![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi har bokat första natten i Pireus, Skandinaviska kyrkan. Väl i Pireus tror jag att vi hittar, har fått en bra beskrivning. Men hur tar vi oss från flygplatsen på smidigast sätt? Vet att man kan åka buss och tunnelbana, men vad skiljer de olika "resformerna" åt?? Hur lång tid tar de båda altenativen?? Vad kostar resp. färdsätt?? Stannar bussen ung. vid metrostationen, eller på en helt annan hållplats??
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej, gå in på kyrkans hemsida så finns det bra beskrivning på bästa sätt att komma dit.
/JoLo |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vis av erfarenhet skulle jag nog råda er att ta buss 96 direkt från flyget till Pireus. Därest jag icke är extremt felunderrättad ska tunnelbanans linje från flygplatsen till City ligga nere under Juli pg av spårarbeten.
För övrigt!! När vi den 18 Maj tog 96-an till Pireus vid elvatiden på förmiddagen lyckades bussföraren klara sträckan på för oss ny rekordtid, nämligen 48 minuter från flygplatsen!! Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker tunnelbanan är smidigast, har inte provat tåg, jag jämför bara med buss eller taxi. Taxiresan kändes som om det var med livet som insats.
Jag kommer inte ihåg riktigt, men kan det kostat 4€ med tunnelbanan? Prisuppgiften finns i en annan tråd, men var..? ![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
3.2 Euro så sent som den 18 Maj.
Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Detta är en evighetsfråga
![]() http://www.amel.gr/index.php?id=53&L=1 Eija |
|
||||
|
||||
![]()
Men metrotåg?? Tunnelbanan i Juli ??
Läs detta härnedan!! [CENTER]Interruption of Metro Service as of July 2008 We would like to inform passengers of “Eleftherios Venizelos” that in late spring the Metro Line 3 service to the airport will be interrupted as of July and for a time period of 6 months due to construction works at Ag. Paraskevi station and completion works at Holargos and Nomismatokopio stations. During this period passengers can use the public bus services from Ethniki Amyna station as well as the suburban train service. Arne[/CENTER] |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Den informationen förvirrar ju bara bilden ytterligare!
![]() Texten ligger på flygplatsens webb, på sidan med info om metron, men som du säger så ligger inte de stationerna som nämns längs linje 3, inte på kartan i alla fall ![]() Jag har ju som sagt inte åkt något av dem. Ibland sägs det ju att man bara ska tro på det man sett med egna ögon, så jag kanske borde sluta tro på direktlinjen... Men faktum kvarstår att för ett år sedan bekräftades det i några inlägg att linjen finns. Folk hade åkt med den, och när jag frågade om den i en infodisk på flygplatsen i höstas, fick jag också till svar att den finns, men att den just då var stängd på grund av reparationer. Då återstod, enligt den som informerade, tåg eller metro med ett byte vardera, eller buss. Antingen är allt det bara svammel eller så är den helt enkelt inte inritad på kartorna ännu, den är ju bara ett år gammal ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är kanske inte så konstigt att informationen om störningar i tunnelbanan ligger med som information på flygplatsens hemsida, alla som kommer till Aten (tro´t eller ej)
![]() Det är helt enkelt information som kan vara bra att känna till för den som tänkt ta sig runt med tunnelbanenätet. Jag kan tänka mig att den svartvita linjen som delar sig är tågdirektlinjen. Visst har det funnits inlägg med de som sagt sig åka tåg, men med byte, vad jag kommer ihåg så vet jag inte någon som sagt sig åka direktlinjen, jo förresten hade inte Zappa gjort det, det var väldigt varmt har jag för mig han skrev. // Helén Senast redigerad av Hellen den 2008-06-20 klockan 09:44. Anledning: Tog bort en del |
|
||||
|
||||
![]()
Nu blev jag ju tvungen att leta reda på den gamla tråden!!!
HÄR frågar Jan-Jan om den (eftersom han hade läst att den invigdes den 5 juni) och svarar sedan i slutet själv att han har åkt den. Fler inlägg i tråden säger också att den finns. Senare, tror det var på hösten, minns jag att även Arne skrev att han fått bekräftat att den finns, men den tråden har jag inte letat fram. |
|
||||
|
||||
![]()
Hej! I maj månad i år åkte vi flygplatsen-Pireus med tunnelbanan, vi bytte tåg vid Syntagma. Det kostade 10 euro för en 2-personers-biljett. Svalt och smidigt på alla sätt!
Ingegerd |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Det finns två alternativ: "suburban train" som går direkt mellan flygplatsen och Pireus och tunnelbana med ett byte. Båda hör till Atens metrosystem och därför blir det ofta sammanblandningar när man pratar om dem.
Enligt Arnes inlägg kommer uppenbarligen tunnelbanan att vara stängd i sex månader från och med juli i år. Med andra ord återstår alternativen taxi, buss eller "suburbain train". Jag tror det är "suburbain train" som kostar ca 6 euro. Bussen kostar drygt hälften. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla svar. Det får bli bussen!!!!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Men du åker ju i juni
![]() ![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Ojskipojski... Hur kunde jag missa det??!! Får ta en funderare...
![]() Hade först tänkt följande lösning; Bussen på väg "ut" och tunnelbanan på väg "hem" eftersom vi ändå måste roa oss ett par timmar i Aten. Men där gick alltså den planen i kras... Antar att bussen kör direkt till Pireus/flygplatsen, och inte stannar i centrala Aten på vägen. |
|
||||
|
||||
![]()
Nej, men vill man till centrala stan tar man en annan buss. Det finns flera alternativ.
|
|
||||
|
||||
![]()
TACK Elisabet!!!
Nu är saken klar, hoppas åtminstone jag. Så mycket att lära har jag ännu i dag, fast jag har besökt Aten många gånger ![]() Eija PS. OXI, tyvärr inte klart för mig. Elisabet, kan du berätta lite närmare, var "suburbain trains" till Piraeus avgår vid flygstationen ,på samma station som tunnelbanan? (metro??) och var kan man hitta tidtabellen. Jag försökte att söka på metros webbsidor, men det var lite för svårt för mig ![]() Jag hittade just en god karta med alla linjer, men efter den går "suburbain train" från Airport bara till Larissa station !? Kanske blir det så småningom klar också för mig ![]() Senast redigerad av eija den 2008-06-19 klockan 09:52. |
![]() |
|
|