Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-13, 10:05
rebase rebase är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Stifado

Jag läste ett recept i en tidning där det rekommenderades kaninkött till stifado. Är detta vanligt i Grekland?? När man googlar på stifado så står det ju bara att man skall använda nötkött.........
Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 10:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Stifado

Visst kan Stifado tillagas på kaninkött och det har jag ätit vid flera tillfällen. Mycket gott. Vanligast är nog nötkött men även lamm förekommer.
Själv lagar jag stifado på kalvkött när det finns färskt i affären.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 11:00
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

"Vanligast" hos oss i min sambos by är just stifado på kanin....farfars kaniner dessutom så vet man att dom "mått gott"...
Har även ätit stifado på restaurangerna runt omkring och det var oxå tillagat på kanin....så kanske det är beroende på "område och region" vad som är "vanligaste köttet".... (undran ?)
Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 18:06
Elisalinns avatar
Elisalinn Elisalinn är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Delar Rinakis uppfattning, självklart ska det vara kanin. Har faktiskt aldrig ätit Stifado med annat kött, kossa och kalv blir ju väldigt annorlunda, som vanlig "köttgryta".
Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 18:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag har ätit en himmelskt god Stifado gjord på nötkött på Kreta i Ag. Apostoli.
Kommer inte ihåg namnet på restaurangen men den ligger till vänster, en liten bit in om man går den gatan ner som leder fram till Taxi-stationen.
Restaurangen har även entré från stranden.
Någon som vet vilken jag menar?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 19:04
Ypsilon Ypsilon är inte uppkopplad

Stifadon blir också bra med älgkött.
Ypsilon, som prövat både nöt och älg.
Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 19:49
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

I grekiska originalrecept är det kaninkött i Stifado...enligt min mening är det ingen riktig stifado utan kaninkött.

Yanna
Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 20:19
rebase rebase är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Jag tror aldrig jag ätit kaninkött om det inte varit kanin jag fått när jag ätit stifado i Grekland, men smaken har varit nötkött mört o fint. Känner man en klar skillnad på nöt o kanin??
Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 20:49
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Elisalinn Visa inlägg
Delar Rinakis uppfattning, självklart ska det vara kanin. Har faktiskt aldrig ätit Stifado med annat kött, kossa och kalv blir ju väldigt annorlunda, som vanlig "köttgryta".
Håller inte alls med och kaninkött har jag inte tillgång till här hemma. Har lagat stifado på både nöt, lamm och älg. Hitintills har ingen klagat. Det smakar gott och den stora gryta jag lagade till Kalimeraumefesten vi hade för ett par år sedan gick snabbt åt. Även grekerna skrapade grytan men visst blir det bäst på kanin. Annars hänger det mycket på kryddorna, vinet som ska vara kraftigt, kanelen, löken och basen av grösaker som jag har i min fond.
Utan grekiska kryddor vill jag inte var i mitt kök även om jag får nöja mig med torkade. Kvaliten på köttet har också stor betydelse för slutresultatet..

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 20:58
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Stifado är en urgammal grekisk "bondrätt" och grekerna hade sällan nötkött utan man använde lamm och kanin..bl.a. Smaken på kaninkött är mer åt det söta hållet..lite åt viltsmak kanske..men visst kan man göra Stifado på nöt eller annat kött också även om det är kanin i originalreceptet.

Yanna
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 07:05
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Blir lika gott med hare! Men håller med dig Eva det är ju mycket kryddor etc som gör grytan!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 07:21
aake aake är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Har tappat receptet på Stifado. Emotser receptet här på kalimera. Tack.

aake
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 07:30
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Om Du tittar i spalten till vänster..Om Grekland....Matrecept..Där finns ett recept på Stifado.Köttet kan man ju byta ut till vad som finns till hands...Smaklig måltid!

Senast redigerad av Athanasia den 2008-04-14 klockan 07:31. Anledning: la till en punkt:-)
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 08:19
Birger Birger är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Om Du tittar i spalten till vänster..Om Grekland....Matrecept..Där finns ett recept på Stifado.Köttet kan man ju byta ut till vad som finns till hands...Smaklig måltid!
I receptet saknas, enligt min mening, karaktärsingridienserna
Rött vin
Vinäger
Kanelstång
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 08:24
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Håller med Dig Birger,läste inte igenom receptet..
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 09:10
Eva Ls avatar

Saknar även lite gröna grekiska kryddor. Jag brukar även koka med en liten bit finskuren rotselleri och morot som jag sen silar bort. Ibland fettreducerar jag såsen. Marinerar grybitarna i min kryddblandning som innehåller lite av varje innan jag steker bitarna tillsammans med vanlig gul lök. Små lökar sätter jag i lite senare. Använder även ekologiska krossade tomater som är godare än vanliga. Tror att jag lagt ut receptet som jag brukar variera efter dagsformen i en gammal mattråd. Rött vin är ett måste samt naturligtvis kanelstången.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 08:23

En försynt undran bara....man törs ju inte "stöta sig med nån".......men visst var ursprungsfrågan OM det det var vanligt med kaninkött i en grekisk stifado eller inte?
Inte om "vi har tillgång, eller hur vi brukar"...laga med ditten och datten olika kött och kryddor......
Alla maträtter och recept kan man ju själv ändra och lägga till efter smak,kryddor och tillgång osv,(och det ska man ju oxå) men ursprungsreceptet är väl ändå i det här fallet det "bondska grekiska" som efterfrågas..precis som "Yanna" påpekade...eller har jag missförstått det hela?
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 12:03

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Utan grekiska kryddor vill jag inte var i mitt kök även om jag får nöja mig med torkade.Eva
En fråga: vad menar du med "grekiska kryddor"??
Har frågat min grekiske kock vad det kan betyda och han fattar "tipota"
Menar du "färska kryddor" kanske?
(undrar försiktigt...)
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 12:51
Eva Ls avatar

Jag menar kryddor odlade i den grekiska jorden sen är det naturligtvis kryddor som odlas även här hemma samt i många andra länder. Jag köper alltid med mig lite olika sorters basilika hem från Grekland eller beställer när andra åker. Den storbladiga är mycket mer smakrik än den som finns här hemma. Sen använder jag ibland färsk krukodlad från Hällnäs. Köper också oregano och mynta i Grekland samt bergste på lösvikt.

Eva

P.S Är din man kock?
Svara med citat
Gammal 2008-04-14, 16:56

Aha....då är jag med dig....
Jag plockar min "bergsoregano" och bergste" själv och torkar och tar hem...sen "stjäl" vi av grannen då det gäller lagerbladen...så jag förstår vad du menar då med "mer smakrik". De andra kryddorna som rosmarin,mynta,basilika och lite annat har jag turen att få av "svärmor" ur hennes trädgård.
Köper aldrig t.ex torkad oregano här hemma...det smakar ju ingenting när man blivit bortskämd med "det riktiga".
Trodde bara jag hade missat nåt annat som kallades just "grekiska kryddor"....
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:50.