|
|
||||
|
||||
Med "husmorssemester" i sikte
Fast innan dess så blir det en tripp till Chaniakusten med sambo och ett av barnen.
Jag har bestämt mig för att åka iväg alldeles ensam till Kreta i slutet av augusti-början av september. Två veckor...kanske kan jag få till tre veckor. Så om inget alldeles oförutsett inträffar, så ska jag helt allena, semestra, planera mitt liv,skriva, drömma, sova, äta god mat o dricka goda viner och läsa och framförallt hinna tänka. Frågan jag ställer mig nu är vad jag ska välja. Jag funderar på Rethymnon eller Heraklion. Chania får jag ju uppleva i maj, så den faller nog bort. (om jag inte blir alldeles förälskad och absolut vill dit igen omgående) Jag är hemskt förtjust i museer, historia och kan tillbringa timmar på historiska platser, bara för känslans skull. (detta tycker min familj är otroligt tråkigt ) Så nu vill jag frossa i historia. Kanske skulle jag rent av välja en annan grekisk ö, men jag har fått för mig att jag ska till Kreta. Tips mottages tacksamt! |
|
||||
|
||||
Sv: Med "husmorssemester" i sikte
Citat:
Jag har varken varit i Heraklion eller Rethymnon, endast i Chania, så där kan jag egentligen inte ge dig några råd. Men spontant kan jag själv känna att jag hade valt Rethymnon, för när man läser om Heraklion får jag intrycket av att det är en ganska trist storstad. Den femte största staden i Grekland med ca 130 000 invånare. Fast du har ju förstås arkeologiska muséet, nära till Knossos m m. För min egen del skulle jag också kunna tänka mig att åka på ensamsemester till någon liten ö om det är avkoppling som är syftet, kanske Sifnos eller Fourni. Men Kreta kan ju aldrig bli fel!!! Hoppas du får en härlig resa! Carina Senast redigerad av CarinaN den 2008-04-13 klockan 20:36. |
|
||||
|
||||
Jag skulle valt Chania, men dit ska du ju i maj så det går kanske bort. I valet mellan Rethymnon och Heraklion skulle jag valt Heraklion, mest med tanke på att du vill frossa i historia. Du har nära till Knossos och arkeologiska museet i Heraklion är ett av de finaste i Grekland (museet renoverades förra hösten, vet inte om det är klart, endast en våning hade öppet då). Heraklion är i mitt tycke en väldigt intressant stad. När du sett dig mätt på Heraklion och frossat klart i historian kan du ta dig till Mochlos öster om Heraklion, bättre plats att "semestra, planera mitt liv,skriva, drömma, sova, äta god mat o dricka goda viner och läsa och framförallt hinna tänka" är svårt att tänka sig.
Man tänker ganska bra med en sån här utsikt. |
|
|||
|
|||
nillisen!
Åh vilken bra idé att åka ensam...jag skulle i Ditt fall med Dina önskningar valt Heraklion..där kan man knappt känna sig ensam i alla fall och som Janne säger där finns mycket att göra och se.... Rethymnon skulle jag inte åka till ensam...där är så "krimskramsigt" och dit åker mest familjer och par kan jag tänka mig....fast DET är ju säkert inget problem för Dig ..Mochlos: VILKEN PÄRLA JANNE!!! ÅH vad jag längtar till Grekland!! Lissi |
|
||||
|
||||
Ja, där är fantastiskt. Om jag någon gång ska skriva mina memoarer, och om jag ska göra det på Kreta, skulle jag valt Mochlos, eller möjligen Triopetra.
|
|
|||
|
|||
Jag vill inte spåra ur, men Du kanske kan berätta även av intresse för oss andra som funderar på "egensemester" ..Finns där möjlighet att bo i närheten? Jag skulle vilja åka en vecka själv, men då till en mycket lugn plats för att tänka, läsa, och skriva....och bada förstås!
Lissi |
|
||||
|
||||
Tack för era svar! Nu ska jag sitta på nätet o leta efter nåt lämpligt ställe.
/ Gunilla som är otålig |
|
||||
|
||||
Citat:
När det gäller Mochlos så finns där ett flertal pensionat, utsikten på bilden ovan är från ett av dem. Där finns också flera tavernor, med ungefär samma utsikt. Någon fin strand finns det dock inte i närheten, men bada kan man göra ändå. Bland annat kan man simma till en liten ö som ligger utanför. Här kommer en bild till där du ser ön: |
|
||||
|
||||
Ja, starta en ny tråd Lissi, jag vill gärna få andra tips.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Tack för upplysning och foto! Lissi |
|
|||
|
|||
Jag måste ju slå ett slag för Rethymno.Fortezzan och Arkeologiska museet!När du har tröttnat på att vara kulturell kan du sätta Dig nånstans efter den långa stranden med en god bok.
|
|
|