Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-18, 17:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Liten eller stor packning?

Så där ja...Då kan jag svara....
Jag har i många år, främst då jag åkte charter haft alldeles för mycket med mig och VARJE år sagt att det ska bli ändring...

..nu sen vi börjat "luffa " så har vi verkligen blivit duktiga på detta att bara ha precis det vi behöver och vore det inte för de nya reglerna ang handbagage vad gäller hygienartiklar o dyl så skulle vi klara oss med bara handbagage..
Nu checkar vi in en ryggsäck modell lite större och har en med på planet där vi har det nödvändigaste för ett par dygn IFALL de stor ryggsäcken kommer på avvägar... BÖCKER är nog det som väger tyngst..

Vi vill inte bära mer än nödvändigt...och lämnar lästa böcker kvar..

Lissi - som packar i morgon!
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 17:27
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Liten eller stor packning?

Tack för det Lissi !
Är fortfarande nyfiken på varför ?! man reser med lätt/eller tung packning.
Själv är
jag som sagt en typisk " tung " packare.
Mycket måsten...favorit tröjor, byxor, skor...kanske blir blåsigt, varmt, kallt. Hur mår mina fötter...vilka skor osv..
Men bland det tyngsta är ett stort lass med böcker..även om en hel del är pocket./// Bertil
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 17:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag är 151 cm lång och väger strax under 50 kg så det förklarar nog varför jag inte vill att ryggsäcken ska väga 15-20 kg. Tunna damlinnen och blusar väger dessutom inte så mycket. Det som väger mest är nog böckerna och hygienartiklarna. Reser i praktiska sandaler från Keen och packar ner ett par nätta dam för finare tillfällen. Mer skor behövs inte.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 18:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Lindroos Visa inlägg
Är fortfarande nyfiken på varför ?!
Jag har varit ute och flyttat en jordhög sedan förra inlägget. När man flyttar en jordhög har man tid att tänka och jag började fundera på VARFÖR jag INTE VILL ha med mig mycket kläder och saker när jag reser till Grekland.

Det slog mig att djupast sett är det av exakt samma skäl som varför jag vill bo och leva så att jag har möjlighet att (läs: måste) flytta jordhögar ibland!

Det handlar alltså innerst inne om livskvalitet. Att ta vara på de värden som är viktigast för mig.

Dit hör att på semestern för en tid slippa en del av de vardagliga hänsynskraven, som till exempel tänka på vad jag har på mig och att alla grejer som behövs finns. Dit hör också att inte vara beroende av en massa "kan vara bra att ha-saker" utan att bara ta livet som det kommer och lita på att det förser mig med det jag behöver, om jag inte redan har det.

Det här låter säkert lite flummigt, och självklart tänker jag inte aktivt så här när jag packar, men i botten är det ändå sådana skäl som gör att jag inte vill ha mycket kläder och annat med mig när jag reser till Grekland.

Amen Nu går jag ut och fortsätter med den fördömda jordhögen

Senast redigerad av Elisabet den 2008-06-18 klockan 18:57.
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 17:32
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag reser så lätt det bara går, tycker inte om att släpa på mer än vad jag behöver, tidigare har jag alltid haft med mig kläder som legat kvar i väskan vid hemkomst.
Huvudsaken måste ändå vara att man reser så som det passar en själv bäst. Eller?
Lissi, jag blir lite nyfiken på varför du inte inhandlar hygienartiklar på plats. Är det speciella märken som gör att så inte är fallet?
Ansiktskrämer tar jag med hemifrån, resten införskaffas på plats.
Håller med om att böcker väger en hel del i vår packning, jag kommer i år att ha fem stycken i handväskan, sedan är den full
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 17:52
Minxs avatar
Minx Minx är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Åh vad avis jag blir på er med lätt packning detta år. Föregående år har även jag varit en "lättviktare" med en liten kabinväska som handbagage. Tills i år har vi haft en lite tight anknytningsbåt från Skiatos (den verkar dom skippat nu) o då har det varit bra att inte behöva vänta på väskan utan bara ta den lilla o gå
Men i år, med 3 månaders resa drabbades även jag av "tänk om" och så blev jag lite snål, tänkte inte låta dyra hygienartiklar stå hemma o förfaras när jag gott fick plats med dom i jätteväskan! Sagt o gjort.. kom undan med precis 20 kilo!! Plus en saftig rygga på säkert 5kg.
Jag hoppas på en lite lättare packning på hemresan då jag lyckats skicka hem lite kläder (av varmare skag som var toppen i april men som nu i 33 graders värme bara känns fångia) med släkt o vänner som varit på besök.

Så för mig är inte lätt packning någon prestigefråga så.. utan en fråga om bekvämlighet o realistiskt tänk. För en vecka behöver jag inte så mycket i klädväg, kör ju bikini nästan hela dagen Eller linne o shorts, o sen en klänning till kvällen.
Men för längre tid behövs ju mer.. Och BÖCKER, det enda jag har bett folk ta med är böcker!!! Här är dom rätt hutlösa till priset nu när turistsäsongen dragit i gång..

// Minx - 1 månad kvar på vacka Alonnisos
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 17:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Hellen:
Jag har helt enkelt inte LUST att springa runt och försöka hitta allt det jag är van vid..Har specialschampo och utredningsvätska och är känslig i hyn för andra märken än de jag brukar vad gäller solprodukter och ansiktskräm ..och SÅ mycket är det inte..Ingen hårfön heller....och inget smink! Eftersom allt jag vill ha finns hemma så är det mycket smidigare att packa ner direkt ...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 17:58
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hellen:
Jag har helt enkelt inte LUST att springa runt och försöka hitta allt det jag är van vid..Har specialschampo och utredningsvätska och är känslig i hyn för andra märken än de jag brukar vad gäller solprodukter och ansiktskräm ..
Lissi
Förstår dig, själv behöver jag inte springa runt, jag tar det som finns där ölen och frukostmaten ändå skall inhandlas
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 18:34
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Så där ja...Då kan jag svara....
..nu sen vi börjat "luffa " så har vi verkligen blivit duktiga på detta att bara ha precis det vi behöver och vore det inte för de nya reglerna ang handbagage vad gäller hygienartiklar o dyl så skulle vi klara oss med bara handbagage..
Vi vill inte bära mer än nödvändigt...och lämnar lästa böcker kvar..

Lissi - som packar i morgon!
Böcker brukar vara uppskattade presenter att lämna efter sig, så gör vi också!

Vi handlar numera"vätskor" dvs champoo, hårspray etc på plats och kan på så sätt resa med bara handbagage. Gillar att dra järnet när man landat och slippa stå svettig víd bagagebandet!
Tidigare år tycker jag att vi haft mkt bagage men när bagaget vägts så har det slutat på ca 15kg för hela familjen. Inte så illa när man är två vuxna och två barn.
I år blir det mindre, har medvetet köpt en betydligt mindre ryggsäck för att tvingas dra ned på bagaget!
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 18:56
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad

Ok...verkar vara den enda manliga som tycker och tänker på denna tråd...tjaaaa... vad säger det ?!
Att hålla ner packningen för att den ka bli för tung och otymplig det kan jag förstå.
Men att ha så lite packning så det är bara att dra...stress, stress... frortsätt med det när flyget har landat....det har jag svårt att förstå...varför inte varva ner,,,.....jag har semester...det gör inte ett ett dugg ocm det ntar 30 min elller 2 tim.....jag har inget annat att passa...är inte det underbart ? eller ?!!
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 19:05
Charlotte Charlotte är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hej!
Får en lustig fråga i huvudet!
Är man "duktigare" eller är det på något sätt bättre att resa med så minimal packning som möjligt??
Så länge man 0rkar dra/bära densamme och inte behöver betala för övervikt finns det väl ingen vits med att försöka ha så liten o lätt packning så lite som möjligt??
Säger hon som betalade 45 euro för att få hem bagaget från Grekland förra sommaren.
Lotta
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 19:23
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ok...verkar vara den enda manliga som tycker och tänker på denna tråd...tjaaaa... vad säger det ?!
Att hålla ner packningen för att den ka bli för tung och otymplig det kan jag förstå.
Men att ha så lite packning så det är bara att dra...stress, stress... frortsätt med det när flyget har landat....det har jag svårt att förstå...varför inte varva ner,,,.....jag har semester...det gör inte ett ett dugg ocm det ntar 30 min elller 2 tim.....jag har inget annat att passa...är inte det underbart ? eller ?!!
j
Fast jag ser det inte som stress, att ta väskan att gå, att vi gör så beror ju på att vi inte har behov av mer packning. De år vi rest med incheckat bagage har jag tålmodigt väntat vid bandet utan att klaga men det känns skönare att slippa.
Att ha lite packning underlättare ju dessutom vid olika förflyttningar mellan öar. Fast att vi har liten packning beror nog mest på att vi kan tvätta hos en kompis vid behov och att vi lärt oss att hälften av kläderna blir liggandes oandvända.
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 20:13
Minxs avatar
Minx Minx är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Handlar inte om stress för mig utan om längtan, när jag efter många, långa månader äntligen får träffa familjen igen har jag inte lust eller tålamodat att vänta! Jag vill hem!

// Minx - 1 månad kvar på vacka Alonnisos med familjen
Svara med citat
Gammal 2008-06-19, 07:42
Hellens avatar

Har sovit på saken och kommit fram till att det beror helt enkelt på hur man är i vardagen. Hemma har jag mina favoritkläder, tvättmaskinen går varje dag. (I Vilken familj med tonåringar gör den inte det?) Även här varieras kombinationerna. Det är alltså inte så att jag känner någon saknad av kläder i Grekland. (Oups här lät det som om jag är naturist, vilket jag inte är, därmed inget ont sagt om dem)

Jag kan lova dig Bertil att det inte syns på plats i Grekland "att där kommer hon som reser med minimal packning" men skulle det göra det, so what? Att vara representativt välklädd är underbart att slippa på semestern. Den hysterin har vi nog av i vardagen.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-06-19, 09:02
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Jag får väl erkänna då. Ja, jag är man och jag försöker resa med så lätt packning som möjligt. Det är ju både bekvämt och smidigt. Jag har en rygga på 50 liter, och det skulle vissa anse som mycket, men det är en bra avvägning. Det är ju helt enkelt skönare och enklare att bära 10 kilo istället för 25 kg när man tex ska upp för en trång trappa på en båt eller gå i smala gränder.
Sen visst har man ju tider att passa på semestern också, hur många skriver inte inlägg om hur de ska hitta från Flygplatsen till Piraeus tex.
Jag vet inte hur ni resonerar som säger att man måste "avstå" saker med lätt packning, det man sparar mest på är ju att ta med sig mindre antal klädesplagg. Så det enda man behöver göra är att tvätta oftare istället!
Man kanske kan få med sig allt i en stor väska om mans ka vara ute på korta enveckorsresor, men jag har också rest i Asien och Australien i månader, och då måste man ju ändå tvätta.
Svara med citat
Gammal 2008-06-19, 09:03
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Vi reiser stort sett charter, enten bare fly eller fly + hotell. Hittil har det vært mer enn nok steder som er verdt å bruke våre tilmålte to uker på, slik at vi har hatt fast stasjon på samme hotell gjennom hele ferien.

På den måten er det bare flyselskapenes vektgrenser som er interessante. Vi har hver vår superlette koffert med hjul, og triller dem til innsjekk på flyplassen, fra bagasjebåndet til bussen på bestemmelsesstedet, og inn på hotellet. Samme prosedyre på hjemveien. Til sammen blir det kanskje ti minutter på hele ferien vi driver og drar på bagasje, og vekta er ikke så kritisk.

Enten vi har 10 eller 20 kg med oss, har vi da ikke tenkt å gå og bære dem rundt i ferien...

Når vi farter rundt på stedet vi besøker, har vi med en liten ryggsekk hver, hvor vi i tillegg til badetøy også har med tannbørste og ren truse, slik at hvis vi får lyst til å overnatte et sted, har vi all den bagasje vi trenger.
Svara med citat
Gammal 2008-06-19, 11:28
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Jag har alltid med mig så jag klarar viktgränsen eller har lite över det tillåtnaDet spelar ingen roll om jag åker charter med transfer fram till hotellet eller om jag luffar runt å kanske behöver leta rum.Jag vill ha alla mina favoritkläder å skor med mig Visst kan det vara lite tungt å släpa runt på allt men så tungt blir det aldrig än att jag skulle avstå ifrån att ha det med.
Svara med citat
Gammal 2008-06-19, 14:21
magdalenas avatar
magdalena magdalena är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

I Aftonbladets resbilaga förra veckan hade dom tips gällande vad man ska ha med sig och hur man ska packa.

Och ett av tipsen är att man rullar sina kläder så tar det mindre plats och
mindre skrynkligt. Samt att man gallrar ut vad man ska ha med sig som man kommer att använda minst 2gånger under resan och en viss färg kod som går att kombinera med andra kläder.

Det tas fram nya resväskor och bagar/ryggsäckar för att komma ner i vikt som möjligt och där har Titan Xenon Plus & X2 kommit långt genom att använda polycarbonat som är både rejält material och lätt. Speciellt rullade kläder funkar jätte bra att packa i deras väskor. Har själv X2.
Även en tyngre väska ca 6-7kg tar mkt av den vikten du får ha incheckad.

Svara med citat
Gammal 2008-06-19, 14:34
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av magdalena Visa inlägg
Och ett av tipsen är att man rullar sina kläder så tar det mindre plats och
mindre skrynkligt. Samt att man gallrar ut vad man ska ha med sig som man kommer att använda minst 2gånger under resan och en viss färg kod som går att kombinera med andra kläder.
Det kunde varit jag som skrev det , men det var det inte, de har glömt en viktig sak; Allt som tål strykning stryker jag innan kläderna rullas, sjösäckspackning var ett måste för några år sedan då fritidsbåtarna inte såg ut som sommarstugor
// Helén
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:32.