|
|
|||
|
|||
kostnadsläget
Hej
Nu när semestertiderna har kommit igång så skulle jag vilja veta om prisnivåerna på restaurangerna ligger ungefär lika som förra året? Eller har de höjts mycket? Kostnader för solstolarna inne i Rhodos stad? (man borde äga ett par stycken vid dethär laget eftersom det blir 30:e gången vi åker dit) Nu har vi kommit under 70 dagar innan vi skall åka och det känns skönt. Hälsningar Inger |
|
|||
|
|||
Sv: kostnadsläget
Solstolarna kostar 8 euro för två/ dag....
|
|
||||
|
||||
Vet inte hur det var förra året, men ta med dig mycket pengar!!
7-9 euros för vanliga maträtter. Starters 3-7 euro. Ölen 2.50-3.80, longdrinks 3.80-4.50 beroende på vart du är. Taxi från Rhodos stad till Faliraki kostar 14 euros. Mellan trianda och Rhodos, 9 euros. Tvärsöver från Trianda till faliraki kostar 15 euros. Bussarna fungerar hyfsat mellan Faliraki och Rhodos och med knappt godkänt Rhodos-Kremasti längs västkusten. Kostar ett par euro men de går lite som det behagar och de klämmer gärna in fler än vad som egentligen ryms. Jag försökte ta mig till Kamiros bussledes, gick inte alls. Trots att busscentralen säger att bussar går dit. Fick till och med avgångstider men när väl bussen kom så var det "next bus"......hela tiden. Till slut hade jag varvat alla bussar och jag började känna igen chaufförerna. Tur man hade semester för till slut började jag skratta när de med allvarlig och myndig min sade "next bus". Hade det hänt här hemma hade jag gråtit. För att resan skall bli ekonomiskt uthärdligt krävs att man gör egen stadig frukost. Äter gyrospita för 1.9 euros till lunch, dricker max en öl på taverna dagtid samt egen medhavd öl i kylväska (Hella 50 cl, kostar 0.65 euro i butikerna). Packa gärna ner smörgås eller frukt i väskan också. Skippa mezes och annat förrättstjaffs. De har en massa sån't för att punga oss på pengar. Huvudrätten gör dig mer än mätt. Nästa gång kommer vi hyra bil två dagar och riva av alla sevärdheter. Buss tar så lång tid och taxi blir dyrt i längden om man skall se sig runt. Men allt det där vet du säkert. Senast redigerad av johan™ den 2008-07-15 klockan 19:28. |
|
||||
|
||||
Bra prisuppgifter för folk som ska åka
Men här är du nog ute och åker på fordonet på din avatar: Smårätterna är grekisk tradition och definitivt inget påhitt för att klå dig på pengar. I Grekland är det mer avvikande att ett sällskap kring ett bord beställer varsin varmrätt |
|
||||
|
||||
Jo jag vet men på ett ställe tog jag och min fru ett fåtal mezes men ingen huvudrätt för vi blev mätta ändå....då fick vi en sur kommentar om att vi beställde in lite. Andra ställen kommenterade om man bara tog huvudrätt. Känns som de blir nöjda om man beställer hela menyn, först då.
|
|
||||
|
||||
Ställen som gnällde över mina beställningar skulle jag inte gå tillbaka till. Det låter bortskämt, av servitörer som är vana vid att turister gödslar med pengar. Den risken löper man ju, ju större ön är. Och sådant finns säkert på Rhodos. Men som tur är finns det väldigt trevliga ställen där också.
Du har dock säkert rätt i att det har blivit dyrare - både på Rhodos och andra ställen. Matpriserna har ju gått upp i hela världen. Här i Sverige 7 procent, var det senaste jag läste. Men prisökningarna på livsmedel är högre än så, tvättmedel o dyl har sjunkit i pris så det håller nere en del av prisökningen. |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag reser ensam med ett barn och känner mig alltid lite som den de kommer att tjäna minst pengar på den kvällen. Men aldrig att någon har kommenterat vad vi beställer.. |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Det kan bero på att det är lite glest med turister i trianda. Då blir servitörerna lite stressade om man inte beter sig (ie beställer) enligt praxis.
|
|
||||
|
||||
Ang. dålig service
Första gången jag var i Grekland var jag på Rhodos, i Rhodos stad. Precis innan euron. Jag och mitt resesällskap satte oss ner på en servering i G:a stan för att äta lunch. Varmt som det var satte vi oss på en uteservering, i skuggan av några stora träd. Vi beställde in varsin grekisk sallad och ngt att dricka till. Servitören tittade oförstående på oss och undrade om vi inte skulle beställa mer? När vi förklarade att detta räckte gott och väl för oss i värmen fick vi inte sitta kvar utan han flyttade oss till ett bord vid sidan av uteserveringen, under parasoll. Jag kokade... och inte av värmen... Men mitt sällskap bad mig bortse från detta. När han sedan kommer in med notan så har dom lagt på ytterligare 2-3000 grekiska (kommer inte ihåg om det var drachmer det hette då?) på priset och påstår att det vi åt var en "special" sallad och inte en grekisk sallad som vi beställde.... Vad som sedan hände passar sig inte att återge här.
Men, har sedan dess träffat många trevliga och gästvänliga krögare som serverat god och prisvärd mat i den grekiska ö-världen. Och återvänder till Rhodos nu på onsdag för 3dje gången. Yipee! |
|
|||
|
|||
Sv: Ang. dålig service
borttaget
Senast redigerad av anoula den 2009-07-19 klockan 11:46. |
|
|||
|
|||
Sv: Ang. dålig service
Försöker skapa en egen tråd av inlägget istället, eftersom det var lite off topic.
|
|
|