Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-26, 17:14
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005
Standard Hjälp... båtluffa

Hej,

jag har en bekannt som vill båtluffa 3 veckor i Juli 2008.
Jag har INGEN aning om detta. Har aldrig båtluffat...

Hon föreslå Athen-Naxos-Amorgos-Ikaria-Santorini-Athen.

Kan någon hjälpa mig?
Är detta en bra rutt eller finns det bättre förslag. Sista ön skall vara längre uppehåll.

/Nico
Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 17:22
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Hjälp... båtluffa

Ikaria passar nog inte riktigt in i rutten tycker jag, men det kan hända att hon menar iraklia, de är lätt att blanda ihop. Dock ovanligt med direktbåt toll santo därifrån.
Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 17:27
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Vet du om din bekant redan bokat flygbiljetter, om inte så är det bra mycket smidigare att flyga till Aten och avsluta på Santorini, ett något dyrare alternativ, men är man inte en hel familj som skall i väg så blir skillnaden kanske inte så stor.

I dagsläget ser det ut som om Naxos är den ö som har förbindelser med Ikaria, men båttid-tabellerna är långt i från uppdaterade, som det ser ut idag så kommer det knappt att gå några färjor alls i sommar...

// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 17:35
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Argyris Visa inlägg
Hon föreslå Athen-Naxos-Amorgos-Ikaria-Santorini-Athen.
Att stoppa in Ikaria på den rutten känns inte rätt, även om Ikaria säkert är en intressant ö. Amo - Ikaria - Santo är en "hopplös" rutt. Det försvinner för mycket restid. Då är det bättre att ta Paros, någon småcyclad eller Folegandros som ligger i närheten.

Tre veckor brukar innebära 3 - 4 öar om man inte vill stressa runt... Hur lång tid vill hon vara på sista ön? Och hur ska den vara? Och tänk på att det är alltid bäst att börja med ön längst bort och sedan dra sig mot fastlandet.

En lämplig rutt skulle kunna vara Santo - Amo - Schinoussa/Dounoussa - Naxos och sedan Athen. Från Naxos är det sedan väldigt enkelt att ta sig till Athen. På den resan ser hon 4 öar med totalt olika karaktär och storlek.

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 17:36
Petropellas avatar
Petropella Petropella är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Hej det låter som en kanonbra rutt.Jag har aldrig varit på Amorgos m.fl. men den ön ligger på topp 3 av ALLA öar här på Kalimera så det kan ju inte vara fel
Jag valde Milos istället för Amorgos när jag luffade förrra året. Milos är oxå helt fantastisk!
Man kan luffa med rygga och helt oplanerade öbesök eller så kan man boka hemma iväg och med en resväska. Det beror helt på vad man föredrar och hur känslig man är för rumsstandard.
Vissa öar kan det vara svårt att få rum på men jag tror inte de öarna du valt är de svåraste.Oftast står det rumsuthyrare i hamnen o väntar.Du har inga problem på Naxos t.ex. Men lite risky är det eftersom du reser i högsäsong.
Du har massor av tips på boende här på kalimera!
Ta buss eller tunnelbana från Aten till Pireus. Eller inrikesflyg(sparar tid )
Planera inte ihjäl er men ha lite extra koll på väder och vind på sista ön(ibland inställda båtar pga. blåst)så ni kommer i tid till Aten och flyget hem.Det perfekta är ju att ta flyget hem från Santorini men det är mycket dyrare.
Det är bra att ha nära till Aten på sista stället man är.Stressa inte runt om du trivs på en ö.Jag har lärt mig här på Kalimera : två veckor två öar,tre veckor tre öar.Jag tog 3 öar på 2,5 veckor förra året och det var inte ett dugg stressigt.
Du kommer ha en underbar semester
Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 19:53
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Nu är faktiskt min kompis också medlem, hon kanske kommer med några frågor i denna tråd, det är ju hon som skall resa

/Nico
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:59.