Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-18, 00:29
Lennard Lennard är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Min ö-luff juli 2008

Efter många om och men har jag nu bestämt mig för en ö-luff i grekland till sommaren. Detta är något jag aldrig tidigare gjort så frågorna är många.

Jag är en kille på 20 år som antagligen kommer åka med en kompis ev fler men troligtvis blir vi två som far iväg. Vi söker dels fina, lugna öar men vill också kunna komma till lite fart och fläkt.

Jag har ingen aning om vilka områden man ska åka till, hur det fungerar över huvud taget, det är därför jag gör tråden.

Vart ska jag flyga, vilka öar ska jag besöka, övriga tips?

Restiden är beräknad till tre veckor, början på juli och tre veckor framåt. Budgeten är inga större problem men man vill ju inte slösa i onödan när det gäller flygpriser etc.

Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!
Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 09:48
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Min ö-luff juli 2008

Tre veckor vid den tiden låter som att ni ska flyga till Aten för att direkt fortsätta ut mot Paros eller Naxos (min favorit). En sväng förbi Ios borde väl vara lämplig om ni vill ha lite mera fest. Slutligen åker ni hem från Santorini. Vill ni ha kortare tid på varje ö så går det alltid att utöka med någon ö till.
Flyg till Aten borde gå att hitta med SAS eller någon av lågprisbolagen, jag antar att ni flyger från Arlanda. Flyg hem från Santorini så är det lite svårare att hitta, Apollo säljer enkelresor och så är det väl någon annan som flyger reguljärt från Santorini också men jag kommer inte på vem det är nu, infon borde finnas här på Kalimera.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 11:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

En annan bra rutt som skulle passa er är att flyga till Skiathos, fortsätta samma dag med båt till Alonisssos, stanna där ett tag och därefter till Skopelos, vara där fem sex dagar och sedan avsluta på Skiathos. Då får ni tre fantastiska veckor på tre öar med olika karaktärer. Alonisssos, Skopelos och Skiathos är som ett Kinderägg, tre önskningar i en.
Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 22:02
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Då får ni tre fantastiska veckor på tre öar med olika karaktärer. Alonisssos, Skopelos och Skiathos är som ett Kinderägg, tre önskningar i en.
Det var en bra beskrivning av förra årets resa för vår del Fast vi gjorde de tre öarna på 2 veckor, ett par dagar till på varje ställe hade vi dock klarat utan problem. Så jag håller med Janne

Abi
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 19:18

Tack för tipsen.

Valet av öar är verkligen inte lätt börjar jag inse, alla tycker olika.

När det gäller flyg har jag också lite frågor.
Resan har blivit flyttad till 15 juli - ca 7 augusti. Var kan jag hitta billigast/bäst flygbiljetter? För mig spelar det ingen roll om jag flyger från stockholm, göteborg eller oslo. Var letar ni? Vad är ett vettigt pris?
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 19:25
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Vi fick enkelbiljetter till karpathos för 298 kr den 7e Augusti, sen flyger vi hem med Sterling för ca 800kr från Kreta den 30e Augusti. Känns bra att man kan kombinera olika flygbolag för att på så sätt hitta den billigaste biljette, Det verkar som att Sterling brukar ligga runt 800-1000kr per enkel resa, dvs det dubbla tur och retur. tror inte att det är så många bolag som slår det priset.
Det för 298kr var för övrigt med Apollo men så billigt brukar det inte vara.
Tittar man på charterbolagen har de ungefär samma priser för flygstolarna men en hel del dyrare än Sterling.
Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 19:37
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej!

Jag bokade i lördags med SAS t.o.r Stockholm- Aten för 2oookr/person.
Det tycker jag var helt ok. Specielt med tanke på att tiderna var bra.
Sterling,Apollo,SAS och Norwegian har ofta bra priser. du kan ju åka med ett bolag ner och ett annat hem för att få den billigaste biljetten.
Lycka till!

nicka
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 19:38
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lennard Visa inlägg
Resan har blivit flyttad till 15 juli - ca 7 augusti. Var kan jag hitta billigast/bäst flygbiljetter? För mig spelar det ingen roll om jag flyger från stockholm, göteborg eller oslo. Var letar ni? Vad är ett vettigt pris?
Just den perioden är det svårt att hitta billiga biljetter nu. Smidigast är att flyga direkt till en ö tycker jag, men det kostar också mer än till Aten.
Mer än 3 500 tor. pp. till Aten skall ni inte behöva betala. Biljetter som kostar mer än det tycker jag är dyrt, eller onödigt mycket pengar, hur man nu väljer att uttrycka det
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-03-31 klockan 19:44.
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 20:42
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Det at dere flyttet ferien litt frem for at dere fant billigere flybiletter trenger ikke å ha vært så lurt..., dyrere å bo i den perioden og vanskeligere å finne sted å bo, så vinninga går opp i spinninga...
Jannes tips er bra, om ikke det faller i smak ville jeg ha valgt Ios + et par av de roligere øyene i nærområdet

Ia
Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 12:17

Tack för tipsen om flyg, ska sätta mig ner och kika lite nu.

Flytten av tidsperiod att åka i har ingenting med priser att göra utan bara för att det passar bättre att ta semester då.
Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 12:59
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Ja, ser det nå..., leste litt fort og missforsto
Lykke til, søk på bl.a supersaver.no og norwegian.
Norwegian flyr billig til Rhodos og Kos (de beste prisene er nok borte, men de har hatt noen fine priser nedover i slutten av Juli)

Søk på enkeltreiser når du evt. søker på supersaver! Det gjør det lettere å finne billige alternativer og lettere å bestille fra forskjellige selskaper

Bruk lavpriskalenderen på Norwegian, den er enkel...
Til Kos & Rhodos kjører man fra Gardemoen og Athen fra Rygge
Gardemoen-Kos 16 Juli 1013 kr.
Stocholm- Athen med sterlig (søkte på supersaver) straks under 1000.-
(norske kroner)

Om dere er mange kan det lønne seg å bestille i to el. flere omganger. det hender det kanskje bare er få biletter av den billigste... er dere f.eks 6 stykker så får dere alle 6 automatisk en dyrere bilett om det ikke er nok av den billigste. Istedet kan man først kjøpe opp de billigste og heller kjøpe de resterende man trenger som er dyrere og heller dele på totalprisen...

Men..., prisen hadde vel egentlig ikke så mye å si for dere, men et tips til andre som leser dette

Ia

Senast redigerad av Ia den 2008-04-01 klockan 13:20.
Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 14:48

Så hjälpsam du är Ia.
Jag jobbar faktiskt på Gardermoen o lastar Norwegianplan. För mig vore det därmed bäst (tror jag) att resa från Osl, eller rygge. Ska titta på siterna du tipsade om.

Antagligen är vi 2 eller 3 personer.
Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 20:02
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Tenkte jeg det ikke.., halve Sverige jobber jo i Norge..

Pass bare på om dere velger å reise til Athen og leter etter fly. og ta med i beregningen når flyene lander! Lander dere noe særlig etter kl.16.00 så er det ikke mange valgene dere har til å komme dere videre fra Athen, og det er ikke hver dag det går en sen/natt båt.
Altså ikke spar noen ynklige hundrelapper på et fly som lander om kvelden kontra et som lander om formiddagen. Rom for to koster minimum 90-100 E pr. natt i Athen.
Men en natt på hjemveien er lurt....
Det gjør vi
Mens datteren (18) og en venninne tar en natt i Athen først for opplevelsen og reiser hjem fra Rhodos...

Ia
Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 21:48
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Og presis nå har Ving enkeltbilletter nedover fra Oslo, pris fra NOK 200,-.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:08.