Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-13, 09:25
Daisy Daisy är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Båtluffa i Augusti

Hejsan!

Jag har alltid velat båtluffa i grekland men har bara hittills tagit charter resor. Jag och min smbo funderar nu på att resa dit i Augusti med utgångspunt från Naxos. Vi hade tänkt resa i ca 3 veckor.

Vi undrar nu om någon vet/ kan tipsa om boende osv. Vi undrar om det är bäst att boka boendet från sverige eller om det blir billigare att boka när man kommer fram? Är det svårt att få tag på boende i Augusti?
Vad kostar båtresorna, ungefär osv?

Ja, alla tips är varmt välkommna!
Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 09:31
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Båtluffa i Augusti

Citat:
Ursprungligen postat av Daisy Visa inlägg
Jag har alltid velat båtluffa i grekland men har bara hittills tagit charter resor. Jag och min smbo funderar nu på att resa dit i Augusti med utgångspunt från Naxos.
Tre veckor på öarna i Kykladerna är toppen Men varför börja på Naxos?
Vanligast när man luffar i Kykladerna är att flyga till Santorini eller till Aten.

Citat:
Vi undrar nu om någon vet/ kan tipsa om boende osv. Vi undrar om det är bäst att boka boendet från sverige eller om det blir billigare att boka när man kommer fram? Är det svårt att få tag på boende i Augusti?
Vad kostar båtresorna, ungefär osv?
Om det är bäst att boka hemifrån eller inte beror på vilka öar ni tänkt besöka, det samma gäller hur mycket båtresorna kostar, det finns resor från 7,50€ upp till över 55-60€, så det är svårt att ge ett generellt svar.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 09:39

¨Hejsan!

Japp det ska bli toppen (om vi nu kommer iväg ..)
Jo, vi tar nog flyget till santorini eller athen. Har hört att det är lite jobbigare från Athen bara. Jag har vart på Santorini två gånger och har ingen lust att stanna där utan tänkte att vi ska ta båten direkt till Naxos. Stanna på Naxos ca 7 dagar och sen kanske åka till paros. Har du några tips på öar som "måste besöka" förutom Naxos (runt omkring) ?

Ok, kanske lite svårt att veta boende priser då... Jag har kikat runt på hostel.com osv och där kostar det runt 200 kr/natt och person.. det blir lite dyrt om man är tvcå och ska vara bort i 3 veckor. Men det kanske är så mycket man måste betala?
Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 09:59
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Citat:
där kostar det runt 200 kr/natt och person.. det blir lite dyrt om man är tvcå och ska vara bort i 3 veckor. Men det kanske är så mycket man måste betala?
40 € för ett dubbelrum får ni nog räkna med att betala. Vi åkte i början på juni (=lågsäsong) förra året och betalade 25€/dubbelrum/natt på Naxos. Ju längre in i september ni flyttar er resa, ju billigare blir boendet.
Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 10:04

Hej Siri A!

25€ för två personer, det var billigt! Nu när jag tittade priser på hostels.com så var det ungerfär samma priser i september som augusti. Det kanske blir lite billigare att leta boende när man kommer fram då..? Jag har alltid trott att Augusti - september vart lågsäsong eftersom skolorna slutar i juni, det var därföra jag tog semester i aususti... :-/ (glömde kanske att grekerna och italienarna har semester i augusti..)
Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 10:13

Hitta nu för runt 100 lappen per natt och person i mitten av september! Wow! Vet någon om det är ok väder i september i Kykladerna? Eller är det för blåsigt? Min syster var på Lefkas i september, då regna det nästan hela tiden. Men på Kyklarderna måste det väl fortfarande vara bra väder, eller?
Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 10:25
Siri As avatar

Citat:
25€ för två personer, det var billigt! Nu när jag tittade priser på hostels.com så var det ungerfär samma priser i september som augusti.
Jag har aldrig åkt i september, men priserna ska inte skilja så mycket, jämfört med juni. I det här resebrevet ser du lite hur priserna skiljer sig mellan augusti och september. Det är dock skrivet för ett par år sedan, så du får nog lägga på 5 €/natt på alla rumspriser. Letar du boende på plats skiljer sig priserna kraftigt, beroende på när du åker.

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 10:27

Tack för alla svar och tips! Ska börja forska kring det här nu =)
Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 10:28
Siri As avatar

Citat:
Tack för alla svar och tips! Ska börja forska kring det här nu =)
Kalimera är ju forskarnas högkvarter, så du har hittat rätt!!
Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 11:50

Hahaha! Japp!
Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 10:27
Siri As avatar

Vädret vet jag ingenting om, men det kan nog blåsa ganska rejält. Titta bland alla resebrev, där kan du hitta massor med bra information.
Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 09:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Augusti är ju den månad när det är absolut flest semesterfirare i grekiska övärlden vilket innebär att det är mycket dyrare med boende överallt. Vad gäller boende på t ex Naxos går det säkert att hitta även obokat, men utbudet är mindre. Vill ni bo garanterat bra bör ni förboka även på Naxos är mitt råd. På de mindre öarna skulle jag nog inte åka obokat alls denna tid.
När vi kom till Naxos förra året alldeles i slutet av juli så var den första fråga vi fick av rumsraggare: Varför i kommer ni DENNA tid??..och vi hade inte sä värst bra boende i Naxos stad där vi ville bo..Vi gick runt en förmiddag och letade men allt VI tyckte såg fint ut var upptaget.

Angående kostnader så kan ni nog räkna med åtminstone 20-25 euro mer per natt för ett rum än t ex i juni...förmodligen mer!

Vi åkte Blue Star Ferry ut till Naxos för 22 euro/pers, men hem fanns inga biljetter annat än på High Speed för över 40 euro/pers. Så var ute i god tid med bokning av färja "hem" .

Är augusti den enda månad ni kan?? Då fördyrar ni nämligen er semester avsevärt

Lycka till med planeringen!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 09:42

Hejsan Lissi!

Näe, jag kan nog ändra min semester till slutet av auusti till mitten av september. Tror ni att det är bättre? Som alla andra vill vi ju ha en fantastisk semester som är billig..hehehe
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:27.