi har kollat ViaMichelin och får en färdväg, kanonbra, men var stannar vi och tar rast?, hotell längs med vägen?

Vår avsikt är att ta en riktig långsemester med bil och främst ska vi bila i Grekland (lite Croatia, men resten transportsträcka) . Eftersom bilen är med framstår Peloponessos som ett attraktivt val till att börja med. Vi har aldrig varit där förr, men ju mer jag läser in mig på resmålet ju mer lockande är det! Har ni några bra tips om just Peloponessos?

Vi kommer def att besöka Ellafonissos, aldrig hört om ön förr men den ser såå fin ut när man kollar fotona dels här, men även på googelearth. Därför kommer fråga nr 2

Fråga2. Kan/ska man ta med sig bilen till Ellafonissos? Vad kostar det? Är det värt det?, ön verkar ganska liten.

Vidare vet jag att jag aldrig kommer kunna hålla familjen ifrån Kykladerna (inte mig själv heller för den delen ), så dit kommer vi åka efter besöket på Peloponesiskahalvön. Syros är bestämt, resten vet vi inte, så då kommer vi till fråga nummer tre......

Fråga 3. Vi har ju inte riktigt klart för oss rutten mellan öarna i Kykladerna. Vi vet inte när och till var dom sker. Hur ser det ut när man åker med bil (anar att bilen kan vara en "trång sektor") måste man förboka med bil eller funkar det som ö-luffning/personbiljetter generellt?

Kanske ett rörigt inlägg, med många mellanfrågor, men jag hoppas på svar Liselotte
Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 08:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Bila till Grekland...nya rön?

Tva tyska killar besokte oss i december. De hade akt husbil via kustvagen i Kroatien, och den var hur bra som helst. Sen korde de genom Albanien, samre vag, skyltar pa albanska o.s.v men folk hade varit trevliga och visat dem fram. Sen akte de genom nordgrekland, till Meteora, ater norrut mot Thessaloniki, in i Turkiet och ner till Bodrum dar de med stor moda fick upp den stora bilen pa en farja, sen till Kos, sen till Kalymnos... vilken resa...Hur vagen ar genom Serbien vet jag inte.

HELA Peleponnesos ar vart ett besok!
Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 10:25
Liselottes avatar

Tack för svar Monica!

Det kanske blir vägen över Albanien för oss också. Just nu är läget lite instabilt i krokarna runt Kosovo, så UD avråder att man vistas i vissa delar där (i synnerhet runt Pristina). Men läget kanske hinner stabiliseras till sommaren, vi får se!

Vet du möjligtvis något om tillgången av bilplatser på färjorna i Grekland också?
Måste man boka långt i förväg för att få med sig bilen?

Liselotte
Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 09:17
Monica Ps avatar

Jag har inte en aning om farjeplatserna. Vi brukade resa utanfor hogsasongen och bokade inte i forvag. I det fall man inte har brattom kan man ju vanta till nasta bat och se sig om pa orten under tiden.
Svara med citat
Gammal 2008-02-22, 09:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Liselotte Visa inlägg
Vi kommer def att besöka Ellafonissos, aldrig hört om ön förr men den ser såå fin ut när man kollar fotona dels här, men även på googelearth.
Du vet väl att det finns två Ellafonissos, en utanför Peloponessos och en på sydvästra Kreta. Många av bilderna på Kalimera kommer från Ellafonissos på Kreta.
Svara med citat
Gammal 2008-02-22, 12:43
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Du vet väl att det finns två Ellafonissos, en utanför Peloponessos och en på sydvästra Kreta. Många av bilderna på Kalimera kommer från Ellafonissos på Kreta.
Skiljer man inte på de två öarna genom att Ellafonissos är ön söder om Peloponessos och den vid Kretas sydvästra kust heter Elafonissi (men utflyktsbåten mellan Elafonissi och Paleochora heter Elafonisos - förvirrande!).
Svara med citat
Gammal 2008-02-26, 17:22
Macgorm Macgorm är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Det är lite svårt att ge tips när det inte finns en tidpunkt för resan.

Jag och min fru bilade ner till Grekland -06
Vi åkte ner i slutet av augusti, och kom hem i mittten\slutet av September.

Vi tänkte först ta vägen genom Serbien\Makedonien ner till Greklands nordkust\östkust, men ändrade våra planer pga oroligheter i vissa områden där vi skuller passera.
Istället valde vi att bila ner till Venedig och vidare med färja ner till Patra på Peleponessos.

Vi valde att stanna på pensionat\B&B i små byar i tyskland vid sidan av autobahn
Priset låg runt 40-50 euro per natt.
I Italien var priset något högre, men det kan bero på att vi bodde vid Gardasjön.

Tänk på att köpa tullmärke för Autobahn när ni Kommer till Österrike (kostar runt 8 euro) Vi visste inte om det och blev stoppade...böter på 120 euro

Färjan Venedig-Parta tar ca 30 timmar, men man slipper köra 400mil + ett antal övernattningar efter vägen.
Man kan Välja att åka av färja i Igoumenista, en hamnstad strax söder om Albanska gränsen.
Ett alternativ är att ta nervägen till Patra och hemresan från Igoumenista, eller tvärt om.
Färjepriset är detsamma oavsett var ni åker till\ifrån
kolla tidtabellen, resa från Patra hem kan ge er 2 nätter i hytt för samma pris beroende på avgångstid.

Några saker att tänka på när det gäller båten:
Köp med vatten\snacks (vatten var ca 10ggr dyrare på båten jämnfört med priset iland)
Boka ToR, man får då 30% rabatt på returresan (något vi inte hade gjort pga av vår ändrade resrutt)
Många tar ej hytt, utan sover på liggunderlag\sovsäck i korridorer (vi valde dock hytt)

Venedig-Patra ToR 2 personer i billigaste hytten + bil lågsäsong kostar i år ca 5500kr

2 rederier trafikerar Venedig\Ancona-Patra, Anek line och Minoan line
Vi har rest med båda och priserna är snarlika.
Personligen föredrar jag Minoan (nyare båtar och trevligare personal\bättre service)

Min fru och jag är båda lika galna i de grekiska öarna (hunnit med över 20), men ingen av oss saknade öarna under resan på Peleponessos och Grekiska västkusten.
Ta chansen och se de delar av Grekland man inte ser på charter.
Maten är ofta billigare, natur och stränder minst lika fina och människorna lika trevliga.

Om ni ändå vill ut på öarna finns färjepriser\tidtabeller på http://www.ferries.gr/

Färjorna inom grekland kostar en slant (2 pers + bil mellan\lågsäsong ca 1000-1200kr enkel resa)
Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 01:43
Liselottes avatar

Tack för alla svar, själv har jag varit på sportlov, där av tystnaden.

Jodå, Janne, jag har förstått att det finns två platser med snarlika namn. Jag vill inte till Kreta (även om det säkert är jättefint där också!) utan till ön utanför Peleponessos. Tack Macgorm för utförlig redogörelse för turen via Italien. Jag tror ändå att vi kvarstår vid planen att resa via Serbien eller Croatien-Albanien.

Däremot har jag fått ett nytt tips :-) Man kan ta biltåg från Österrike till Thessaloniki. Det tar ca 1 dygn och kostar ungefär 4000:- för 2 vuxna, ett barn och bilen. Så det blir förmodligen vårt alternativ till hemresan.
Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 20:44
Roine Roine är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Har funderingar att kommande sommar bila till Meteora i Grekland. Söker någon som har bilat till Grekland nyligen berätta litet om vilken väg ni åkte med mera. Tacksam för alla tips

Senast redigerad av Roine den 2008-12-27 klockan 20:48.
Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 12:06
Monica Ps avatar

Ett tips, Roine: bor du på en ort där det finns greker bör du prata med dem. Massor av våra invandrade greker åker årligen till hemlandet per bil. Detta gäller mest folk från norra landsdelarna. Såna jag känner har inte upptäckt Kalimera än, utan här gäller den välkända "sitta-på-kafé-metoden " om man vill veta något.
Så friskt mod och börja prata med folk!
Svara med citat
Gammal 2008-12-28, 19:38
DonTino DonTino är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Hello!

Har bilat flertalet ggr till Grekland, via Italien-färjor, genom fd Jugoslavien samt via Rumänien/Bulgarien osv.

Dagsläget:

* Italien-färjorna dyra jämfört med innan de olika krigen i fd Jugoslavien men resandet blir/är säkert och man är/blir utvilad.

* Resa genom fd Jugoslavien är billigare men en "osäker" resa. Min bror blev tom rånad då han åkte genom Serbien för 2-3 år sedan. Tjuvarna rånade dem medan de "halv-sov" i bilen. Tjuvarna drar sig inte för något längre.... Om man orkar bila igenom hela fd Jugoslavien i ett sträck, dvs utan att behöva stanna och sova är det helt ok och blir även billigare än färjorna.

* Rumänien/Bulgarien, undvik till varje pris.......Problem tom att få tag på rätt bensin....

* Tåg, tex Österrike - Grekland, är ungefär som färj-alternativet men kan även bli billigare om man hittar bra pris på biljetterna.

Var bered på att trafik-rytmen är "annorlunda" i Italien men också i Grekland jämfört med Sverige....

PM mig gärna fler frågor så ska jag svara på dessa så gott jag kan istället för att skriva en "långdragen" uppsats här.

//Dontino
Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 21:35
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Hej

Jag var själv på Meteora denna sommar med bil.
Vi bilade från Göteborg via Österike och båt från Ancona(Italien).
Klev av i Igoumenitsa och bilfärd vidare till Aten och ut på Aegina.

Åkte runt en hel del i Saroniska övärlden samt i Aten och Peloponnesos.
På väg upp igen stannade vi i Lefkas några dagar och därifrån vidare till Meteora.
Kan säga att om man är åksjuk,så blir det jobbigt.
Finns inte en raksträcka på många mil.....haha.
Men man vande sig faktiskt.....en riktigt fin tur.
Meteora är magiskt,en helt förtrollad plats.
Vi stannade och åkte runt bland bergen och sov över en natt i Kalambaka.
Sedan for vi vidare till Parga och resa hem igen.

Jag har valt att resa genom Italien o dyra färjor enbart för jag hört hemska historier om resa genom Jugoslavien,men nu idag efter samtal med andra som åkt den vägen blir det nog genom forna Jugoslavien nästa gång.

Det är väldigt kul att resa med bil och man har ju chans att stanna vart man vill. Tänk bara på att i Grekland är det ett väldigt högt tempo i trafiken och dagliga olyckor. Men tar man det bara lugnt och ej stressar går det bra.

Så hoppas ni får en trevlig resa och ni lär inte bli besvikna på Meteora....

.
Citat:
Ursprungligen postat av Roine Visa inlägg
Har funderingar att kommande sommar bila till Meteora i Grekland. Söker någon som har bilat till Grekland nyligen berätta litet om vilken väg ni åkte med mera. Tacksam för alla tips
Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:20
Roine Roine är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Hej puttelino.
Vi har några år bilat ner till Kroatien där vi har bekanta som vi bor hos. Både i Istrien och Slavonien, med utgångspunkt därifrån finns planer på att ta oss till Meteora. Sommaren 2007 bilade vi genom Bosnien besökte Tuzla,Sarajevo,Mostar m.fl platser och Montenegro körde vi den lilla vägen från Pluzine över Nat park Durmitor till Zabljak följde Tara river till Mojkovac vidare mot Podgorica, Virpazar. Från Virpazar följde vi stranden av Skadarsko sjön ned till gränsen mot Albanien, följde sedan Adriakusten norrut mot Kroatien. En helt problemfri resa genom Bosnien och Montenegro. Mycket trevligt folk träffar man på som gärna kommer fram och vill prata. Men fruktansvärt mycket poliser efter vägen som gärna vill dryga ut sin lön. Kan bara säga att i Kroatien,Bosnien, Montenegro bilar man helt problemfritt. Men om man skall vidare till Grekland så är ju alternativen att åka genom Serbien och Makedonien eller från Montenegro genom Albanien. Det jag är nyfiken på är hur det är att bila genom Serbien,Makedonien eller Albanien. Du har ju också planer på att åka den vägen vägen, vi kanske träffas efter vägen.
Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 22:06
Nefelis avatar
Nefeli Nefeli är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Vi tänker åka genom Albanien , eftersom hela syd albanien är underbart och "unspoiled" med en överväldigande grekisk befolkning där.
Problemet ligger huvudsakligen på de dåliga väggar samt att människor kör jätte dålig, det är nästan farligt. Men det är så underbart, jag fick höras att det är som Grekland på 70-talet och detta tillbacka i tiden resa vill inte missa

Det är värd att resa genom albanien även med de potentiella faror...
Himara : http://www.himara.eu/photos/index-gr.html

Senast redigerad av Nefeli den 2009-02-27 klockan 22:09.
Svara med citat
Gammal 2009-02-28, 20:56
Ankan Ankan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Hej,
det går att ta bilen över till Elafonissos från Neapolis och från Pounda.Om det är värt det eller inte är en smaksak.Ön består till största del av den vackra hamnbyn dit ni kommer med färjan. På andra sidan ön(1 timmes promenad,10 min med bil) finns den stora sandstranden Simmos.
Ön är mycket lugn och trevlig men blir lite för livlig för min smak i juli/augusti.
Trevlig resa
Anki
Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 10:00
Monica Ps avatar

Man hör ju bara när det har varit problem av någon art. Sällan får man veta att hela resan har gått fint och var värd besväret. Det är därför jag rekommenderar er som tänker bila ner att kontakta greker på er hemort- det finns garanterat några var ni än bor- och få information från såna som har åkt många gånger.
Vi har bilat massor av gånger, men det är länge sen nu, så min information är inte aktuell vad gäller Balkan.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:13.