Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-09, 14:38
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Boka solstolar

Jag skall börja med att säga att jag inte vet hur vanligt förekommande det är på hotell i grekiska övärlden, min erfarenhet kommer från Teneriffa.
Jag irriterar mig något fruktansvärt på paxning av solstolar, det kommer att framgå....
Såg en dag en person lägga ut fyra handdukar tidigt på morgonen, FÖR tidigt var det, poolkillen hade inte städat ännu.
Han gjorde i mina ögon det enda rätta, han plockade bort handdukarna och la dem vid poolkanten, det ofta rätt så blött där
Jag såg aldrig om familjen som "skulle haft" solstolarna kom tillbaka och vad som då hände, handdukarna låg kvar länge den dagen. Jag skulle nog själv kunna plocka bort handdukar och med den dåres envishet hävda att jag trodde de var kvarglömda då ingen låg på stolen
På stränder där man betalar för att ha sin stol tycker jag däremot att det är ok att lämna kvar handduken när man går och äter och naturligtvis vill man gärna ha sin stol kvar efter att man har badat.
Hur gör ni andra?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 14:43
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Boka solstolar

Ja,på stranden om man betalar för sin stol då tycker jag det är ok att kunna lämna den för att gå o käka.Men vid poolen på hotell tycker jag det är ,har sett skräckexempel när folk lägger ut handdukar redan på kvällen..hade sån lust att gå ner och slänga dom i poolen(handdukarna alltså)Och som jag skrev i en annan tråd så bokas detupp tidigt på morgonen och sen ger folk sig ut på stadsvandringar,somnar om eller vad de nu gör..dimper fram till sina stolar runt 12,ibland senare.Tycker det ser illa ut!(sa hon som aldrig ligger vid poolen)
Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 14:47
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
slänga dom i poolen(handdukarna alltså)
Släng i både och

Ni som bokar platser vid poolen, till er skulle jag inför årets resa säga; tag med rejält med handdukar - de kommer bli blöta
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 14:50

ser redan tidningrubrikerna:Turist löpte amok i poolområdet,andra turister och handdukar flög i vattnet som vantar"
Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 14:52

Kom på ett annat sätt som kunde vara kul också...Handdukarna läggs ju ofta ut på två stolar...göra liten rockad...byta platser på dom...Det värsta är ju då att man skulle få skippa havet bara för att sitta och se hur andra vimsar omkring
Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 15:00
Hellens avatar

Vilken syn! Herr X springer runt med sin dyblöta handduk under armen och letar febrilt efter Fru X:s handduk.

Är det sånt här som kallas civil olydnad, eller är det att lägga ut handdukarna?
//Helén
Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 15:01

Lägga ut handdukarna!!!
Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 15:50
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

På vårt hotell på Samos i somras fanns det till och med en familj som lade ut särskilda solstolsöverdrag på solstolarna för att markera att de var tagna!

Aina
Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 16:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

For noen egoister!!!
Jeg pleier ikke ligge ved poolen, men om jeg hadde gjort det, og irritert meg over sånne som legger ut håndduker og så forsvinner til etter lunsj eller noe, ville jeg klaget i resepsjonen. Hvis mange nok klager, vil kanskje hotellene ta affære...?
Svara med citat
Gammal 2008-05-11, 15:40
jamen jamen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Roligt att få läsa åsikter om handduksbokning från er som upplevt det IRL! Jag ska åka på charter för första gången i mitt liv i sommar och det känns som en ny värld

Hur ska man förhålla sig egentligen? Om man vill ligga vid poolen öht, låter det ju som om man måste boka i ottan? Jag tycker också det låter som ett oskick att boka och sen inte gå dit och lägga sig förrän flera timmar efteråt, sånt kommer jag nog att irritera mig på! Men om "alla" gör så, blir det ju konstigt att låta bli bara för att man inte tycker det är schysst, för då blir man ju själv utan stol?

Jag skulle aldrig boka kl 8 och inte dyka upp förrän bortåt lunchtid, men boka 8 (om nu alla gör det) och sen komma dit nån timma senare borde väl vara OK, eller? Och så tar man såklart med sig sin handduk när man går därifrån, SÄRSKILT om det inte finns några lediga stolar. ÄVEN om man kasnke vill komma tillbaka senare - för stolarna måste ju få användas.

Eller hur gör man, om man både vill vara rättvis OCH ha en chans till solstol åtminstone nån av dagarna? Vi reser när det är proppfullt på hotellet, mitt i sommaren.

Tips och råd och reflektioner emottages tacksamt
Svara med citat
Gammal 2008-05-11, 16:47
nekjam nekjam är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Citat:
Ursprungligen postat av jamen Visa inlägg
Roligt att få läsa åsikter om handduksbokning från er som upplevt det IRL! Jag ska åka på charter för första gången i mitt liv i sommar och det känns som en ny värld

Hur ska man förhålla sig egentligen? Om man vill ligga vid poolen öht, låter det ju som om man måste boka i ottan? Jag tycker också det låter som ett oskick att boka och sen inte gå dit och lägga sig förrän flera timmar efteråt, sånt kommer jag nog att irritera mig på! Men om "alla" gör så, blir det ju konstigt att låta bli bara för att man inte tycker det är schysst, för då blir man ju själv utan stol?

Jag skulle aldrig boka kl 8 och inte dyka upp förrän bortåt lunchtid, men boka 8 (om nu alla gör det) och sen komma dit nån timma senare borde väl vara OK, eller? Och så tar man såklart med sig sin handduk när man går därifrån, SÄRSKILT om det inte finns några lediga stolar. ÄVEN om man kasnke vill komma tillbaka senare - för stolarna måste ju få användas.

Eller hur gör man, om man både vill vara rättvis OCH ha en chans till solstol åtminstone nån av dagarna? Vi reser när det är proppfullt på hotellet, mitt i sommaren.

Tips och råd och reflektioner emottages tacksamt
Alternativet är ju att gå till stranden. Det brukar i regel vara så varmt vid poolen att man inte orkar ligga där.
Svara med citat
Gammal 2008-05-11, 17:30
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Icke ofta hamnar vi på Hotell där stolsbokning förekomma, men vid några tillfällen har det hänt...

Handdukar lades ut i sena kvällen av en skandinavisk familj med tre barn. Fem stolar av hotellets 15 tillgängliga rök därmed. Alla stolarna på morgonsolens sida.

Nu är jag emellertid väldigt morgonpigg av mig och handlade elakt!! Jag tog de fem handdukarna från stolarna i förmiddagens solläge och placerade dem i eftermiddagens skuggläge.... Alltså, icke en strimma sol på de nya bokade stolarna under förmiddagen.

Därefter att å altanen avvakta när familjen vid pass 09.00 kommo sig ut
att bassängområdet intaga.Stolarna i solen voro naturligtvis redan upptagna.....

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-05-11, 21:55
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Därefter att å altanen avvakta när familjen vid pass 09.00 kommo sig ut
att bassängområdet intaga.Stolarna i solen voro naturligtvis redan upptagna.....
Arne
Hur agerade och reagerade de som lagt dit handdukarna?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-05-11, 20:13
jamen jamen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Hmm....vill nån svara på vad som är ett "schysst" sätt att få en chans att under högsäsong få chans att sitta i en solstol vid poolen åtminstone 1-2 ggr under en vecka på familjehotell på Kreta? Jättetacksam om nån vill ge konkreta råd som inte inkluderar kasta nåns handduk i poolen eller flytta solstolar till skuggan...

Vi reser med tre barn varav endast en simkunnig, så stranden känns mindre säker än poolen, men jag kanske har fel? Om nån vill tipsa om barnvänlig del av stranden i Rethymnon (ska bo på Blue Star Ibiscos Garden) vore det bussigt. Jag är ingen soldiggare men vet att barnen kommer att prioritera att bada, så i den mån vi står ut med värmen blir det nog en del poolbadande. Och då vill man kanske gärna ha en solstol åtminstone en del av tiden, gissar jag. Men hur tidigt kan/får man börja bada? Enligt er som upplevt och tyckt illa om handduksbokningarna, vore det allså OK att boka kl 8 och börja bada omgående, men inte att gå iväg en timme och sen bada från kl 9? Eller hur länge är det OK att vara borta?

För mig som har barn som tar tid på sig kan jag ju se att vi kommer kanske inte att hinna dit i tid för att få solstol om vi går ner först när alla är klara.

Och igen, om alla gör likadant, hur ska man tänka då - ska man sätta sig själv först och boka som alla andra gör, eller vara "schysst" och låta bli att boka, och bli utan solstol?

När brukar man i regel bada i poolen, vilka tider på dagen menar jag? När får man börja bada, är det paus mitt på dan? Om man inte får solstol, är det OK att sitta på kanten/bredvid på en handduk, eller vad?

Vill gärna läsa fler kommentarer i denna tråd, jätteintressant att se hur alla resonerar!
Svara med citat
Gammal 2008-05-11, 20:28
Hellens avatar

Jag kanske inte skall säga mer i denna tråden än vad jag redan gjort, men måste bara tillägga att det mest naturliga för mig är att man går till poolen när man är redo för det på morgonen, men hur kul kan det vara att komma med hela familjen insmord och klar klockan halv tio och konstatera att det inte finns en enda människa inom synhåll, men "alla" verkar ha varit uppe i ottan för det ligger handdukar på varenda solstol? I det fallet hade jag inte tvekat att "fritt välja" vilka stolar jag vill ha.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-05-11, 22:20
spiro spiro är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av jamen Visa inlägg
Enligt er som upplevt och tyckt illa om handduksbokningarna, vore det allså OK att boka kl 8 och börja bada omgående, men inte att gå iväg en timme och sen bada från kl 9? Eller hur länge är det OK att vara borta?
Jag tycker att man ska se solstolarna som vilken "parkbänk" som helst, och alltså inte boka. Men samtidigt förstår jag ditt problem med småbarn och allt vad det innebär...Men bor du där jag bor och lallar iväg en timme från dina bokade stolar, så ryker handukarna. Men du kan samtidigt vara säker på att kunna ta min stol om jag råkar behöva gå på dass! Att boka en solstol på hotellet där alla har pröjsat för att bo och ha tillgång till alla faciliteter är solklart under min värdighet....
Svara med citat
Gammal 2008-05-11, 22:47
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Ojojoj, vad många ovänner jag skulle få om jag bodde på samma hotell som er Bokar solstol varje dag (OM vi ska ligga vid poolen förstås) oavsett var jag bor. MEN jag är oftast ut och ligger på den vid halv nio senast. På barnhotell, typ Ibiscus garden, är det mer regel än undantag att boka. De flesta bokar när man köper bröd och går ut o lägger sig någon timma senare. Självklart ska man ta bort handduken om man försvinner från poolområdet i flera timmar men jag har med gott samvete kvar handdukarna om jag tar en kaffe eller lunch...

Malin
Svara med citat
Gammal 2008-05-11, 23:32
twiggy twiggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Hej! Ja vill man ha en solstol får man vara uppe i ottan som sagt. Bodde i somras på ett stort All inclusivehotell i Turkiet, ställde klockan på 07:00 varje morgon för att gå ner för att lämna handukarna. Åt sedan frukost vid 8:00 och var ute vid poolen vid 09:00. Har också retat mej på sådant beteende men vad gör man inte för att få sin favoritplats. Nu fanns det gott om solstolar både på stranden och vid alla poolerna till mitt försvar. Man ville ju ligga vid poolen nära händelsernas centrum där all mat och dricka fanns. Men på en del hotell kanske det inte finns solstolar så det räcker, då kanske det vore bäst med en liten avgift så att dom som verkligen vill ligga vid poolen får göra det. Eller ha någon personal som ser efter att det inte missbrukas. För det är ju inte försvarbart att lägga handukar och sedan lysa med sin frånvaro större delen av dagen.
Denna sommar åker vi till Naxos och bor ute vid Plaka på ett litet hotell, 13 lägenheter och 60 m till stranden där jag hoppas det finns plats för alla och inte så proppfullt med solstolar och parasoller som i Turkiet.
Hej då Twiggy
Svara med citat
Gammal 2008-05-12, 19:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Underbar tråd!

Nu har jag bara bott på sådana hotell ett ytterst fåtal gånger, så jag har inte upplevt problemet egentligen. Men jag hade blivit vansinnig... Jag hade aldrig accepterat en "reservation" där någon dök upp en timme eller två senare. Den handduken hade fått mycket "luft under vingarna"...

Om man bor på ett hotell med pool och solstolar är väl dessa till för samtliga gäster som bor där? Allt efter tillgänglighet! Vilken beror på när man behagar släpa sig ner dit då. (Vilket säkert beror på kvällen innan... )

Men hade någon börjat bråka med mig om att jag tagit bort handuken och lagt mig i stolen hade jag tagit med vederbörande till Hotelledningen och frågat om de godkände att vissa reserverade platser i flera timmar utan att använda dem! Och jag tror inte att det skulle godkännas! Då hade jag föreslagit att man satte upp ett anslag om det... Skulle de godkänna det så skulle jag själv reservera plats kl 04 på morgonen, det är ju ändå då man brukar komma hem till hotellet, genom att tejpa fast en handduk på någon strategiskt placerad stol...

En annan sak. En reservation är som jag kan komma på alltid, normalt sett, förknippad med en kostnad! Man reserverar och betalar sedan hyra eller avgift. Och det har jag inte sett någonstans när det gäller solstolar vid hotellpoolen... Men det är ju en ny affärsidé för hotellen! Så kan man köpa en namn-tag att sätta på en viss stol under en viss tid... Bara ingen flyttar på stolen då... Mitt i natten

Det finns ett undantag dock. En tom stol med handduk, en uppslagen bok, solglasögon och en ölflaska bredvid tyder på att någon är och utför privata ärenden (dvs besöker baren ) och strax kommer tillbaka. Men efter 20 min ryker det också...

Man kan reservera rum. Man kan reservera bil, moped osv. Men att reservera en solstol som skall vara tillgänglig för alla som bor på hotellet är så urbota dumt så det BORDE INGEN ens fundera över... Men det är fräckhet som gör att vissa gör det. Och flathet att Svenskar accepterar det! Varför inte fråga om personen har betalat hotellet för att låta stolen stå oanvänd tills denne behagar dyka upp...!

Stå på er. Annars gör någon annan det...

Peter

Senast redigerad av Peter den 2008-05-12 klockan 19:29. Anledning: Feltrycksnisse...
Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 21:02
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Jag tänker inte ägna semestern åt att bråka om solstolar.
Men le vänligt och säga: "Det verkar inte som om nån använder den här solstolen just nu. Går det bra om jag lånar den en stund?"
Det går väl inte att motstå?
Om ingen partner/kompis/släkting finns att fråga är det fritt fram att flytta på handduken och ta solstolen, tycker jag.

Däremot kanske vi faktiskt ska ta och hyra solstolar vid någon strand någon dag. Med parasoll! Vilken lyx, det har jag aldrig gjort tidigare.

Aina
som längtar efter bad i havet
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:39.