|
|
||||
|
||||
Åksjuka på planet ;)
ja... snart slipper ni mig Om en sådär 1 dygn!
min kompis sa att ta postafen innan flygning (jag har lätt att bli åksjuk) för det behövs!.. Hade inte tänkt tanken innan, men vad säger ni som har lätt att bli åksjuka? Upplever ni åksjuka när ni flyger? |
|
|||
|
|||
Sv: Åksjuka på planet ;)
Hej !
Jag har fruktansvärt lätt att bli åksjuk närjag åker buss, sj-snabbtåg och vid båtresor, däremot blir jag inte alls åksjuk när jag flyger, känner inte det minsta. Däremot petar jag i mig en tablett strax innan jag landar med tanken på den stundande båtfärden. |
|
|||
|
|||
Jag brukar också bli väldigt åksjuk när jag åker bil, buss eller båt men jag har alldrig kännt något när jag flyger...vet inte vad det beror på men det är ju skönt att slippa det...men om du är orolig så är det lika bra att ta en tablett
/ha en trevlig resa |
|
||||
|
||||
Är det en lugn flygning så känner jag aldrig av någonting.
Men så som vädret är nu så lär ju vår början av resan inte att bli så kul. Jag mår illa av att titta på spypåsen- tänker alltid på Mr Bean sketchen // Helén |
|
||||
|
||||
Har själv aldrig blivit åksjuk men det satt en stackare framför mig vid en flygning som kräktes oavbrutet i 3,5 timmarGissa hur gott det kändes att sitta och äta mat och dricka gott vin...
Malin |
|
|||
|
|||
Jag tar alltid en åksjuktablett innan jag flyger och när jag åker båt. För jag är så himla rädd att må illa, jag har alltid varit åksjuk och det är inget som gått över med åldern. Så det är ju dumt att chansa, det kan ju vara turbulens. Har man tagit en tablett så är det också lättare att koppla bort rädslan av att må illa. För mycket tror jag sitter just i rädslan för illamåendet. Men det är bara att ladda handbagaget fullt av åksjukepiller och hoppas det går bra. Det finns ju bra receptbelagda piller att få tag på. Twiggy
|
|
|||
|
|||
Kanske en "bra ursökt" till att INTE ta med sig mat ombord då om den ändå ska "komma upp" s.a.s.... (skojar)
|
|
||||
|
||||
Det var det bästa rådet på länge här i forumet!!! Och jag skojar INTE
|
|
||||
|
||||
Jag blir aldrig åksjuk men vid långflygning kan jag känna visst obehag. Gunget som man har efter landningen känns ibland redan på planet och det kan ge en viss olustkänsla. Hände mig vid flygning från Brasilien när det var lite turbulent och några kräktes på planet. Speciellt barnen verkade reagera med illamående.
Flera svimmade på den resan ner men det berodde antagligen på att de stressat, druckit för lite vatten och att det dröjde innan vi fick mat första gången. Vattenförsäljningen kom igång sent, stoppet i Köpenhamn blev väl långt och vi fick sitta kvar på planet. De som inte tagit med eget vatten fick naturligtvis för lite vätska särskilt om de grundat med alkohol före ombordstigningen. Viktigt med bra vätskebalans och lagom med mat i magen vid flygning. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
De där plåsterna som "botar" åksjuka ska tydligen hjälpa. För egen del så kan jag inte ens sitta bredvid i en bil på framfärd... Inte heller buss... Räcker att åka 1-2 mil sen är min mage kass. Däremot så funkar flyget bra! Tur är väll det. Ps. Hörde att om man har lätt för att må illa när man åker bil,flyger etc... så har man bra balans. Någon mer som kan instämma på detta? Stämmer det? / Jesper |
|
||||
|
||||
Det är nog en myt, men däremot är det så att personer som har vissa nedsättningar i balansorganen inte kan bli åk- eller sjösjuka, eftersom åksjuka uppstår när ögon och balansorgan (och/eller olika delar av balansorganen) ger motsägelsefull information.
|
|
|||
|
|||
tackar
|
|
|||
|
|||
Helt fel Elisabet!
Ju bättre balanssinne du har ju åksjukare kan du bli. Var till sjöss några år i min ungdom och spydde som en räv vid svår sjögång. Och mitt balanssinne var det inget fel på. Hälsningar Bengt |
|
|||
|
|||
Jag är dålig på att läsa Elisabet! Helt rätt.Har du nedsättningar i balansorganen har du lättare att hantera åksjukan.
Bengt |
|
||||
|
||||
Haha, det här blev ganska lustigt. Jag klickade på sista inlägget och läste alltså det innan jag hade sett det du skrev först. Hann för en sekund tänka: Menar han att dålig läsförmåga har samband med nedsättningar i balansorganen???
|
|
|||
|
|||
sammanfattning blir alltså att bra balanssinne är lika med mer åksjuka?!..
(överlag alltså) |
|
|||
|
|||
Ja min nedsättning på balanssinnet måste ju ha nån fördel med sig blir nämligen aldrig åksjuk eller sjösjuk..
|
|
||||
|
||||
Citat:
Sammanfattningen blir däremot: Dåligt balanssinne kan innebära att man inte kan bli åksjuk. Se där! Ska man säga Grattis!? Du är faktiskt den första jag hör bekräfta att det verkligen kan vara så. Det är ju iofs inte det första man frågar bekanta om... |
|
|||
|
|||
ja du... vi får väl lita på denna "fakta".
Tur är att man älskar att flyga. Usch vad besvärligt det skulle varit annars... Trevlig sommar på er! |
|
|