Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-25, 15:11
Nisse Nisse är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Aktiviteter för barn?

Jag och min 7-åriga dotter ska till Naxos för första gången (för bägge två!) 23 juli.
Jag har bara bokat en flygstol ToR till Aten och hotell i Aten sista natten (mellan 29-30/7).

D.v.s. ingen färja bokad (vi ankommer Aten kl. 11 på morgonen) men vi tänkte åka ut direkt till Naxos när vi kommer.
Hon är inte simkunnig.

Nu behöver jag lite tips:

* Vad finns det för barnvänliga aktiviteter för oss att göra på Naxos förutom de rent uppenbara? Resturanger, kvällsvandring, sol och bad står på programmet såklart.
* Är det väldigt varmt där när vi åker dit?
* Går det att få tag på övernattning som innehåller AC, frukost och swimmingpool utan att boka före man åker dit?
* Barnvänliga tavernor v.g. val av mat?
* Säkerhet vid stränderna?
* Nån annan barnvänlig ö inom rimligt avstånd från Naxos?
* Andra saker att tänka på?

Tack på förhand för bra tips!
Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 16:45
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Aktiviteter för barn?

Många frågor!! Men om vi hjälps åt så ska det nog ordna sig.

Barnväliga aktiviteter: Ja, om dottern är förtjust i att rida, då ordnas det varje dag ridturer med snälla väldresserade hästar i området runt Ag Anna- Prokopios.

Badstränder med bevakning: Vi kunde i våras skåda badvaktstorn vilka spikats upp vid Agia Anna. Lägg därtill att det är väldigt grunda sträder i området.

Värmen: Ja, räkna med att det kan vara väldigt varmt när ni anländer, men har ni tur så blåser meltemin friska svalkande vindar i cykladerna då.

Övernattning: Får någon annan svara på enär vi aldrig är på Naxos i högsäsong.

Barnväliga Tavernor: Räkna med att alla tavernor är mån om att få er som gäster och därmed med liv och energi ser till att dottern får mat hon tycker om!!

Annan barnvänlig ö: Ja, ska väl då vara Koufonissi. Utflyktsbåtar går var dag från Naxos på endagstur. Vill ni resa dit för överattning, då är det Skopelitis ni far med vid halvtretiden på eftermiddagen. Jag dock mig till minnes drager att det kan vara bra att i förväg ha fixat boende på Koufonissi i högsäong. Kan vara trist att natta på stranden med sjuåring...

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 21:24
frussk frussk är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Hej!

Vi har rest med småbarn till Naxos och bara med Apollos charter.
När det gäller stränderna är det kanon för alla åldrar, långgrunda och bra. Inne i Naxos stad på st. Georgiosstranden är det mkt långgrunt.

Mat till barn är inga problem...de ordnar allt vad man önskar. Vi beställde kall mjölk på en restaurang utmed strandpromenaden. De sa att de ingen hade, men skickade ett av sina egan barn till affären för att köpa. Vill de ha det ena från en rätt och det andra från en annan fixar de det utan problem.

Ha en trevlig resa...vi ska dit i augusti
/Linda
Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 17:24
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad

Hej Nisse
Jag skulle nog boka i förväg om ni vill ha ett bra rum med pool och grejor. Det är ju högsäsong då. Naxos Beach 1 är ett bra hotell med pool bakom St Geroge.
Du har redan fått lite bra tips ovan på vad ni kan göra och vi har också en ny vattenpark för barn med ruschkanor och pooler. Den ligger på vägen till Prokopios. Ser kul ut.
Annars är Naxos en väldigt barnvänlig ö med mycket nya kompisar att träffa för en 7 åring. Ha så kul.
Vi ses!
Lotta
Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 12:11

Hej Lotta och ni andra som tipsat!

Och tack för de bra svaren! Jag tog det säkra före det osäkra och bokade ett tvillingrum för icke-rökare i tre nätter (det var minimum man fick boka!)

Det störde mig dock att det inte gick att boka fler nätter. 23-26/7 är vardagar (utcheckning lördag morgon). Bokar resten på plats på Beach 1.
Men finns risken att vi hamnar utan tak över huvudet 26-28, tror ni?

Shit vad kul detta ska bli :-). Tror tiden kommer rinna iväg nåt kolossalt!
Fresten sprutor o sånt, behöver man fundera på det innan en resa till Grekland? Knappast, va?
Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 13:09
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Var senast på Naxos för ett par år sedan med mina döttrar. De var då 4 och 7 år.
De uppskattade då att åka häst och vagn. Varje kväll kunde man åka med hästen "Doris" längs hamnpromenaden i Naxos stad. Det var väldigt uppskattat.
Det finns även en hyfsat bra lekplats i centrala staden på vägen mot St Georgestranden (tror att det är någon slags meteorologisk station i närheten).
Sen är ju badet och glassätande den dominerande aktiviteten !
Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 13:27
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad

Hej Nisse
Vänta inte på att boka Beach 1 tills ni kommer hit. Det kan vara fullt. Kontakta dom genoms Flisvos Sport Clubs hemsida.
Nä inga sprutor o sånt behövs, lite normalhygien borde hålla er friska.
Tänkte på en annan grej när du skrev att din dotter inte kan simma än, ge henne en maks och snorkel. Om hon kan andas lugnt genom dom så flyter hon mycket bättre och med lite simringa på armarna så simmar hon! En annan kul grej att göra är att hyra en Quad bike för en dag och åka runt och titta på lite byar. Kul för er båda!
Vi ses!
Lotta
Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 08:58

Hej Lotta och ni andra!
Strålande! Suger åt mig vetgirigt av alla tips ! Verkar ju mer bli som att man får svårt att hinna med allt

Kontaktade hotellet och fick tag på ett kategori C-rum med fransk säng (dubbelsäng), det får duga. Avbokningsbart 2 veckor innan, kräver 30% deposit.
Förresten är er rekommendation att bo kvar på samma ställe när man som vi bara ska vara där en vecka?
Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 09:01
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosLotta Visa inlägg
Tänkte på en annan grej när du skrev att din dotter inte kan simma än, ge henne en maks och snorkel.
Ja, mask och snorkel är ett bra tips. Om du följer det – satsa då på en bra mask eftersom det är roligare att koncentrera sig på simning än att tömma en läckande mask.

Vi köpte en silikonmask i en dykarbutik till sonen 1996 då han var 4 år. Den var dyr men en väldigt bra investering. Sonen lärde sig simma när vi var på Naxos den sommaren, han började med armpuffar men de åkte rätt snart av. Han utvecklade en egen simteknik – han ”sprang” fram genom vattnet och fort gick det .

Snorkeln la vi till året efter eftersom han var så liten. Jag tror dock att en sjuåring fixar både mask och snorkel.

Och bo kvar på samma ställe? Ja absolut! Lägg inte ner tid på att flytta - ha kul istället!

Ulrika som åker till Naxos om 2 dagar, 5 timmar, 33 minuter, 59 sekunder...

Senast redigerad av Ullipo den 2008-07-01 klockan 09:08.
Svara med citat
Gammal 2008-07-01, 21:47
Jesper Johansson Jesper Johansson är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Ullipo Visa inlägg

.........

Ulrika som åker till Naxos om 2 dagar, 5 timmar, 33 minuter, 59 sekunder...

Borde vara förbjudet å göra någon avundsjuk.!!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:20.