|
|
|||
|
|||
Formaliteter ved flytting til Hellas
Formaliteter i forbindelse med flytting.
Jeg mottok en e – mail med spørsmål om slikt i forbindelse med tråden om flytting og bygging. Jeg velger å legge dette i egen tråd. Svensker har mindre eller i prinsippet ingen problemer med å flytte till Hellas fordi Sverige er EU medlem. Norge har EUS avtalen, men det kjenner ikke alle greske offentlige instanser til. I så fall stiller jeg som norsk i klasse med Kongo! Formaliteter: 1. Registrering på skattekontoret. Dette er det første du gjør. Da får du skattenummer. Det er viktig i Hellas! Du ar ikke en sjanse til å fylle ut en gresk selvangivelse, deklarasjon. Alle grekere bruker en skatterevisor som ordener dette for 100 – 200 Euro, avhengig av hvor komplisert deklarasjonen er. Innlevering er 1 mai, det blir utsatt til 1. juni uten problem. Når du bygger er det noe mer komplisert fordi alle bilag fra bygningsmaterialene skal inn i regnskapet for momsens skyld. Om du kjøper et FERDIG hus kommer det skatt på kjøpesummen. Den betales av kjøper!! Den varierer fra distrikt til distrikt i hver kommune. Fra 10 – 15 %. Om du bygger betaler du bare moms på byggematerialene. Denne er medregnet i byggekontrakten. Tomten må du betale skatt på av kjøpesummen. Norge og Sverige har skatteavtale med Hellas så du betaler bare skatt til Hellas. 2. Oppholdstillatelse. Det fikk vi lettvint på politistasjonen. Leverte pass og skatteregistrering hos politiet den ene dagen og fikk oppholdstillatelsen neste dag. Denne er utstyrt med foto og kan tjene som fullverdig legentimasjon. En norsk bekjent på Samos hadde problem med oppholdstillatelsen på grunn av manglene kunnskap til EUS avtalen. Han måtte kople inn ambassaden i Athen. Svensker vil aldri få problem med dette. 3. Kjørekort. Dette må byttes inn i gresk kjørekort innen 3 måneder. Jeg viste det ikke, det gikk 8 måneder uten at det medførte problemer. 4. Registrering av ny bil. Ingen problemer for svenske borgere. Dette skjer i Nomarcheio, fylkes – lens administrasjonen, de hadde aldri hørt om EUS avtalen. En hyggelig ung mann hjalp meg, jeg ringte Greske ambassade i Oslo som overbeviste ham. Avtalen ble funnet i skuffen til fylkesmannen, lenshøvdingen. (heter det så på svensk?) Bilen ble registrert på timen. Ta ikke med deg bil til Hellas. Nye biler koster det halve av i Norge. Det er problemer med innførsel selv fra EU land! 5. Tollfri innførsel av innbo og løsøre som du tar med deg i flyttingen. Nordmenn må gå i den greske ambassaden med fortegnelse over hver enkelt gjenstand med anslått verdi. Fortegnelsen må være på gresk! Jeg er ikke sikker på om dette er nødvendig for svenske statsborgere siden Sverige er EU medlem. Alle disse opplysningene fikk jeg fra det svenske flyttebyrået som organiserte flyttingen. Det tok ca 2 måneder fra det ble hentet til det ble levert på døren. 6. Sykeforsikringen overføres i henhold til EU avtaler, fra Norge – Sverige til IKA, det greske statlige sykeforsikrings systemet. De sender regning til Norge – Sverige. For dette betaler vi i Norge 3% av pensjonsintekten, noe som blir trukket fra i deklarasjonen her. Noen kan sikker fortelle hvordan dette er for Svensker. |
|
|||
|
|||
Sv: Formaliteter ved flytting til Hellas
Vet du hur är det med svenska körkort? Måste de bytas in? Det har jag inte gjort...Helen
|
|
|||
|
|||
Citat:
Egentlig helt utrolig siden de ser like ut i alle EU land! Til og med i Norge! Endast det grekiska ser annerlunda ut!!!! Derfor må vi alle bytte om vi er bosatt her! |
|
||||
|
||||
Men inom EU använder man det körkort man har, alltså behöver man INTE byta in sitt körkort i ett EU land. Det enda som är om man behöver förnya måste man göra det i sitt "hemland"
Camilla |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Här finns information om vad som gäller beträffande körkort inom EU samt mycket annat om EU.
Eva http://ec.europa.eu/youreurope/nav/s.../index_sv.html |
|
|||
|
|||
I princip finns det inga måste göra för en svensk, det är det svar jag fått här av de lokala myndigheterna.
Men det underlättar och det är ett måste att ha ett skattenummer vid tex köp av bil. Sjukvård får vi här utan att visa några som helst papper från Sverige eller Grekland. De frågar inte efter något, de tar hand om dig punkt slut. Hur vida du skall betala skatt till Sverige avgörs av din lokala skattemyndighet som har tolkningsrätten i den frågan.Du behöver inte deklarera i Grekland om du inte betalar skatt där.är de svar jag fått. Det bästa du kan göra som tänker flytta till Grekland är att fråga myndigheterna på den ort du tänker bosätta dig på hur de vill att du skall göra. Att byta körkortet till grekiskt det skulle jag aldrig göra. För de gånger jag blivit stoppad och de ser mitt svenska körkort så vill de inte prata med mig mer utan jag får åka. Om det beror på att det är svenskt eller för att jag har full pott på behörigheten vet jag inte men skönt är det. Den länk som Eva hänvisar till är jätte bra att läsa när det gäller allt, men ändå: fråga där du tänker bo! |
|
||||
|
||||
Det känns ju lite underligt att man ska "fråga där man ska bo" och göra som de säger. Mycket regleras väl från EU och om man då har lyckats fråga någon som har gett ett förenklat svar och denne helt plötsligt inte finns kvar så kan det väl bli en helt annan tolkning efteråt. Har man då gjort som EU-reglerna säger så står man ju ganska säker även om det kan bli en del överklaganden.
Det låter väldigt underligt att du skulle betala skatt till Sverige då du bor i Grekland, jag har ända sedan jag flyttade från Finland till Sverige betalat skatt i Sverige och skulle aldrig ens tänka tanken att kunna betala till Finland i stället. Då det gäller körkortet så har jag för mej att det också är reglerat av EU, har du varit för länge i fel land med ditt körkort så är det bara att börja om från början, jag minns att min hustru hade varit utomländs lite för länge då hon skulle byta efternamn i körkortet och i fick övertala dem om att det säkert går att fixa. Du kan väl knappast få ett nytt svenskt körkort då ditt nuvarande går ut (inom 10 år) då jag knappast kan tänka mej att de skickar det till din adress i Grekland. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Citat:
Ang svenskskatt så finns det något som heter att om man har "starka bindningar" till Sverige tex familj, fastighet, inkomst m m så är man skatteskyldig. Det är "starka bindningar till Sverige" som den lokala skattemyndigheten har tolknings rätten. Körkortet byter man i Sverige eller på ambassaden, som man gör med passet. Inga konstigheter. |
|
||||
|
||||
Haller med Agda. EG imponerar inte pa lokala myndigheter.
Mitt korkort har en rad siffror och om man kollar pa nummer 7 star dar med grekisk text, fast med bakgrundens roda siffror, ganska svarlast: Adia odigiseos, alltsa korkort. Det rackte for den polis som kollade mig en gang. |
|
||||
|
||||
Fast grekerna anpassar sig väldigt snabbt till Eu:s regelverk just nu så jag skulle nog välja att följa lagstiftningen istället för olika hemsnickrade råd.
http://ec.europa.eu/youreurope/nav/s.../index_sv.html Eva |
|
|