Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-13, 15:50
rebase rebase är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Ö-luffning

Jag har ju förstått att många här på Forumet är vana Ö-luffare. Ibland har jag funderat på vad Ni upplever som själva tjusningen med att Öluffa Det vore roligt att höra lite åsikter. Själv brukar jag välja öar där det finns flygplats.
Förra året var ett undantag då vi valde Skopelos. Restiden blir ju väldigt lång,i vårat fall blev det 3 timmars väntetid på Skiathos innan båten gick vidare till Skopelos. Sedan trångt o allmänt "bökigt" på båten.Tyvärr var det likadant på hemresan.
F.ö. tyckte vi Skopelos var en väldigt fin ö.

Från Rebase som inte är någon ö-luffare..........ännu.
Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 16:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ö-luffning

Vi är väldigt "nyblivna" öluffare....sen 2006 då vi för första gången stack iväg för vad vi trodde var en fastlandstur på Peloponnessos -Kythera på 20 dagar men som efter 3 dagar i Nafplio blev en tur till Skopelos - Evia istället med en då LÅNG busstransfer Nafplio -Aten -Aten- Ag. Konstantinos , men som blev hur bra som helst med härlig väntan mellan transporterna, då vi åt, läste och såg på folk!....Det blev en hellyckad resa, en total frihet och för mig en AHA-upplevelse...
Förra året hade vi blodad tand och skulle till Naxos som startö och sen någon mer ö. Men vi bytte bara ort på Naxos.. Vi trivdes så himla bra på den ön... och att byta boendeort på samma ö var ju lite som att byta ö det också! Men det är KÄNSLAN att man kan ändra sig om man inte trivs, man kan få ett infall och sen bara dra iväg. DET har blivit en tjusning...

Förr om åren med min fd man så blev det att vi åkte charter på 14 dagar, men sen blev det alltid så att vi åkte iväg mitt i till något annat ställe eller annan ö och bodde några nätter och då blev det ju dubbla boenden...
Det var så "bekvämt" med charter tyckte jag, men nu älskar jag att planera, leta billigt flyg på datorn etc...
I år har vi bestämt en ö att börja med och sen har vi lösa planer på en eller två till , men bokar inget innan , för vem vet? Vi kanske står utanför flygplatsen efter landning med våra ryggor och får för oss nåt HELT annat??? DET är tjusningen!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 16:26
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Om jag ska försöka sammanfatta mina personliga åsikter om varför vi helllre reser på egen hand så tror jag det är så här:
1. Utbudet är större, man kan se platser/öar där det inte finns flygplats.
2. Friheten, när man är klar med en ö eller inte trivs på ett ställe, så drar man vidare.
3. Man kan välja platser och boenden som inte finns i charter-utbudet på den ö man valt.
4. Själva resandet, att se nya platser, att ankomma nya öar, åka båt. Det är en upplevelse i sig själv.

Dock, ska man bara iväg 1 vecka så passar charter bäst.

Lars
Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 21:38
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Hej, här kommer svar från Ioslina "Junior"!

Själva tjusningen i att öluffa är ju att man verkligen har så otroligt många valmöjligheter och är fri att åka var som helst. När man åker på charter (för att t.ex. bada och sola) är det lätt att man hamnar någonstans där stranden kanske inte är så som man hoppats, eller hotellet är långt bort ifrån allting som man vill se. Då blir man ju lite besviken över att behöva ha det så i kanske två veckor. Men när du öluffar åker du ju bara vidare om ön inte är som du önskat! Sedan finns det ju så många olika sorters öar med massor av utbud. Min mamma tog med mig på öluffning första gången när jag var sex år (nu är jag 17) och sedan dess är jag fast, jag älskar Grekland! Den lilla nackdelen är ju att färjan kan ta tid, men åker man på natten kan man både sova och spara pengar, eftersom du annars skulle bott på hotell den natten! Hoppas du testar på att öluffa nu, för det är så härligt!
Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 23:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag väljer en ö-grupp och öar där förbindelserna fungerar bra och färjeturerna inte blir allt för långa men visst till vissa öar kan det ta 5-6 timmar. Tycker att det är underbart att välja min egen resväg bortom massturismens värsta stråk. Känns lite som ett äventyr att åka vidare när andan faller på och jag skulle aldrig förboka mitt boende för en hel resa och därigenom låsa upp mig på ett för mig inte acceptabelt vis. Oftast stannar jag flera dagar på varje ö och ibland som på Folegandros och Amorgos har det blvit 9-10 dygn på samma ö.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 01:29
mattias mattias är inte uppkopplad

Själva tjusningen med att ö-luffa är att ta dagen som den kommer, att hitta sin egen favoritstrand på en ö bortom all stress och massturism. Ö-luffar du ska du ha en bra ryggsäck och gott om tid. Visst kan det i vissa fall bli en väntan på båtar och vissa öar tar längre tid att åka till. Jag ser resan som en del av semestern och då kan man passa på att läsa guideböcker eller lyssna på musik och bara ta det lugnt.

Friheten är härligt. Att kunna stanna på en ö man tycker om några dagar längre eller välja att åka vidare någon dag tidigare. Äventyret att åka till en ny ö och inte veta riktigt var du ska bo samma kväll. Åker du inte under absoluta högsäsongen så finns det alltid boende på öarna i kykladerna.

Som ö-luffare upplever jag det som att du kommer närmare lokalbefolkningen i och med att man ofta bor på mindre pensionat jämfört med chartern som ofta har större hotell.

Charter är att föredra om man vill åka från punkt a till punkt b och ha en reseledare som berättar att vattnet är drickbart men smakar inte så gott.

Kan du tänka dig att boka flyget själv och köpa en bra guidebok istället för att ha en reseledare samt välja ett flexibelt resande med stor frihet så ka du ö-luffa. Ligger du hellre vid samma pool i en vecka och är nöjd med det så väljer du charter.
Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 08:51

Citat:
Ursprungligen postat av mattias Visa inlägg
Kan du tänka dig att boka flyget själv och köpa en bra guidebok istället för att ha en reseledare samt välja ett flexibelt resande med stor frihet så ka du ö-luffa. Ligger du hellre vid samma pool i en vecka och är nöjd med det så väljer du charter.
Håller inte med Din bild av just detta....Bortsett från att resan och boendet redan är fixat så behöver charter VARKEN innebära att man har reseledare istället för guidebok ELLER att man är nöjd att ligge vid samma pool en vecka!

Vi åkte charter både till Tilos och Symi och dessa resor var det absolut ingen skillnad på jämfört med egen bokning vad gällde innehåll för vår del...Vi var tex på Kos tre dagar av vår Tillosresa då vi ville röra oss längre från ön några dagar. Man kan boka charter och ÄNDÅ vara flexibel om man så vill..

Lissi - som inte gillar generaliseringar
Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 09:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Håller helt med Lissi här!

De enda verkliga skillnaderna mellan båtluff och charter är möjligheten att bo på ställen och hotell där charterresenärer inte bor.

Jag anser att det sista är den stora fördelen med att inte åka charter. Det är så värdefullt att inte behöva höra svenska och norska på balkongerna intill!
Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 11:22
jonasw jonasw är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Jag gillar både luffning och charter. Gillar förresten att åka reguljärt också
Citat:
Ursprungligen postat av mattias Visa inlägg
Själva tjusningen med att ö-luffa är att ta dagen som den kommer, att hitta sin egen favoritstrand på en ö bortom all stress och massturism. Ö-luffar du ska du ha en bra ryggsäck och gott om tid. Visst kan det i vissa fall bli en väntan på båtar och vissa öar tar längre tid att åka till. Jag ser resan som en del av semestern och då kan man passa på att läsa guideböcker eller lyssna på musik och bara ta det lugnt.

Friheten är härligt. Att kunna stanna på en ö man tycker om några dagar längre eller välja att åka vidare någon dag tidigare. Äventyret att åka till en ny ö och inte veta riktigt var du ska bo samma kväll. Åker du inte under absoluta högsäsongen så finns det alltid boende på öarna i kykladerna.
Ovanstående är exakt vad jag själv tycker. Jag hade inte kunnat uttrycka det bättre själv. Jag och min familj gillar verkligen att luffa och försöker komma iväg några veckor på sommaren.

Att luffning skulle vara ett sätt att undvika svenskar och norrmän som Elisabeth skrev tycker jag inte stämmer. I Kykladerna i juni går det inte många timmar innan man stöter på landsmän eller grannar från väster. Det gör väl inget. Jättebra att kunna byta några ord, dela erfarenheter och sen trava vidare åt var sitt håll. Bara roligt tycker jag.

För två år sen strulade det dock med semestrar så jag lämnade sambon hemma och bokade biljetter till mig och barnen med Airtours till Kefallonia. Det är väl charter?
Väl framme sa vi hej till guiden, vi ses om en vecka. Hyrde en bil en vecka och gav oss ut på upptäktsfärd. Om man vill slippa höra svenska och norska kan jag verkligen rekommendera denna ö. Vi träffade inte en enda på en hel vecka.

För några år sedan blev det en riktig charter till Rhodos. Alltså flyg, buss och hotell i ett paket. Reste med Fritidsresor, bodde i Lardos Beach och trivdes helt förträffligt.

Senast redigerad av jonasw den 2008-03-14 klockan 11:25.
Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 12:37

Citat:
Ursprungligen postat av jonasw Visa inlägg
Att luffning skulle vara ett sätt att undvika svenskar och norrmän som Elisabeth skrev tycker jag inte stämmer. I Kykladerna i juni går det inte många timmar innan man stöter på landsmän eller grannar från väster. Det gör väl inget. Jättebra att kunna byta några ord, dela erfarenheter och sen trava vidare åt var sitt håll. Bara roligt tycker jag.
Instämmer med Dig jonasw!
Vi tycker också att det är kul att träffa på både landsmän och andra nordbor! Oj så trevliga "grannar" vi haft genom åren! Inte har vi stört varandra för att vi kommit från samma land..

Jag kan tvärtemot tycka att det i så fall ofta är "jobbigare" och mer störande att ha greker eller italienare som grannar för där är det full volym på prat och skratt sena kvällar och nätter många gånger, ingen som helst hänsyn till om grannar vill sova...vi har ju så olika dygnsrytm..men det VET man ju när man bor privat så då är det öronproppar som gäller! Vill man inte störas av andra så ska man nog bo i eget hus, ensligt, men så tråkigt det skulle bli...För mig är ju en del av semestern just möten med andra semesterfirande, presis som jonasw skrev!

Det är synd tycker jag att charter och egen ö-luff så ofta ställs i motsats till varandra.."antingen -eller" ...för vår det är det "både-och!"!!

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2008-03-14 klockan 12:38. Anledning: Förtydligande
Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 13:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av jonasw Visa inlägg
Att luffning skulle vara ett sätt att undvika svenskar och norrmän som Elisabeth skrev tycker jag inte stämmer.
Det skrev jag inte.

Jag skrev att jag tycker det är värdefullt att inte behöva höra svenska och norska på balkongerna intill och det stämmer, alldeles oavsett vad du tycker. Det finns absolut ingen motsättning mellan att helst inte vilja ha skandinaviska grannar och att tycka att det är trevligt att träffa och prata med skandinaver.

För mig är just det en av två avgörande anledningar till att jag inte väljer charter. Jag tillbringar dagarna i Grekland på samma sätt oavsett hur jag reser. Vandrar, hittar favoritstränder och tar dagen som den kommer.
Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 15:59
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Jeg er ikke helt sikker på definisjonene her, når man konsekvent sammenligner hotellcharter med øy-loffing. Er det øy-loffing hvis vi tar charterflyet til Kreta, forlater turoperatøren på flyplassen, og tar lokalbussen fra by til by, eller blir værende i samme byen det meste av tiden, til vi møter opp på flyplassen to uker seinere for å ta flyet hjem igjen? På Kreta kan man sikkert finne like stor variasjon mellom byer og områder som mellom mindre øyer i en øygruppe, for ikke å snakke om hvis man tar charterflyet til Kalamata eller Preveza og har hele fastlandet å boltre seg på.

Det virker noen ganger som om loffing Må foretas med båt mellom ulike øyer. Hvorfor er denne formen for reising så spesiell i forhold til å flytte seg over et større område på land? Er det en forutsetning for å kalle det loffing at man til enhver tid bare har reservert rom for neste natt? Jeg spør bare for å få ryddet opp i en del begreper som er litt forvirrende for meg.

Senast redigerad av JohnS den 2008-03-14 klockan 16:31.
Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 16:44
Eva Ls avatar

Ö-uffning betyder för mig att man reser mellan olika öar 2 eller flera om sen boendet är bokat innan eller inte har väl knappast med saken att göra.
Resor på fastlandet kan väl knappast kallas ö-luffning utan i så fall kanske fastlandsluffning eller resande mellan olika orter på fastlandet.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 13:39
rebase rebase är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Tack för Era svar. Nu råder det inga oklarheter om vad tjusningen är med ö-luffning:-) Men som Lissi skrev man skall ju inte generalisera, alla tycker ju inte lika tack o lov. Vad jag förstår så bör man ha 2-3 veckor på sig. Då kanske man kan ta väntetider o båtresan som en del av själva upplevelsen. I vårt fall har det oftast handlat om 1 vecka och då vill man ju helst ha så korta transporttider som möjligt. Charterresor behöver ju inte vara som Sällskapsresan. I vårt fall köper vi i princip bara resan o boendet av resebyrån f.ö. klarar vi oss själva och gör egna utflykter oftast med moppe. Det där med balkonggrannar har jag bara upplevt som positivt oavsett vilket land dom kommer ifrån. Vill man undvika turister så är ju inte detta några problem i Grekland speciellt inte om man har tillgång till moppe eller bil. Vi har varit i södra Thailand några ggr där har Du turister o speciellt Svenskar omkring Dig dygnet runt. Vi har slutat åka dit....För att återgå till Öluffning, strular det aldrig med boende? Det måste ju vara en mardröm att stå med sin packning o inte ha någonstans att ta vägen. Hur gör Ni med packning? Vad jag förstår måste den helst minimeras? Blir det mycket handtvätt? På en veckas charter har man ju ombyte med sig för veckan. Jag förstår att planeringen, även om mycket är oplanerat, måste vara en höjdare?
Tack igen för Era svar, det var intressant läsning
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 14:08
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av rebase Visa inlägg
För att återgå till Öluffning, strular det aldrig med boende? Det måste ju vara en mardröm att stå med sin packning o inte ha någonstans att ta vägen. Hur gör Ni med packning? Vad jag förstår måste den helst minimeras? Blir det mycket handtvätt? På en veckas charter har man ju ombyte med sig för veckan. Jag förstår att planeringen, även om mycket är oplanerat, måste vara en höjdare?
Boendet fixar sig alltid enkelt vill jag påstå, och man får boenden som oftast slår charterhotellen (menar då läge, utsikt, övrig standard, charm). Men vi undviker konsekvent perioden 15/7-31/8, då kanske det kan vara svårare att få rum till vettiga priser.

Packningen bör ju inte överdrivas vid luffning. Rullväska eller ryggsäck spelar inte så stor roll, men försök begränsa vikten till 12-14kg. Mer behövs inte för ett par veckor i värmen. Att tvätta nån t-shirt eller handduk är inga problem.
På charter ser man många som reser med "amerika-kofferten" och har med sig en massa ombyten av "finkläder". Helt onödigt tycker jag och funkar inte vid luffning.

Planeringen är halva nöjet, ett symptom på det är bl a att det just nu inte går att hålla sig ifrån Kalimera

Lars
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 18:52
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av rebase Visa inlägg
...strular det aldrig med boende?
I princip nästan aldrig! Det kan vara lite "trångt" på vissa öar under absolut högsäsong, men det brukar oftast lösa sig ändå. På mindre öar i slutet av Juli och hela Augusti kan det vara lite problem dock. Men det gäller endast små öar där det är begränsat med rum.

Citat:
Blir det mycket handtvätt?
Oavsett hur länge jag är borta så har jag med mig packning för en vecka numera. Förr försökte jag "snåla" och ta med saker för hela semestern. Vilket medförde att väskan vägde "bly"... Numera har jag ersatt "blyet" med en tvättlina och några klädnypor. Tvättmedel kan man köpa på plats. Vi åker inte till ett U-land! UPO (?) är väl samma som Via här hemma. I värsta fall går det bra att skölja upp grejerna i schampo! Men det ska då helst vara Schampo med Balsam! Grejerna blir mjukare då...

Jag tycker du fick en hel del bra svar tidigare. Några var inne på det jag vill kommentera.

1. Friheten. Du har total frihet att göra precis det du känner för. Vilka öar du vill besöka. Var du vill bo osv. Byt boende, eller ö om du inte trivs! Jag garanterar dig att du kommer mycket närmare Grekerna när du reser så. Du har endast ett ansvar, nämligen att infinna dig på flygplatsen i god tid för hemresan! Ansvaret att uppföra sig på ett korrekt sätt förutsätter jag att du har med dig sedan tidigare...

2. Förutsättningen för att man ska trivas med att "luffa" är man trivs med själva resandet! Just detta att träffa människor och prata och umgås på tåg, akterdäck eller var som helst. Man bör vara hyfsat utåtriktad. Eller alternativt trivas med att vara "ensamvarg" och finna nöje i det. Märkligt nog har jag en fot i varje läger där...! Man är inte trevligare än man gör sig...! Vill man prata och ha kontakt eller...?

För vissa är målet det viktiga och resan dit ett nödvändigt ont. Då tror jag att charter är det bästa alternativet. För "luffare" är även resan, och resandet med färjor eller annat, också en del av upplevelsen! En njutning. En del av totalupplevelsen.

Jag tycker att vi ska försöka undvika någon form av polarisering av charter mot luffning som det har snuddats vid tidigare. Var form har sin förtjänst. Det kan handla om så många olika orsaker. Allt från mentalitet till hur familjebilden ser ut. För att inte tala om ekonomi... Och situationer förändras kanske över tiden och man måste anpassa sig....

Men min njutning börjar när jag låser det sista låset i min dörr och vänder mig mot trappan! Där börjar min resa och min njutning...

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 22:07
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

öluffa har någon egentligen gort det här på Kalimera? I början av vårt resande i Grekland såg vi mestadels Tyska ungdomar som luffade dvs reste m båt låg utomhus m el utan tält .Vidare tycker jag att hur man reser inte har någon betydelse .Upplevelsen av resan är inte beroende av det.
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 22:14
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
öluffa har någon egentligen gort det här på Kalimera?
Skandinavier har rest på egen hand mellan Greklands öar sen jag började besöka landet på 70-talet. Vissa av oss ö-luffar ofta, reser charter ibland och reguljärt en annan gång om det är svaret på din fråga. Väldigt vanligt i Cykladerna om du besökt den ö-gruppen. Ö-luffarna är i alla åldrar och bor oftast väldigt bra på något av alla de boenden som erbjuds. Säkert inte många som campar på grund av värme och önskemål om bättre comfort.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 22:21
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Skandinavier har rest på egen hand mellan Greklands öar sen jag började besöka landet på 70-talet.
Du missuppfattar jan c Eva. Han vill införa en ny definition här; att ö-luffa gör man när man inte betalar för boendet.
Men jag tycker nog som du, att vi ska hålla oss till vedertagna begrepp. Och då ö-luffar man när man fixar resa och boende på egen hand även om det kostar lite

Senast redigerad av laero den 2008-03-15 klockan 22:33.
Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 22:27
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Du missuppfattar jan c Eva. Han vill införa ett nytt begrepp här; att ö-luffa gör man när man inte betalar för boendet.
Men jag tycker nog som du, att vi ska hålla oss till vedertagna begrepp. Och då ö-luffar man när man fixar resa och boende själv även om det kostar lite
Betalar för boendet gör nog de flesta av oss utom när vi bor hos våra grekiska vänner privat. Vildcamping är förbjudet nästan överallt i Grekland så betala får nog även campare göra, På ex Folegandros finns skyltar på alla stränder och vildcampare får böter och körs bort. Defintionen på ö-luffare är för mig personer som åker mellan öarna hur de sen bor är underordnat. En och annan övervintrad hippie vildcampar säkert men det gäller inte de flesta av oss.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.