Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-23, 09:49
Bertilsson Bertilsson är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Dåligt APOLLO

APOLLO flyger från och till Arlanda med ett gammalt restlager av flygplan.
Nerresan till Karpathos den 15/5 skedde, efter 6 timmars försening, med ett gammalt rekonditonerat plan från Dubrovnik Arlines. Cigarettröklukt, bara vatten och Coca Coola ombord, ingen förbeställd sprit fanns med, lösa och saknade inredningedelajer.
Hemresan 22/5 skedde, efter den del krångel på flygplatsen, med en gammal DC 9, med väldigt trångt mellan sätena (är själv 186 cm och satt som i ett skruvstäd), från Sky Wings Airlines SA, ett spansk bolag.
För den som gillar gamla slitna flygmaskiner var dessa två resor rena nostalgitrippen.
Som vanligt skyller alla på varandra och om inte det funkar så drar man till med den gamlas slitna skivan - de grekiska flygledarna strejkar.
ALDRIG MER APOLLO

Senast redigerad av Bertilsson den 2008-05-23 klockan 09:51.
Svara med citat
Gammal 2008-05-23, 10:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Oj vad bra att du berättar det för oss. Ska defintivt inte boka med Apollo vid en eventuell resa i år. Deras flygstolar är inte speciellt billiga heller och ett gammalt inrökt plan där det inte går att få mat under resan kan jag defintivt vara utan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-05-23, 11:39
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Har åkt massor av gånger med Apollo och ska göra det igen nu i höst....aldrig haft något att klaga på
Hoppas ni tog tag i det när ni kom ner till Grekland
Svara med citat
Gammal 2008-05-23, 11:40

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Oj vad bra att du berättar det för oss. Ska defintivt inte boka med Apollo vid en eventuell resa i år. Deras flygstolar är inte speciellt billiga heller och ett gammalt inrökt plan där det inte går att få mat under resan kan jag defintivt vara utan.

Eva
Dömer du ut ett helt resebolag efter en insändare från EN person?
Svara med citat
Gammal 2008-05-23, 11:45
LN LN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Har aldrig haft problem med att flyga med Apollo, senast till Thailand i februari. Stor Airbus 330. De gånger vi åkt till Grekland har vi heller aldrig haft problem med deras val av flygplan!!
Svara med citat
Gammal 2008-05-23, 13:12
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av RhodosStad Visa inlägg

Jag dömer inte ett helt resebolag efter en person men om de flyger med den typen av flygplan till charterdestinationerna i Grekland vill jag inte åka med. Vem vill leva på Cola en hel flygresa? Finns väl ingen anledning för Apollo att inte flyga med sina ordinarie plan bara för att det är en dygnsstrejk i Grekland. De satte väl knappast in fler avgångar. Har ytterligare en invändning mot Apollo och det är att de ofta ändrar sina avgångstider och ibland ställer in avgångar med mycket kort varsel. Fungerar inte för oss som bor långt från Arlanda och är beroende av anslutningsflyg som måste bokas i god tid. Alla bor inte i närheten av Arlanda. Drabbbade bekanta till mig som förlorade flera tusenlappar när de hade icke ombokningbara inrikesbiljetter och Apollo flyttade avgångstiden ett par dagar före utresan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-05-23, 17:20
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Fast vi är fler som är missnöjda... Vår resa till Karpathos nu I augusti blev inställd. Erbjudandet blev avresa från Göteborg trots att det går flyg från Arlanda samma dag. Resan blev dessutom dyrare.
Fick höra av en vän idag att deras flyg med Apollo till Thailand vid Jul är inställt och att de blev erbjudna en resa som blev 1000kr dyrare per person... Har även fhört fler liknande storys.
Naturligtvis är det inte alla som drabbas och många är säkert nöjda, det kan strula med andra bolag också...
Svara med citat
Gammal 2008-05-24, 20:00

Citat

"Fungerar inte för oss som bor långt från Arlanda och är beroende av anslutningsflyg som måste bokas i god tid. Alla bor inte i närheten av Arlanda. Drabbbade bekanta till mig som förlorade flera tusenlappar när de hade icke ombokningbara"

Tja..Jag bor på Gotland .....Ni kan ju bila i värsta fall, ta tåget...
Vi på ön måste så gott som ALLTID ha övernattning på Arlanda...med den merkostnaden , men hellre det än att riskera missa planet till min resa till utlandet..
Förseningar inställda flyg etc.. måste man ju ALLTD räkna med..
Svara med citat
Gammal 2008-05-24, 20:37
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Det är med stort intresse jag läser synpunkterna om Apollo. Det som är lite kul är att alla som åkt på deras "långväga resor" tycks vara nöjda. Självklart, det är ju där de sätter in de stora "fina" planen. Har tyvärr inga positiva erfarenheter av Apollos charter till Grekland. Har åkt till Santorini,Samos,Rohdos,Kreta med Apollo,under flera år. Strul var enda gång. Avgångstider förändrade både dit och hem. Planbyten (nya bolag) och mellandlandningar har varit legio. Sen spelar det ju ingen roll om jag har haft flygstol eller "full" charter, förändringen drabbade alla. Lägg därtill att priset för att flyga med dem till Grekland är otroligt högt. Jag har åkt till Grekland så gott som varje år de senaste 20 åren, men har sen flera år bokat lågprisflyg till Athen och sedan båt eller inrikesflyg. Har inte en enda gång haft förseningar eller inställda flyg sedan jag lämande Apollo.
Jag är lite förvånad hur vi Greklandsälskare faller platt till marken och accepterar Apollos villkor och "piruetter". Låt oss gemensamt ställa krav på dem, att förbättra
flyglägenheterna för Greklandsresenären.
Svara med citat
Gammal 2008-05-24, 21:12

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Det är med stort intresse jag läser synpunkterna om Apollo. Det som är lite kul är att alla som åkt på deras "långväga resor" tycks vara nöjda. Självklart, det är ju där de sätter in de stora "fina" planen. Har tyvärr inga positiva erfarenheter av Apollos charter till Grekland. Har åkt till Santorini,Samos,Rohdos,Kreta med Apollo,under flera år. Strul var enda gång. Avgångstider förändrade både dit och hem. Planbyten (nya bolag) och mellandlandningar har varit legio. Sen spelar det ju ingen roll om jag har haft flygstol eller "full" charter, förändringen drabbade alla. Lägg därtill att priset för att flyga med dem till Grekland är otroligt högt. Jag har åkt till Grekland så gott som varje år de senaste 20 åren, men har sen flera år bokat lågprisflyg till Athen och sedan båt eller inrikesflyg. Har inte en enda gång haft förseningar eller inställda flyg sedan jag lämande Apollo.
Jag är lite förvånad hur vi Greklandsälskare faller platt till marken och accepterar Apollos villkor och "piruetter". Låt oss gemensamt ställa krav på dem, att förbättra
flyglägenheterna för Greklandsresenären.

Det var ju lite kul.....åker flera gånger med ett bolag man inte tycker sköter sig? och strular varje gång. Finns ju några fler bolag som flyger till Grekland, men det tog en stund....
Svara med citat
Gammal 2008-05-24, 22:28
Eva Ls avatar

Citat:
Citat

Tja..Jag bor på Gotland .....Ni kan ju bila i värsta fall, ta tåget...
Vi på ön måste så gott som ALLTID ha övernattning på Arlanda...med den merkostnaden , men hellre det än att riskera missa planet till min resa till utlandet..
Förseningar inställda flyg etc.. måste man ju ALLTD räkna med..
Jag vet inte vilka tåg du syftar på men antagligen är du väldigt okunnig om vilka kommunikationer som gäller från Norrland. Köra bil är nog betydligt enklare för er. Kommer man från Gällivare som de jag känner gör blir det en bilresa på långt över 100 mil, med flera barn det är det inte helt enkelt. Jag förstår inte varför du refererar till förseningar. Det är inte det vi klagar på utan tidigareläggningar av flygtider och inställda flyg samt britsfällig information. Den som tar nattåget från Norrland kommer fram först när de flesta charterflygs avgångstid passerats. Med dina kommentarer undrar jag faktiskt om du jobbar på Apollo eller på annat sätt avlönas av bolaget. Förseningar på upp till 10 timmar har jag varit med om det dör ingen norrlänning av.

Eva

P.S övernattningar på Arlanda är nog mer regel än undantag för oss det klagar vi inte heller över

Senast redigerad av Eva L den 2008-05-24 klockan 22:30. Anledning: tillägg
Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 11:19

Citat:
Jag vet inte vilka tåg du syftar på men antagligen är du väldigt okunnig om vilka kommunikationer som gäller från Norrland. Köra bil är nog betydligt enklare för er. Kommer man från Gällivare som de jag känner gör blir det en bilresa på långt över 100 mil, med flera barn det är det inte helt enkelt. Jag förstår inte varför du refererar till förseningar. Det är inte det vi klagar på utan tidigareläggningar av flygtider och inställda flyg samt britsfällig information. Den som tar nattåget från Norrland kommer fram först när de flesta charterflygs avgångstid passerats. Med dina kommentarer undrar jag faktiskt om du jobbar på Apollo eller på annat sätt avlönas av bolaget. Förseningar på upp till 10 timmar har jag varit med om det dör ingen norrlänning av.

Eva

P.S övernattningar på Arlanda är nog mer regel än undantag för oss det klagar vi inte heller över

Bil eller tåg från Gotland till Arlanda, en jättestor sjö emellan.Östersjön heter den...vem kan Sverige??
Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 11:32
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

I maj 2007 när SAS kabinpersonal gick i strejk,ringde jag jag varje dag i en veckas tid till Apollo och frågade hur det skulle bli med flyget.En enda gång under veckan fick jag ett trevligt och vettigt svar.Vårat flyg skulle gå till Kalamata på lördagen kl 15.30,Apollo ringer kl 11 på lördagmorron för att tala om att flyget är inställt!!
Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 11:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Det är väl klart att det är krångligt och tidskrävande att ta sig från Gotland till Arlanda och att de flesta avgångstider innebär att man måste övernatta i Sth om man bor där.

Samtidigt är det inte något snack om att det är ännu längre, dyrare och mer tidskrävande, samt vanligen färre möjligheter, att ta sig från norra Sverige till Arlanda, oavsett hur man reser! Skulle man vilja åka tåg måste man till exempel oftast åka hemifrån TVÅ dagar i förväg!

Men vad är meningen med att tjafsa om vem som har det värre??? Tvärtom ska väl vi som har samma omständigheter hålla ihop - och om vi lägger krutet på något så borde det vara att försöka förbättra för oss alla!
Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 13:22
Eva Ls avatar

Citat:
Bil eller tåg från Gotland till Arlanda, en jättestor sjö emellan.Östersjön heter den...vem kan Sverige??
Va finns det inte bilfärja?

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 13:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Tråden handlar om en besviken Apollo-resenär. Vill ni diskutera förbindelser inom Sverige får ni skapa en ny tråd.
Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 15:40
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

OK, då tar jag på mig rollen att återgå till ämnet

Jag tycker precis som några andra här att vissa inslag i den här tråden inte är helt seriösa och övertänkta.
Om Apollo gör fel ska de naturligtvis ha kritik men kom ihåg att det är omöjligt att hitta felfria leverantörer i någon branch och charterindustrin är inget undantag. Att då som vissa gör, dra slutsatsen att Apollo inte går att nyttja mer på grundval av en insändare och ett exempel på att man använt "gamla" flygplan, är ganska magstarkt.

Bertilsson meddelar i inlägg 1 att Apollo trafikerar Arlanda med skrotplan
Den intressanta frågan är ju då varför detta skett ?
Faktum är ju att Apollo är föredömligt tydliga med vilka flygplan som används. När det gäller Arlanda-Karpathos är det MD-80 från Nordic Airlines som gäller enligt bolagets flyginfo för kommande avgångar. Om man sedan bytt flygplanstyp är den troliga orsaken inte att man medvetet vill förstöra semestern för Bertilsson och dennes medresenärer.
Mer troligt är ju att det faktiskt uppstått brist på flygplan, kanske pga av strejker i Grekland, kanske pga av fel på plan, kanske av annan orsak.
Om alternativet är att inte komma iväg alls så hade jag valt att komma iväg även om det inneburit "dåliga" flygplan och brist på förbeställd sprit.

RhodosStad försöker nyansera kritiken mot Apollo, en åsikt han/hon måste ha rätt att framföra. EvaL väljer då att insinuera att RhodosStad är anställd/betald av Apollo, det tycker jag går över gränsen.

Åter till Apollo. Av denna och andra trådar kan man nog utläsa att bolaget har mer kvalitetsproblem än konkurrenterna vilket de naturligtvis bör ta tag i. Men kom också ihåg att Apollo på vissa sätt varit föregångare när det gäller Greklandresandet, jag tänker då bla på oneway-biljetter och resor till mindre öar och destinationer.

Lars

Senast redigerad av laero den 2008-05-26 klockan 16:14.
Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 15:53
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
OK, då tar jag på mig rollen att återgå till ämnet

Att då som vissa gör, dra slutsatsen att Apollo inte går att nyttja mer på grundval av en insändare och ett exempel på att man använt "gamla" flygplan, är ganska magstarkt.

Lars
Nu har jag väl ändå inte skrivit att de inte går att nyttja mer utan att jag inte vill åka med Apollo till Grekland om de använder den här typen av plan. Jag vill verkligen inte sitta i ett inrökt plan i flera timmar. Vet att de inte bara under strejken bytt plan utan även vid andra tillfällen. Det är mitt val sedan får andra göra sina egna. Med de biljettpriser som Apollo numera har på sina flygstolar förväntar jag mig viss komfort och service under resan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 16:54
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Jag vill verkligen inte sitta i ett inrökt plan i flera timmar.Eva
Nej, det vill inte jag heller, är bland det värsta jag vet.
Men grejen är att dessa flygplanstyper och de flygoperatörer som Bertilsson skriver om, så långt jag kan förstå, inte finns med i Apollos ordinarie program. Något extraordinärt måste ha inträffat som inneburit att Apollo, Nordic airlines eller Novair hyrt in dessa.

Att då, som du gör, dra slutsatsen att du kommer att få åka rökstinkande skrothögar om du väjer Apollo men vet att du slipper det om du väljer annat bolag tycker jag är en felaktig slutsats.

Sedan håller jag med dig om Apollos priser på flygstolar och One-waybiljetter. Det som en gång var en riktigt bra tjänst har tyvärr blivit ganska ointressant om man inte köper som sista minuten nån dag innan avresa.
Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 20:17
Hasse Hasse är inte uppkopplad

laero gör en hedersvärd insats som på sitt sakliga sätt försöker bringa sans i denna tråd. Det har även jag försökt men jag ska inte ta åt mig någon ära. Bland annat har jag som jag sagt, noll erfarenhet av flygstolar och idéen att resa på det viset. Och visst vet jag att många av naturligtvis sitter i samma plan, charterresenärer och flygstols dito.

En intressant detalj i alla detta är att Apollo uppenbarligen har kvalitetsproblem, som laero mycket riktigt tar upp. De har tydligen svårt att på ett bra sätt få sina egna plan att räcka till eller i de fall där de samarbetar med andra flygbolag. Jag vet för lite om de exakta detaljerna. Men man måste också ta med i beräkningen att trots de problem Apollo tydligen har så är det i det närmaste omöjligt, om inte helt omöjligt att få tag i alla bokade resenärer på ett så rättvist sätt som möjligt. Många bor längre bort från t.ex Arlanda (jag har 3,5 mil dit) och får då följdaktligen en ibland omöjlig uppgift om plan t.ex tidigareläggs. Det finns ju bra rutiner för i de fall information snabbt måste ut till resenärerna. Brister det så pass mycket i de rutinerna så att resenärer helt missar ett flyg så är det allvarligt.

Infomationsmissar är en sak men en annan aspekt är att förutom informationen rent generellt så verkar det som om någon eller några inte verkar vara nöjda med informationen om t.ex förseningar, tidigareläggningar, inställt osv. Nöjd och nöjd förresten, jag finner inte att Apollo (som vi nu har ställt in siktet på) har några "skyldigheter" att även informera om bl.a försämrad komfort, flygplanstyper som anses föråldrade, avsaknad av beställd sprit osv. Det viktigaste är väl ändå trots allt att vi på ett flygsäkert sätt kommer ner till den destination vi har förväntat oss ?

Ge Apollo en chans att förbättra sig, ge dem den rättvisa kritik de förtjänar och se dem inte som att de måste vara 100-procentiga. Det är också som laero säger, inget företag är felfritt i sina leveranser av t.ex resor i olika fomer. Jag begär inte att ni som har blivit besvikna på Apollo ska sätta er in i flygbranschen men jag gör ett antagande och säger att den är nog en aning rörig numera, minst sagt. Jag antar att Apollo (som exempel) har folk som inte gör annat om dagarna än att försöka bringa reda i att få avgångar att fungera på ett någorlunda strukturerat sätt. Detta har nog konkurrenterna på den svenska resemarknaden gemensamt med dem.

Det sägs också en del om de priser ni upplever som höga. Ta då i åtanke att flygbränslepriserna antagligen inte är något som något flygbolag är glada över att behöva handskas med. Jag har för mig att jag såg en kommentar i samband med SAS problem, deras eventuella nya sparpaket med uppsägningar bl.a. Om jag inte minns fel har de sagt att flygbränslepriserna har fördubblats på ett antal år, vet ej hur långt tillbaka i tiden det var ?

Även om jag ger mig in i en diskussion med små erfarenheter så vill jag ha en möjlighet att lufta åsikterna. Apollo kommer att tappa kunder men ställ inte orimliga krav på dem. Tror ni att de ger resenärer problem utan att bry sig eller att de struntar i att ni lämnar dem så tror jag inte ni någonsin kommer att bli nöjda med dem. Kanhända har Apollo tagit sig vatten över huvudet som är så stora på Grekland som de faktiskt är ? Glöm då inte att hela branschen de är en aktör i, har haft och kommer att få fortsatta problem med flyg till de platser som räknas som "mindre". De "större" desinationerna, öar som kanske kan kallas "nav" - Kreta, Rhodos, Samos, Santorini (även fastlandets Aten och Preveza, Thessaloniki ?) blir antagligen mer och mer dominerande, vet ej ?

Hasse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:16.